Jaarstukken 2020
|
Blz. 1
|
Voorwoord
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Leeswijzer
|
Blz. 4
|
Leeswijzer
|
Blz. 5
|
Algemeen hoofdstuk
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Gevolgen van Corona
|
Blz. 8
|
Realisatie op hoofdlijnen
|
Blz. 9
|
Organisatie en bedrijfsvoering
|
Blz. 10
|
Financieel totaalbeeld
|
Blz. 11
|
Programma 1 Bestuur en veiligheid
|
Blz. 12
|
Inleiding
|
Blz. 13
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 14
|
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
|
Blz. 15
|
Aantal provinciale collega’s die de cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ hebben gevolgd.
|
Blz. 16
|
Gemeenten waarmee gesprekken zijn gevoerd ter stimulering fitheid tegen ondermijning.
|
Blz. 17
|
Ondersteuning pilotgemeenten in integrale aanpak van kwetsbare vakantieparken.
|
Blz. 18
|
Pilots SSiB op het gebied van innovatie en informatie gestuurd handhaven.
|
Blz. 19
|
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
|
Blz. 20
|
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering.
|
Blz. 21
|
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant.
|
Blz. 22
|
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
|
Blz. 23
|
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit.
|
Blz. 24
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 25
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 26
|
Programma 2 Ruimte en wonen
|
Blz. 27
|
Inleiding
|
Blz. 28
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 29
|
Verbeteren en realiseren van omgevingskwaliteit en innovatie in gebiedstransformaties langs de lijnen richting geven, beweging stimuleren en mogelijk maken.
|
Blz. 30
|
Aanpak Leegstand.
|
Blz. 31
|
Begeleiden en beoordelen initiatieven met ruimtelijke impact.
|
Blz. 32
|
Bijdragen aan de verstedelijkingsopgaven.
|
Blz. 33
|
Implementatie van de Omgevingswet.
|
Blz. 34
|
Participeren in een integrale, gebiedsgerichte benadering.
|
Blz. 35
|
Bijdragen aan het versnellen van de woningbouw, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik.
|
Blz. 36
|
Actuele informatie over stand van Wonen is beschikbaar.
|
Blz. 37
|
Afspraken en agenda Wonen opgesteld.
|
Blz. 38
|
Stimuleren ontwikkeling nieuwe woonvormen.
|
Blz. 39
|
Stimuleren van voldoende planaanbod.
|
Blz. 40
|
Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige werklocaties
|
Blz. 41
|
Begeleiding bedrijven en campusontwikkeling.
|
Blz. 42
|
Kennisontwikkeling en informatievoorziening
|
Blz. 43
|
Regie en programmering.
|
Blz. 44
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 45
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 46
|
Programma 3 Water en bodem
|
Blz. 47
|
Inleiding
|
Blz. 48
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 49
|
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik
|
Blz. 50
|
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’.
|
Blz. 51
|
Concrete aanpak in projecten en gebieden.
|
Blz. 52
|
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater
|
Blz. 53
|
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen.
|
Blz. 54
|
Uitvoeren Deltaprogramma Maas.
|
Blz. 55
|
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten)
|
Blz. 56
|
Verdrogingsaanpak natte natuurparels.
|
Blz. 57
|
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast.
|
Blz. 58
|
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau
|
Blz. 59
|
Schoon grondwater.
|
Blz. 60
|
Schoon oppervlaktewater.
|
Blz. 61
|
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem
|
Blz. 62
|
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden.
|
Blz. 63
|
Organiseren bodemnetwerk Brabant.
|
Blz. 64
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 65
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 66
|
Programma 4 Natuur en milieu
|
Blz. 67
|
Inleiding
|
Blz. 68
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 69
|
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
|
Blz. 70
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering.
|
Blz. 71
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting.
|
Blz. 72
|
Realisatie ecologische verbindingszones.
|
Blz. 73
|
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant.
|
Blz. 74
|
Herstel van de biodiversiteit
|
Blz. 75
|
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer.
|
Blz. 76
|
Bosuitbreiding en bosomvorming.
|
Blz. 77
|
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden.
|
Blz. 78
|
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden.
|
Blz. 79
|
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
|
Blz. 80
|
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken.
|
Blz. 81
|
Verankering van de natuur in de samenleving
|
Blz. 82
|
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
|
Blz. 83
|
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
|
Blz. 84
|
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
|
Blz. 85
|
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten
|
Blz. 86
|
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 87
|
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting
|
Blz. 88
|
Gezondheid
|
Blz. 89
|
De Brabantse leefomgeving is gezonder geworden en nodigt bovendien uit tot gezond gedrag
|
Blz. 90
|
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
|
Blz. 91
|
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
|
Blz. 92
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 93
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 94
|
Programma 5 Economie, kennis en talentenontwikkeling
|
Blz. 95
|
Inleiding
|
Blz. 96
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 97
|
Topclusters die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven
|
Blz. 98
|
Een organisatorisch en financieel sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale ups.
|
Blz. 99
|
Een samenhangend stelsel R&D-programma’s voor het MKB (MIT, OPZuid, Interreg).
|
Blz. 100
|
Opstellen Economische Visie 2030.
|
Blz. 101
|
Een arbeidsmarkt waar vraag en aanbod, kwalitatief en kwantitatief, in evenwicht zijn.
|
Blz. 102
|
Vaststellen Actieplan.
|
Blz. 103
|
Sterkere clusters door internationale samenwerking
|
Blz. 104
|
Bouwen en onderhouden contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking.
|
Blz. 105
|
Handelsbevordering, handelsmissies.
|
Blz. 106
|
Investeringsbevordering, acquisitie.
|
Blz. 107
|
Een duurzaam en innovatief middelgroot en kleinbedrijf
|
Blz. 108
|
Komen tot aanpak via één-overheid van gezamenlijke transities in bredere MKB (proces).
|
Blz. 109
|
Vergemakkelijken oplossen maatschappelijke opgaven door middel van digitalisering/dataficering.
|
Blz. 110
|
Versterken/uitbreiden doelgroep van bestaande faciliteiten (DVC, BIC, MKB-programma JADS, Campione e.a.) met oog voor o.a. dataficeringskansen MKB.
|
Blz. 111
|
Zorgen voor een optimale open connectiviteit (als randvoorwaarde verdere economische ontwikkeling).
|
Blz. 112
|
Versnellen circulair grondstoffengebruik in de Brabantse samenleving
|
Blz. 113
|
Mobiliteit
|
Blz. 114
|
Sluiten of ondersteunen van samenwerkingsovereenkomsten m.b.t. circulair grondstoffengebruik
|
Blz. 115
|
Verkennen mogelijkheden oprichting Brabantse versnellingskamer circulair grondstoffengebruik
|
Blz. 116
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 117
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 118
|
Programma 6 Energie
|
Blz. 119
|
Inleiding
|
Blz. 120
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 121
|
Versnellen van de verduurzaming van de energieopwekking
|
Blz. 122
|
Doorlopen ruimtelijke (vergunnings)procedures op verzoek van gemeenten en/of initiatiefnemers.
|
Blz. 123
|
Opstellen Regionale Energie Strategieën.
|
Blz. 124
|
Verminderen broeikasgasemissies
|
Blz. 125
|
Bevorderen energiebesparing bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag.
|
Blz. 126
|
Mobiliteit.
|
Blz. 127
|
We delen kennis met en faciliteren gemeenten in het realiseren van de lokale warmtetransitie.
|
Blz. 128
|
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed.
|
Blz. 129
|
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
|
Blz. 130
|
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten.
|
Blz. 131
|
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur.
|
Blz. 132
|
Provinciale inkopen, infrastructuur en vastgoed verregaand circulair en energieneutraal
|
Blz. 133
|
Mobiliteit.
|
Blz. 134
|
Verduurzamen provinciale bedrijfshuisvesting.
|
Blz. 135
|
Optreden als launching customer.
|
Blz. 136
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 137
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 138
|
Programma 7 Landbouw en voedsel
|
Blz. 139
|
Inleiding
|
Blz. 140
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 141
|
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving
|
Blz. 142
|
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen.
|
Blz. 143
|
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen.
|
Blz. 144
|
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant
|
Blz. 145
|
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000.
|
Blz. 146
|
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers).
|
Blz. 147
|
Ondersteuning innovatieve trajecten op basis van werkwijze van FoodUp! Brabant/Landbouw Innovatie Campus (LIC)/ Landbouw Innovatie Brabant (LIB).
|
Blz. 148
|
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten.
|
Blz. 149
|
Uitwerking van Agrofoodpluimen.
|
Blz. 150
|
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw
|
Blz. 151
|
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten.
|
Blz. 152
|
Uitvoering Brabant bemest beter.
|
Blz. 153
|
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector
|
Blz. 154
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 155
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 156
|
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
|
Blz. 157
|
Inleiding
|
Blz. 158
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 159
|
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet
|
Blz. 160
|
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur.
|
Blz. 161
|
We streven naar nul verkeersdoden in Brabant
|
Blz. 162
|
Gedrag en handhaving.
|
Blz. 163
|
Infrastructuur.
|
Blz. 164
|
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers
|
Blz. 165
|
Transitie naar gedeelde mobiliteit.
|
Blz. 166
|
Uitvoering OV-concessies.
|
Blz. 167
|
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies
|
Blz. 168
|
Verduurzaming mobiliteitssysteem.
|
Blz. 169
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 170
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 171
|
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
|
Blz. 172
|
Inleiding
|
Blz. 173
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 174
|
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer
|
Blz. 175
|
Knelpunten infrastructuur.
|
Blz. 176
|
Mobiliteitshubs.
|
Blz. 177
|
Multimodaal netwerk.
|
Blz. 178
|
OV-netwerk.
|
Blz. 179
|
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten.
|
Blz. 180
|
Slimme mobiliteit.
|
Blz. 181
|
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem.
|
Blz. 182
|
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid.
|
Blz. 183
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 184
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 185
|
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
|
Blz. 186
|
Inleiding
|
Blz. 187
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 188
|
Versterken van het cultureel ecosysteem met brede basis, toonaangevende top en verbindingen met omgeving
|
Blz. 189
|
Uitvoeren evaluatie Brabant C
|
Blz. 190
|
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst.
|
Blz. 191
|
Nieuwe cultuurvisie en uitvoeringsprogramma voor Brabant.
|
Blz. 192
|
Onderzoek Waarde van Cultuur 2020.
|
Blz. 193
|
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed
|
Blz. 194
|
Actualisatie beleidskader Verbeeldingskracht Erfgoed (2016 - 2020).
|
Blz. 195
|
Herontwikkelen en instandhouden van beeldbepalende erfgoedcomplexen.
|
Blz. 196
|
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen.
|
Blz. 197
|
Actualisatie van de cultuurhistorische waardenkaart (CHW).
|
Blz. 198
|
Versterken van Brabantse sportinfrastructuur
|
Blz. 199
|
Continueren lopende activiteiten op de lijnen uniek sporten, evenementen en talentontwikkeling.
|
Blz. 200
|
Oprichten BrabantSportfonds.
|
Blz. 201
|
Opstellen Sportakkoord.
|
Blz. 202
|
Verdere uitwerking nieuw sportbeleid en start uitvoering.
|
Blz. 203
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 204
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 205
|
Algemeen financieel beleid
|
Blz. 206
|
Inleiding
|
Blz. 207
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 208
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 209
|
Verbonden partijen
|
Blz. 210
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 211
|
Stelposten
|
Blz. 212
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 213
|
Paragrafen
|
Blz. 214
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 215
|
Inleiding
|
Blz. 216
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 217
|
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen
|
Blz. 218
|
Slim, snel en effectief samenwerken met partners
|
Blz. 219
|
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers
|
Blz. 220
|
Beweging en verfrissing in de organisatie.
|
Blz. 221
|
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie.
|
Blz. 222
|
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
|
Blz. 223
|
De selectie-eisen en gunningscriteria voor provinciale aanbestedingen die in concurrentie op de markt worden gezet, worden getoetst op circulariteit en energieverduurzaming.
|
Blz. 224
|
Tijdige afhandeling van facturen.
|
Blz. 225
|
Tijdige afhandeling van subsidies.
|
Blz. 226
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 227
|
Provinciale heffingen
|
Blz. 228
|
Inleiding
|
Blz. 229
|
Beleidskaders
|
Blz. 230
|
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 231
|
Grondwaterheffing
|
Blz. 232
|
Nazorgheffing
|
Blz. 233
|
Diverse leges
|
Blz. 234
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 235
|
Inleiding
|
Blz. 236
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 237
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 238
|
Beleidskaders
|
Blz. 239
|
Inventarisatie risico's
|
Blz. 240
|
Inventarisatie weerstandscapaciteit
|
Blz. 241
|
Ratio weerstandsvermogen
|
Blz. 242
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 243
|
Inleiding
|
Blz. 244
|
Onderhoud wegen
|
Blz. 245
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 246
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 247
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 248
|
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
|
Blz. 249
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 250
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 251
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 252
|
Onderhoud vaarwegen
|
Blz. 253
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 254
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 255
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 256
|
Financiering, treasury
|
Blz. 257
|
Inleiding
|
Blz. 258
|
Ontwikkelingen treasury
|
Blz. 259
|
Obligatieportefeuille
|
Blz. 260
|
Beleid en beheersing van risico's
|
Blz. 261
|
Provinciefinanciering
|
Blz. 262
|
Renteschema
|
Blz. 263
|
Verbonden partijen
|
Blz. 264
|
Inleiding
|
Blz. 265
|
Beleidskader
|
Blz. 266
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 267
|
Lijst van verbonden partijen
|
Blz. 268
|
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
|
Blz. 269
|
Inleiding
|
Blz. 270
|
Beleidskaders
|
Blz. 271
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 272
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 273
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 274
|
Investeringsagenda
|
Blz. 275
|
Inleiding
|
Blz. 276
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 277
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 278
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 279
|
Europese programma's
|
Blz. 280
|
Inleiding
|
Blz. 281
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 282
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 283
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 284
|
Burgerjaarverslag
|
Blz. 285
|
Inleiding
|
Blz. 286
|
Relatiebeheer
|
Blz. 287
|
Betrokkenheid / participatie
|
Blz. 288
|
Telefonische bereikbaarheid
|
Blz. 289
|
Afhandeling subsidies
|
Blz. 290
|
Afhandeling vergunningen, ontheffingen en goedgekeurde verklaringen
|
Blz. 291
|
Afhandeling facturen
|
Blz. 292
|
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
|
Blz. 293
|
Jaarrekening 2020
|
Blz. 294
|
Programmarekening met toelichting
|
Blz. 295
|
Programmarekening met toelichting
|
Blz. 296
|
Grondslagen voor resultaatbepaling en waardering
|
Blz. 297
|
Algemene grondslagen
|
Blz. 298
|
Investeringen en afschrijvingen (uitwerking financiële verordening art.6)
|
Blz. 299
|
Reserves (uitwerking financiële verordening art.7)
|
Blz. 300
|
Arbeidskosten gerelateerde rechten en verplichtingen
|
Blz. 301
|
Derivaten
|
Blz. 302
|
Ambtelijk apparaat
|
Blz. 303
|
Wet normering Topinkomens (WNT)
|
Blz. 304
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|