De uitvoering van het programma Bestuur en veiligheid ligt grotendeels op koers.
Vanuit de twee trajecten (1) Samen/Participatie/Draagvlak en (2) invoering correctief bindend referendum zijn in december 2020 respectievelijk een startnotitie en een informatieve notitie naar PS gezonden. In 2021 gaan we in nauwe samenwerking met PS de beide trajecten nader concretiseren en komen we tot een participatie- en een referendumverordening. Als input voor participatietrajecten ontwikkelen we voor de organisatie een Brabants Participatiekompas.
In 2020 is de herindeling/splitsing van de gemeente Haaren afgerond. Ten behoeve van de herindelingen van de gemeenten Landerd en Uden (Maashorst) en Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis (Land van Cuijk) zijn GS-zienswijzen vastgesteld die naar de minister van Binnenlandse Zaken (BZK) zijn gezonden. Doelstelling is deze herindelingen per 1 januari 2022 te effectueren.
Nadat op 19 juni 2020 de bestuursopdracht “Veilig en weerbaar Brabant” is vastgesteld, is op alle drie actielijnen een start gemaakt met de uitvoering van een palet aan activiteiten. Een eerste mijlpaal is de oprichting van een Centrum voor Data Science and Subversive and Organised Crime bij Jheronimus Academy for Data Science (JADS). Met bijbehorende leerstoel voor een bijzonder hoogleraar ondermijning. Er is verder een start gemaakt met de opstelling van een Masterplan interne weerbaarheid, dat in het eerste kwartaal 2021 beschikbaar komt.
Met het nieuwe Beleidskader Interbestuurlijk Toezicht 2020-2023 is een andere weg ingeslagen, mede naar aanleiding van de evaluatie op het vorige beleidskader. Ook het landelijke programma Agenda Toekomst Toezicht, dat een professioneel en modern toezicht voorstaat, is een inspiratiebron geweest voor het nieuwe beleidskader.
Het systematisch toezicht heeft over het algemeen plaatsgevonden in het tempo en op de wijze zoals beschreven is in het Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht 2020. Het toezicht op het informatie- en archiefbeheer heeft toezichtontvangers vanwege de coronamaatregelen de gelegenheid geboden om uitstel aan te vragen voor indiening van stukken, waardoor de periode van afhandeling langer is geworden dan gebruikelijk.
Impact corona
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het dossier Kinderen en Democratie voor wat betreft de concrete uitvoering is vertraagd. Corona beperkt ons in het organiseren van fysieke bijeenkomsten.
Door de maatregelen kenden de Brabantse natuurgebieden veel meer bezoekers dan gebruikelijk. Dit heeft tot een verhoogde ureninzet van de SSiB-Boa’s geleid, met de bijbehorende extra kosten. De week van de weerbaarheid is vanwege de coronacrisis niet doorgegaan.
De coronamaatregelen hebben voor Interbestuurlijk Toezicht op een aantal onderdelen nadelig gewerkt. Met name de activiteiten in het spoor ‘Interactie’, zoals het opstarten van de ambtelijke en bestuurlijke dialooggesprekken met de toezichtontvangers en het organiseren van kennisbijeenkomsten.