De ontwikkeling van de organisatie ligt grotendeels op koers.
Dit najaar hebben we PS geïnformeerd over de stand van zaken om te komen tot een toekomstbestendige organisatie. Hierin hebben we de lijnen uiteengezet waaraan we de komende periode werken: Doorontwikkeling organisatie, Toekomstbestendige bedrijfsvoering en Aantrekkelijk werkgeverschap. Met deze aanpak leggen we een stevig fundament voor de organisatie om te werken aan de inhoudelijke ambities van Brabant nu en in de toekomst. In de komende jaren zullen we hier invulling aan geven.
Het CIO-Office is inmiddels bemenst na vaststelling van het Beleidskader Data in mei 2020 en de Uitvoeringsagenda Digitale Transformatie wordt in 2021 opgeleverd. Op het gebied van ethiek hebben we in samenwerking met andere provincies belangrijke kaders opgesteld waarmee we onszelf kunnen toetsen. Hiervoor is de Gids Ethiek en Digitale Transformatie opgesteld.
Impact corona
Het afgelopen jaar heeft grotendeels in het teken gestaan van de corona-crisis. De crisis en daaruit volgende maatregelen hebben ook impact gehad op de uitvoering van onze werkzaamheden en voortgang van de programma’s. Het welzijn en de gezondheid van onze medewerkers en partners stond en staat voorop. Daarnaast is het in verband met onze maatschappelijke functie ook belangrijk dat we onze werkzaamheden kunnen blijven uitvoeren. We hebben alles in het werk gesteld om, binnen de omstandigheden, de gewenste kwaliteit te blijven bieden en medewerkers te ondersteunen met de benodigde (digitale) faciliteiten. Door de corona-crisis is verdere digitalisering en digitaal werken in een stroomversnelling gekomen waardoor bepaalde beoogde investeringen en updates naar voren zijn gehaald. De nieuwe manier van samenwerken tussen medewerkers, programma’s en met onze partners heeft een sterk digitaal karakter gekregen door de coronacrisis. Samenwerking en het optimaliseren hiervan heeft overwegend vanuit thuis plaatsgevonden, waarbij voor het beschikbaar stellen van (digitale) middelen, (digitale) kennis en vaardigheden om deze middelen te gebruiken extra inzet is gepleegd. Uit ons medewerkersonderzoek blijkt dat de ervaring met het thuiswerken voor onze medewerkers goed is geregeld, maar dat er een gemis is aan contact met collega’s. Het beschikbaar stellen van (digitale) middelen en de daarbij geleverde ondersteuning op afstand wordt met een hoge score van een 8,3 erg goed gewaardeerd.