2020 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar van de wereldwijde corona-pandemie , die ons leven volledig overhoop haalde. Zo ook in de wereld van mobiliteit. Nagenoeg lege bussen en dus nauwelijks reizigers(inkomsten) dreigden de OV-sector volledig te ontregelen. Een behoorlijke trendbreuk na jaren van continue groei van de reizigersaantallen en hogere kwaliteit.
Samen met de vervoerders zijn we erin geslaagd om de vitale functie van het OV in het totale mobiliteitssysteem overeind te houden.
De ambities uit de visie Gedeelde mobiliteit is maatwerk staan nog steeds overeind en nemen we mee in de transitieplannen die we met de vervoerders ontwikkelen.
Bij het beheer en onderhoud van onze wegen en de uitvoering van infrastructurele projecten hebben we, ondanks de beperkende maatregelen, de markt goed aan het werk kunnen houden en de voortgang in de projecten gehouden. We hebben onze provinciale infrastructuur planmatig onderhouden op basis van de doelstellingen en ambities vastgelegd in de meerjarige kwaliteitsnota KOPI. Hierdoor ligt het provinciale wegennet er goed bij en is er geen sprake van achterstallig onderhoud. Bij een aantal grotere provinciale reconstructieprojecten hebben we last van vertragingen bij de behandeling door de Raad van State als gevolg van corona. In 2020 zijn desondanks voor de voortgang van de N282 en N629 belangrijke mijlpalen behaald.
Ook werden we nog steeds geconfronteerd met het stikstof vraagstuk na het afwijzen van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Vanuit de wettelijke verantwoordelijkheid mogen het onderhoud en de verkeersveiligheid van de provinciale infrastructuur niet in gedrang komen. De stikstofdepositie bij de werkzaamheden minimaliseren we o.a. via de wijze van aanbesteden met het stellen van hoge eisen voor duurzaamheid (o.a. CO2-uitstoot en hergebruik) en waarbij de markt continu wordt uitgedaagd om te komen met innovaties. Waar nodig compenseren we.
Op het gebied van verkeersveiligheid zou je verwachten dat corona en minder verkeer een sterk positief effect zouden hebben. Maar helaas gebeuren er nog zeer regelmatig ongevallen met dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden. Iets waar we dus onverminderd op moeten in blijven zetten met voorlichting en educatie. Maar ook met het verbeteren van de verkeersveilige inrichting van onze infrastructuur zoals in 2020 met de realisatie van de rotonde op de kruising Ketelbaan op de N631 en wordt een geleiderails geplaatst op de N638 Zundert - Rucphen.
Het belang van data en digitalisering wordt steeds groter. Een belangrijke stap hierin hebben we gezet met de Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland 2020-2030. Met Rijk en regio zijn meerjarige (financierings-) afspraken gemaakt over de gezamenlijke digitaliseringsopgave voor het mobiliteitssysteem in Zuid-Nederland in het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland 2020-2023.
Een goed moment voor deze afspraken. Op basis van de data hebben we dit coronajaar veel lering kunnen trekken voor de toekomst en het inzicht vergroot. Dit heeft o.a. geresulteerd in afspraken met werkgevers, onderwijsinstellingen en vervoerders, gedragsmaatregelen en andere smart mobility toepassingen. Deze maatregelen krijgen een vervolg en zijn belangrijk in de uitvoering van het dit jaar vastgestelde beleidskader Mobiliteit: Koers 2030.
Impact Corona
Onze inzet is erop gericht om de reiziger weer terug te krijgen en hiermee een gezonde OV-concessies op de markt te zetten. Het is nu niet het geschikte moment voor de aanbesteding van de nieuwe concessie West-Brabant. Eind 2022 liep de oorspronkelijke Concessie West-Brabant af. Deze is aanvankelijk verlengd tot medio 2023 vanwege het samenvallen met andere aanbestedingen van concessies voor openbaar vervoer.
Vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van reizigerstaantallen en het sinds de uitbraak van corona geleden omzetverlies hebben openbaarvervoerbedrijven aangegeven dat zij pas weer deelnemen aan aanbestedingen als duidelijkheid bestaat over ontwikkeling van deze reizigersaantallen. De provincie is daarom voornemens een noodmaatregel te treffen om de continuïteit van het openbaar vervoer in West-Brabant te borgen en de concessie met nog eens 2 jaar te verlengen.