Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
Toelichting lasten
De uitput-ting van de programmalasten 09 Mobiliteitsontwikkeling komt uit op € 58,6 mln ten opzichte van een budget van € 61,6 mln, een onderschrijding van € 2,9 mln (95,2%).
De realisatie op onderdelen is als volgt opgebouwd:
Afwijking lasten t.o.v. begroting na wijziging |
x € 1.000 |
- Regionale uitvoeringsplannen (RUP) |
560 |
- Majeure infraprojecten |
2.381 |
- Spoor, HOV en knooppunten |
-330 |
- Fiets |
1.000 |
- SmartwayZ.nl |
-100 |
- Overig |
-558 |
|
|
Totaal afwijking lasten |
2.953 |
Regionale Uitvoeringsplannen
In het kader van de Regionale Uitvoeringsplannen is € 14,5 mln (96,3%) uitgegeven tov een budget van € 15,1 mln. Voor een aantal geplande projecten is geen definitieve aanvraag ingediend.
Majeure infraprojecten
De provincie voert een aantal majeure projecten uit die niet of slechts gedeeltelijk worden geactiveerd en afgeschreven, zoals bijvoorbeeld de reconstructie van de rijksweg N65 's-Hertogenbosch - Tilburg en Wilhelminakanaal. Door een correctie voor de BTW uit voorgaande jaren is in 2020 een overschrijding van € 1,26 mln ontstaan op het jaarbudget N65. Daartegenover staat een positief afwikkelingsverschil bij N69. Het betreft het intrekken van een oude subsidieregeling die is overgenomen door GOB. De middelen zijn gekoppeld aan een specifieke rijksuitkering. Het afwikkelingsverschil vloeit via de inkomsten hiernaar terug.
Spoor, HOV en Knooppunten
De overschrijding is met name veroorzaakt door een aanvraag (Oisterwijk) in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) die niet op de oorspronkelijke begroting was geraamd.
Fiets
Er is sprake van € 0,5 mln onderschrijding bij de verstrekte subsidies voor de aanleg van snelfietsroutes door gemeenten, € 18,24 mln realisatie (97,3 %) ten opzichte van een budget van € 18,75 mln. De provincie is afhankelijk van de (tijdige) aanvragen door de gemeenten, die de uitvoering doen. Daarnaast is er als gevolg van corona iets minder uitgegeven aan de publieksgerichte acties in het kader van fietsstimulering.
SmartwayZ.NL
De grootste afwijking (€ 2,4 mln overschrijding) is het gevolg van de meerjarige subsidie in het kader van de werkgeversaanpak conform de afspraken van de Krachtenbundeling Smart Mobility. Op basis van wet- en regelgeving moeten we de last van de subsidie direct en volledig nemen ten laste van het resultaat. De provincie verstrekt de subsidie namens de partners. Hier staan extra inkomsten uit een rijksbijdrage tegenover.
In het kader van het maatregelenpakket De Run Veldhoven is € 0,3 mln minder besteed, omdat een aantal korte termijn maatregelen ivm corona getemporiseerd is.
De provincie is penvoerder van het rijksprogramma SmartwayZ.NL vanaf 2017. De rijksbijdrage in de programmakosten 2017 - 2020 is nu ontvangen. De voorfinanciering van de programmakosten door de provincie mag nu verrekend worden en leidt tot een onderschrijding van € 0,9 mln.
Er is € 0,5 mln minder gerealiseerd dan geraamd voor Smart Mobility. Ook hier is corona van invloed geweest.
Aan de deelopgaven SmartwayZ.NL is € 0,2 minder besteed.
Overig
Bij o.a. goederenvervoer is meer besteed dan geraamd. Dit heeft vooral te maken met de kosten van het leadpartnership Truckparking die de provincie als penvoerder al maakt en waarvoor de partners hun bijdragen nog moeten doen.
De toegerekende organisatiekosten komen op basis van de gerealiseerde uren-inzet lager uit.
Toelichting baten
Aan de inkomstenkant is er sprake van totaal € 25,9 mln minder inkomsten, € 6,8 mln ten opzichte van een raming van € 32,7 mln (20,8%). Het verschil is het gevolg van de wijze waarop de regiobijdrage in de reconstructie N65 (€ 27,2 mln) moet worden verantwoord. De bijdrage is reeds ontvangen, maar moet in gedeelten als inkomsten worden verantwoord op basis van de voortgang van het project. De inkomsten waren volledig in 2020 geraamd. De inkomsten worden opnieuw op de meerjarige begroting geraamd. Zonder dit effect zijn de inkomsten € 1,3 mln hoger.
Afwijking baten t.o.v. begroting na wijziging |
x € 1.000 |
- Regiobijdrage reconstructie N65 |
- 27.190 |
- Rijksbijdrage SmartwayZ.nl |
3.880 |
- Bijdrage krachtenbundeling Smart Mobility |
1.070 |
- Overige |
-3.674 |
|
|
Totaal afwijking baten |
- 25.914 |
Regiobijdrage reconstructie N65
De ontvangen regiobijdrage van € 27,2 mln mag op basis van wet- en regelgeving niet direct en volledig als inkomst worden verantwoord. De regiobijdrage wordt de komende jaren als inkomst verantwoord.
Rijksbijdrage SmartwayZ.NL
Voor het rijksprogramma SmartwayZ.NL zijn van 2017 t/m 2019 uitgaven voorgefinancierd. In verband hiermee moet € 3,8 mln extra van de ontvangen rijksbijdrage als inkomst worden verantwoord.
Bijdrage Krachtenbundeling Smart Mobility
In het kader van de afspraken Krachtenbundeling Smart Mobility is een meerjarige subsidie voor continuering van de werkgeversaanpak verstrekt. De provincie verstrekt de subsidie namens de partners. Hier staan extra inkomsten uit een rijksbijdrage tegenover. Op basis van wet- en regelgeving moeten we de last van de subsidie direct en volledig nemen ten laste van het resultaat. Als gevolg hiervan wordt € 1,1 extra inkomsten verantwoord als nog te ontvangen rijksbijdrage.
Overige
Tegenover het positieve afwikkelingsverschil N69 vanwege het intrekken van de subsidieregeling staat een lagere onttrekking aan de Rijksbijdrage. Dit leidt tot een lagere verantwoording van inkomsten van ongeveer € 3,5 mln.
Financiële gevolgen Corona
De financiële gevolgen van corona op dit begrotingsprogramma zijn beperkt. Bij Smart Mobility, experimenten van gedeelde mobiliteit en gedragcampagnes op het gebied van fiets heeft het geleid tot lichte onderschrijding vanwege een lager activiteitenniveau door de beperkende coronamaatregelen.
Bedragen x € 1.000 |
Begroting 2020 oorspronkelijk |
Begroting 2020 na wijzigingen |
Jaarrekening 2020 realisatie |
Verschil begroting - realisatie |
Lasten |
|
|
|
|
Programma lasten |
148.823 |
61.569 |
58.616 |
2.953 |
Toegerekende organisatiekosten |
6.414 |
8.034 |
7.484 |
550 |
totaal lasten |
155.238 |
69.603 |
66.100 |
3.503 |
Baten |
|
|
|
|
totaal baten |
2.045 |
32.736 |
6.822 |
-25.914 |
saldo baten en lasten |
-153.193 |
-36.866 |
-59.277 |
-22.411 |