-
Blz. 1
Begroting 2020
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Algemeen hoofdstuk
-
Blz. 7
Op weg naar 2030
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Op weg naar 2030
-
Blz. 10
Trendbreuk
-
Blz. 11
Kijk op Brabant
-
Blz. 12
Kiezen voor Kwaliteit
-
Blz. 13
Samengevat
-
Blz. 14
Financiële hooflijnen
-
Blz. 15
Financieel totaalbeeld
-
Blz. 16
Toedeling investeringsruimte
-
Blz. 17
Overzicht lasten en baten
-
Blz. 18
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 19
Inleiding
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 22
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 23
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 24
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 25
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 26
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 27
Beleidskaders
-
Blz. 28
Verbonden partijen
-
Blz. 29
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 30
Wat mag het kosten?
-
Blz. 31
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 32
Inleiding
-
Blz. 33
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 34
Verbeteren en realiseren van omgevingskwaliteit en innovatie in gebiedstransformaties langs de lijnen richting geven, beweging stimuleren en mogelijk maken.
-
Blz. 35
Aanpak Leegstand
-
Blz. 36
Begeleiden en beoordelen initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 37
Bijdragen aan de verstedelijkingsopgaven
-
Blz. 38
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 39
Participeren in een integrale, gebiedsgerichte benadering.
-
Blz. 40
Bijdragen aan het versnellen van de woningbouw, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik.
-
Blz. 41
Actuele informatie over stand van Wonen is beschikbaar
-
Blz. 42
Afspraken en agenda Wonen opgesteld
-
Blz. 43
Stimuleren ontwikkeling nieuwe woonvormen
-
Blz. 44
Stimuleren van voldoende planaanbod
-
Blz. 45
Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige werklocaties
-
Blz. 46
Begeleiding bedrijven en campusontwikkeling
-
Blz. 47
Kennisontwikkeling en informatievoorziening
-
Blz. 48
Regie en programmering
-
Blz. 49
Beleidskaders
-
Blz. 50
Verbonden partijen
-
Blz. 51
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 52
Wat mag het kosten?
-
Blz. 53
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 54
Inleiding
-
Blz. 55
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 56
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik
-
Blz. 57
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 58
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 59
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater
-
Blz. 60
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 61
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 62
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten)
-
Blz. 63
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 64
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast
-
Blz. 65
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau
-
Blz. 66
Schoon grondwater
-
Blz. 67
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 68
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem
-
Blz. 69
Bodemverbeterings-maatregelen in grote gebieden
-
Blz. 70
Organiseren bodemnetwerk Brabant
-
Blz. 71
Beleidskaders
-
Blz. 72
Verbonden partijen
-
Blz. 73
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 74
Wat mag het kosten?
-
Blz. 75
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 76
Inleiding
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
-
Blz. 79
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 80
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 81
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 82
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 83
Herstel van de biodiversiteit
-
Blz. 84
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
-
Blz. 85
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 86
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
-
Blz. 87
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden
-
Blz. 88
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
-
Blz. 89
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
-
Blz. 90
Verankering van de natuur in de samenleving
-
Blz. 91
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
-
Blz. 92
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 93
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 94
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten
-
Blz. 95
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 96
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting
-
Blz. 97
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 98
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 99
Beleidskaders
-
Blz. 100
Verbonden partijen
-
Blz. 101
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 102
Wat mag het kosten?
-
Blz. 103
Programma 5 Economie
-
Blz. 104
Inleiding
-
Blz. 105
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 106
Topclusters die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven
-
Blz. 107
Een organisatorisch en financieel sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale ups
-
Blz. 108
Een samenhangend stelsel R&D-programma’s voor het MKB (MIT, OPZuid, Interreg)
-
Blz. 109
Opstellen Economische Visie 2030
-
Blz. 110
Een arbeidsmarkt waar vraag en aanbod, kwalitatief en kwantitatief, in evenwicht zijn.
-
Blz. 111
Vaststellen Actieplan
-
Blz. 112
Sterkere clusters door internationale samenwerking
-
Blz. 113
Bouwen en onderhouden contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 114
Handelsbevordering, handelsmissies
-
Blz. 115
Investeringsbevordering, acquisitie
-
Blz. 116
Een duurzaam en innovatief middelgroot en kleinbedrijf
-
Blz. 117
Komen tot aanpak via één-overheid van gezamenlijke transities in bredere MKB (proces)
-
Blz. 118
Vergemakkelijken oplossen maatschappelijke opgaven door middel van digitalisering/dataficering
-
Blz. 119
Versterken/uitbreiden doelgroep van bestaande faciliteiten (DVC, BIC, MKB-programma JADS, Campione e.a.) met oog voor o.a. dataficeringskansen MKB
-
Blz. 120
Zorgen voor een optimale open connectiviteit (als randvoorwaarde verdere economische ontwikkeling)
-
Blz. 121
Beleidskaders
-
Blz. 122
Verbonden partijen
-
Blz. 123
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 124
Wat mag het kosten?
-
Blz. 125
Programma 6 Energie, circulaire samenleving en gezondheid
-
Blz. 126
Inleiding
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
Versnellen van de verduurzaming van de energieopwekking
-
Blz. 129
Doorlopen ruimtelijke (vergunnings)procedures op verzoek van gemeenten en/of initiatiefnemers
-
Blz. 130
Opstellen Regionale Energie Strategieën
-
Blz. 131
Verminderen broeikasgasemissies
-
Blz. 132
Bevorderen energiebesparing bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
-
Blz. 133
Mobiliteit
-
Blz. 134
We delen kennis met en faciliteren gemeenten in het realiseren van de lokale warmtetransitie
-
Blz. 135
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 136
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 137
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 138
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 139
Provinciale inkopen, infrastructuur en vastgoed verregaand circulair en energieneutraal
-
Blz. 140
Mobiliteit
-
Blz. 141
Optreden als launching customer
-
Blz. 142
Verduurzamen provinciale bedrijfshuisvesting
-
Blz. 143
Versnellen circulair grondstoffengebruik in de Brabantse samenleving
-
Blz. 144
Mobiliteit
-
Blz. 145
Sluiten of ondersteunen van samenwerkingsovereenkomsten m.b.t. circulair grondstoffengebruik
-
Blz. 146
Verkennen mogelijkheden oprichting Brabantse versnellingskamer circulair grondstoffengebruik
-
Blz. 147
Gezondheid
-
Blz. 148
De Brabantse leefomgeving is gezonder geworden en nodigt bovendien uit tot gezond gedrag
-
Blz. 149
Beleidskaders
-
Blz. 150
Verbonden partijen
-
Blz. 151
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 152
Wat mag het kosten?
-
Blz. 153
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving
-
Blz. 157
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen
-
Blz. 158
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen
-
Blz. 159
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant
-
Blz. 160
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000
-
Blz. 161
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers)
-
Blz. 162
Ondersteuning innovatieve trajecten op basis van werkwijze van FoodUp! Brabant/Landbouw Innovatie Campus (LIC)/ Landbouw Innovatie Brabant (LIB)
-
Blz. 163
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten
-
Blz. 164
Uitwerking van 12 Agrofoodpluimen
-
Blz. 165
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw
-
Blz. 166
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten
-
Blz. 167
Uitvoering Brabant bemest beter
-
Blz. 168
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector
-
Blz. 169
Beleidskaders
-
Blz. 170
Verbonden partijen
-
Blz. 171
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 172
Wat mag het kosten?
-
Blz. 173
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 174
Inleiding
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet
-
Blz. 177
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 178
We streven naar nul verkeersdoden in Brabant
-
Blz. 179
Gedrag en handhaving
-
Blz. 180
Infrastructuur
-
Blz. 181
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers
-
Blz. 182
Transitie naar gedeelde mobiliteit
-
Blz. 183
Uitvoering OV-concessies
-
Blz. 184
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies
-
Blz. 185
Verduurzaming mobiliteitssysteem
-
Blz. 186
Beleidskaders
-
Blz. 187
Verbonden partijen
-
Blz. 188
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 189
Wat mag het kosten?
-
Blz. 190
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 191
Inleiding
-
Blz. 192
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 193
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer
-
Blz. 194
Knelpunten infrastructuur
-
Blz. 195
Mobiliteitshubs
-
Blz. 196
Multimodaal netwerk
-
Blz. 197
OV-netwerk
-
Blz. 198
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten.
-
Blz. 199
Slimme mobiliteit
-
Blz. 200
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem.
-
Blz. 201
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 202
Beleidskaders
-
Blz. 203
Verbonden partijen
-
Blz. 204
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 205
Wat mag het kosten?
-
Blz. 206
Programma 10 Cultuur, erfgoed, samenleving en sport
-
Blz. 207
Inleiding
-
Blz. 208
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 209
Versterken van het cultureel ecosysteem met brede basis, toonaangevende top en verbindingen met omgeving
-
Blz. 210
Besluit vervolg Brabant C
-
Blz. 211
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst
-
Blz. 212
Nieuwe cultuurvisie en uitvoeringsprogramma voor Brabant
-
Blz. 213
Onderzoek Waarde van Cultuur 2020
-
Blz. 214
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed
-
Blz. 215
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen
-
Blz. 216
Actualisatie beleidskader Verbeeldingskracht Erfgoed (2016 - 2020)
-
Blz. 217
Actualisatie van de cultuurhistorische waardenkaart (CHW)
-
Blz. 218
Herontwikkelen en instandhouden van beeldbepalende erfgoedcomplexen
-
Blz. 219
Bevorderen van een sterk blijfklimaat
-
Blz. 220
Opstellen integrale aanpak blijfklimaat
-
Blz. 221
Start tweede ronde Brabant Outcomes Fund (BOF)
-
Blz. 222
Stérk Brabant wordt een zelfstandige community
-
Blz. 223
Versterken van Brabantse sportinfrastructuur
-
Blz. 224
Continueren lopende activiteiten op de lijnen uniek sporten, evenementen en talentontwikkeling
-
Blz. 225
Oprichten BrabantSportfonds
-
Blz. 226
Opstellen Sportakkoord
-
Blz. 227
Verdere uitwerking nieuw sportbeleid en start uitvoering
-
Blz. 228
Beleidskaders
-
Blz. 229
Verbonden partijen
-
Blz. 230
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 231
Wat mag het kosten?
-
Blz. 232
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 233
Inleiding
-
Blz. 234
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 235
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 236
Verbonden partijen
-
Blz. 237
Wat mag het kosten?
-
Blz. 238
Stelposten
-
Blz. 239
Wat mag het kosten?
-
Blz. 240
Paragrafen
-
Blz. 241
Bedrijfsvoering
-
Blz. 242
Inleiding
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Algemeen
-
Blz. 245
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen
-
Blz. 246
Slim, snel en effectief samenwerken met partners
-
Blz. 247
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers
-
Blz. 248
Beweging en verfrissing in de organisatie
-
Blz. 249
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 250
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
-
Blz. 251
De selectie-eisen en gunningscriteria voor provinciale aanbestedingen die in concurrentie op de markt worden gezet, worden getoetst op circulariteit en energieverduurzaming
-
Blz. 252
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 253
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 254
Wat mag het kosten?
-
Blz. 255
Provinciale heffingen
-
Blz. 256
Inleiding
-
Blz. 257
Beleidskaders
-
Blz. 258
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 259
Grondwaterheffing
-
Blz. 260
Nazorgheffing
-
Blz. 261
Diverse leges
-
Blz. 262
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 263
Inleiding
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 265
Wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 266
Beleidskaders
-
Blz. 267
Inventarisatie risico's
-
Blz. 268
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 269
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 270
Inleiding
-
Blz. 271
Financiering, treasury
-
Blz. 272
Inleiding
-
Blz. 273
Beleidskaders
-
Blz. 274
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 275
Wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 276
Renteschema
-
Blz. 277
Verbonden partijen
-
Blz. 278
Inleiding
-
Blz. 279
Beleidskader
-
Blz. 280
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 281
Lijst van verbonden partijen
-
Blz. 282
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
-
Blz. 283
Inleiding
-
Blz. 284
Beleidskaders
-
Blz. 285
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 286
Wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 287
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 288
Prognose te verwachten resultaten
-
Blz. 289
Investeringsagenda
-
Blz. 290
Inleiding
-
Blz. 291
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 292
Wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 293
Wat mag het kosten?
-
Blz. 294
Europese programma's
-
Blz. 295
Inleiding
-
Blz. 296
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 297
Wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 298
Wat mag het kosten?
-
Blz. 299
Financiële begroting
-
Blz. 300
Algemene grondslagen voor begroting en jaarstukken
-
Blz. 301
Algemene grondslagen
-
Blz. 302
Investeringen en afschrijvingen (uitwerking financiële verordening art.6)
-
Blz. 303
Reserves (uitwerking financiële verordening art.7)
-
Blz. 304
Rente
-
Blz. 305
Salariskosten en toerekening van organisatiekosten
-
Blz. 306
Indexering
-
Blz. 307
Algemene uitkering en decntralisatieuitkeringen van het provinciefonds
-
Blz. 308
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 309
Begrotingsstructuur
-
Blz. 310
I Financiële positie: Overzicht van lasten en baten
-
Blz. 311
Autorisatie en overzicht van lasten en baten
-
Blz. 312
II Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 313
Inleiding
-
Blz. 314
Weerstandsvermogen
-
Blz. 315
Sluitende begroting en structureel evenwicht
-
Blz. 316
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 317
Inleiding
-
Blz. 318
Ambtelijk apparaat
-
Blz. 319
Bestuur
-
Blz. 320
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 321
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 322
Verleende garanties en waarborgen
-
Blz. 323
Verleende garanties en waarborgen
-
Blz. 324
II Kengetallen financiële positie
-
Blz. 325
Inleiding
-
Blz. 326
Kengetallen financiële positie
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap