Ontwikkelingen
De meest belangwekkende ontwikkelingen bij de verbonden partijen:
Enexis
De doelstellingen van het klimaatakkoord en de Energietransitie leiden tot een spanningsveld. Tegenover een toename van grootschalige opwek van duurzame energie staan de beperkte groeimogelijkheden van het elektriciteitsnet in Nederland. Het behoud van de solide financiële positie is nodig voor de noodzakelijke extra investeringen in het elektriciteitsnet. Daarnaast zijn beleidsmatige keuzes nodig om tot een haalbaar en betaalbaar duurzaam energiesysteem te komen. Enexis participeert in landelijke overleggen en verkenningen en ondersteunt de regio’s in het verzorgingsgebied bij het opstellen van de Regionale Energie Strategieën.
In 2020 zijn er drie leden aftredend uit de Raad van Commissarissen, waarvan één niet herbenoembaar. Voor deze vacature heeft de Aandeelhouderscommissie een versterkt recht van aanbeveling voor de kandidaat die door de Raad van Commissarissen voor benoeming zal worden voorgedragen aan de AvA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders).
Eindhoven Airport
Op 25 april 2019 heeft verkenner Pieter van Geel zijn advies overhandigd aan minister van Infrastructuur en Waterstaat. In dit advies wordt ingegaan op hoe de toekomst van Eindhoven Airport kan worden vormgegeven. In het traject van de Proefcasus Eindhoven Airport heeft Van Geel als onafhankelijke verkenner de verschillende belangen, meningen en feiten afgewogen en een zo breed mogelijk gedragen advies opgesteld. Van Geel geeft in zijn advies – getiteld ‘Opnieuw Verbonden’ – aan dat Eindhoven Airport in samenwerking met de regio actief moet gaan werken aan een kwalitatieve ontwikkeling van de luchthaven in de periode 2020-2030. Daarin staat groei niet langer centraal, maar het sturen op 30% minder geluid in 2030 ten opzichte van 2019. Voor de korte termijn (2020 en 2021) adviseert Van Geel het aantal vliegtuigbewegingen te maximeren op het huidige aantal van 41.500 en het niet laten uitvoeren van vluchten na 23.00 uur. De minister heeft 6 september 2019 in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat zij de adviezen van Van Geel deelt. De consequenties voor de toekomst worden door Eindhoven Airport in beeld gebracht.
Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf)
Eind 2018 is een nieuwe uitvoeringsagenda opgesteld met als doelstelling om systeemveranderingen te creëren die ervoor zorgen dat het haven- en industrieterrein een innovatief en aantrekkelijk vestigingsmilieu blijft, die zicht ontwikkelt in balans met de omgeving. Deze agenda is in uitvoering genomen en beoogt een versnelling op een aantal specifieke economische en duurzaamheidsthema's in de Havenstrategie Moerdijk 2030. Zie verder: https://www.portofmoerdijk.nl/de-haven/havenstrategie-moerdijk-2030/.
Monumenten Beheer Brabant
Monumenten Beheer Brabant is in het najaar van 2017 gestart met de nieuwe rol “beweging stimuleren”. Medio 2018 is voor deze nieuwe rol het ondernemingsplan “ErfgoedLAB Brabant” vastgesteld. Eind 2019 zal een evaluatie hiervan plaatsvinden. Op grond van deze evaluatie zal eind 2019/ begin 2020 worden besloten of deze nieuwe rol structureel wordt belegd bij Monumenten Beheer Brabant.
Brabant Water
Middels een Statenmededeling zijn de Provinciale Staten van Noord-Brabant geïnformeerd over het besluit dat vrijdag 21 juni 2019 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders Brabant Water is genomen inzake het Tilburgsche Waterleiding-Maatschappij (TWM)-dossier. Dit besluit houdt in dat de AvA instemt met de bestuurlijke vaststellingsovereenkomst die via een minnelijke oplossing tot stand is gekomen tussen Brabant Water en TWM. Dankzij de reeds in het verleden verstrekte voorschotten kunnen de financiële effecten van de overeenkomst voor 2018 geheel gedekt worden uit het behaalde bedrijfsresultaat van dat jaar. Voor 2019 en verdere jaren zijn de effecten marginaal te noemen. Woensdag 28 augustus jl. heeft de rechtbank conform de overeenkomst vonnis gewezen waarmee er een einde is gekomen aan een bijna 17 jaar lopend dossier.
In februari 2019 heeft Brabant Water met de provincie Noord-Brabant een Bestuursovereenkomst afgesloten inzake de watervoorziening tot 2023. Hierin zijn afspraken gemaakt over onder meer de bedrijfsvoering en onttrekkingen, teneinde te voorkomen dat andere belangen hiervan schade zouden kunnen ondervinden. Onderdeel daarvan is dat Brabant Water gestart is met een 'Deltaplan Waterbesparing', dat via diverse sporen wil bevorderen dat het watergebruik duurzaam en efficiënt is.
Green Chemistry Campus (GCC)
GCC relateert haar maatschappelijke opgave nadrukkelijk aan de relevante maatschappelijke ontwikkelingen zoals de Global Goals van de VN of het klimaatakkoord. Gekoppeld aan de overtuiging dat grondstoffen vanuit biomassa een belangrijke rol gaan spelen in het halen van doelen voor wat betreft CO2 en circulaire economie. Met de omschreven waardepropositie gericht op aanbieden van faciliteiten, advies & expertise, projecten en netwerkdiensten, wil de GCC haar eigen locatie overstijgen en daarmee de verbinding met de regio versterken.
Pivot Park
In 2018 is de governance van Pivot Park herijkt. OLSP Holding en OLSP Vastgoed zijn per 31-12-2018 gefuseerd waarmee per 1-1-2019 Pivot Park Holding is ontstaan. Met de gewijzigde governance is ook het bestuur gewijzigd van een one tier board in een two tier board. In de nieuwe situatie is er sprake van een directeur en een driehoofdige RvC.
Om de financiële toekomst van het Pivot Park veilig te stellen hebben Provinciale Staten besloten om een aanvullend krediet ter beschikking te stellen van maximaal 13,9 miljoen (voor zowel Pivot Park als OLSP Vastgoed). Het financiële risico van Pivot Park is door deze besluitvorming voor de korte en middellange termijn weggenomen. Echter voor nieuwbouw zal Pivot Park nog naar aanvullende financiering moeten zoeken.
Brabant Startup Fonds
Het Brabant Startup Fonds is voortvarend van start gegaan sinds de oprichting in juni 2018. In het eerste jaar zijn 14 leningen verstrekt aan startups voor een totaal bedrag van € 3,79 miljoen. Verder is in april 2019 de fondsomvang toegenomen, doordat € 2,6 miljoen uit het voormalige Valorisatiefonds Midden & West Brabant is toegevoegd aan het Brabant Startup Fonds. Verdere uitbreiding van het fondsvermogen met externe financiering wordt nagestreefd.
Risico's
Een verbonden partij wordt getoetst op aandachtspunten of risico’s op het gebied van beleid, governance of financiën. Bij de toetsing wordt altijd uitgegaan van de meest actuele wet- en regelgeving.
Indien oranje of rood wordt gescoord, wordt dit onderaan de tabel toegelicht.
Groen Geen noemenswaardige aandachtspunten of risico’s.
Oranje Aandachtspunten of risico’s die om aandacht of inzet vragen. Dit heeft geen hoge urgentie en de risico’s zijn beperkt. Bijvoorbeeld bestuurswisselingen, statuten die herzien (moeten) worden of licht tegenvallende resultaten.
Rood Grote aandachtspunten die soms directe actie vereisen en reeds eerder onder de aandacht van PS zijn gebracht. Bijvoorbeeld niet afgedekte financiële risico’s, slecht functioneren bestuur of toezichthouder, als er geen publiek belang (meer) is of tegenvallende resultaten.
In de bijlagenbundel van de Begroting is de ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’ opgenomen. In deze bijlage wordt ook nader ingegaan op het Innovatiefonds, Energiefonds, Breedbandfonds, Brabant C fonds, Groen Ontwikkelfonds, Leisure ontwikkelfonds en Brabant Startup Fonds.
1. Gemeenschappelijke regelingen
|
Naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
1.1 |
Havenschap Moerdijk (icm Havenbedrijf) |
programma 5, 6 |
|
|
actief |
voldoet |
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
programma 1 |
|
|
monitorend |
voldoet |
1.3 |
Kleinschalig Collectief vervoer Brabant Noordoost |
programma 8 |
|
|
monitorend |
voldoet |
1.4 |
Omgevingsdienst Midden- en West Brabant |
programma 4 |
|
|
actief |
voldoet |
1.5 |
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant |
programma 4 |
|
|
actief |
voldoet |
1.6 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
programma 4 |
|
|
actief |
voldoet |
1.6 Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Financiën: Na enkele verlieslatende jaren is zowel de begrotingen 2018 als 2019 op orde gebracht. Kostendekkende (en dus hogere) uurtarieven maken hiervan deel uit. In combinatie met een toereikend weerstandsvermogen is de financiële basis van de ODBN op orde. Tegelijkertijd is de dienst nog onvoldoende ‘in control’. Daarom is een Meerjarig Ontwikkelplan (MJOP) vastgesteld dat de komende jaren wordt uitgevoerd. Hieruit zal blijken of het lukt om de dienst in financieel goed vaarwater te brengen.
2. Vennootschappen en coöperaties
|
Naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
2.1 |
Enexis NV |
Programma 6 |
|
|
Actief |
overgangsregime |
2.2 |
CBL Vennootschap BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.3 |
Vordering op Enexis BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.4 |
Verkoop Vennootschap BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.5 |
CSV Amsterdam BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.6 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.7 |
Brabant Water NV |
Programma 3 |
|
|
Actief |
overgangsregime |
2.8 |
Eindhoven Airport NV |
Programma 9 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.9 |
BOM Holding BV |
Programma 5, 6 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.10 |
Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte, BV ORR |
Programma 2 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.11 |
Tuinbouw Ontwikkelingsmaatschappij, BV TOM |
Programma 2 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.12 |
Business Park Aviolanda BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.13 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
Programma 3 |
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.14 |
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten |
Programma 1 |
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.15 |
PZEM NV |
Programma 6 |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
2.16 |
Pivotpark Holding BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.17 |
Green Chemistry Campus BV |
Programma 5, 6 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.18 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
Programma 4 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.19 |
Monumenten Beheer Brabant |
Programma 10 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.20 |
Brabant Startup Fonds BV |
Programma 5 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.21 |
Breedbandfonds Brabant |
Programma 5 |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.12 Business Park Aviolanda BV
Financiën: De doorontwikkeling van het businesspark vraag om uitbreiding van de clusterontwikkelingsactiviteiten en ontwikkeling van nieuw vastgoed. Hiervoor is inbreng van extra vermogen nodig, vermoedelijk zowel vreemd als eigen vermogen.
2.16 Pivotpark Holding BV
Financiën: Door het besluit van Provinciale Staten van 20 januari 2017 (dossier 92/16) om € 13,9 miljoen ter beschikking te stellen van de Pivot Park organisatie, waartoe Pivot Park behoort, maakt echter dat de financiële zorgen van Pivot Park voor de korte en middellange termijn zijn weggenomen. Omwille van voorzichtigheid wordt de financiering van Pivot Park actief gevolgd.
2.17 Green Chemistry Campus BV
Financiën: Vertragingen bij de governance hebben effect gehad op de bouw en ontsluiting van de campus. Hierdoor kan huurders nog niet alle gewenste faciliteiten worden geboden. Dit heeft effect op de inkomsten die de campus genereert, waardoor de financiële groei vertraging oploopt. Daarnaast ontwikkelt de biobased markt zich minder snel dan verwacht. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het bijstellen van het huidige business plan en een doorkijk op de lange termijn, met als doelstelling om uiterlijk in 2025 financieel op eigen benen te staan.
2.19 Monumenten Beheer Brabant
Beleid: In het najaar 2017 is gestart met de nieuwe rol “beweging stimuleren”. Medio 2018 is voor deze nieuwe rol het ondernemingsplan “ErfgoedLAB Brabant” vastgesteld. Eind 2019 heeft een evaluatie hiervan plaatsgevonden. Op grond van deze evaluatie zal begin 2020 worden besloten of deze nieuwe rol structureel wordt belegd bij Monumenten Beheer Brabant.
3. Stichtingen en verenigingen
|
naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
Programma 1 |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.2 |
INPA Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) |
Programma 1 |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
Programma 10 |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.4 |
Brabantse Investeringsfondsen Nieuwbouwwoningen |
Programma 2 |
|
|
Actief |
n.v.t. |
3.5 |
Stichting Beheer Museum Kwartier |
Programma 10 |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.6 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
Programma 5 |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.7 |
Stichting Brainport Smart District |
Programma 2 |
|
|
Actief |
Voldoet |
4. Overige verbonden partijen
|
|
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
Programma 4 |
|
|
Actief |
Voldoet |
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen
Financiën: In 2018 is de egalisatiereserve negatief geworden wordt doordat het netto resultaat van de belegde voorziening in het Nazorgfonds langere tijd is achtergebleven bij de jaarlijkse oprenting van de voorziening (5,06%). Op basis va de voorlopige jaarcijfers van het Nazorgfonds bedraagt het tekort per ultimo 2018 € 1,2 miljoen. In samenhang met de uitkomsten van de ALM studie zal dit risico worden meegenomen in het proces van risicomanagement. In dat kader zal ook de hoogte van de nodige voorziening voor deze startplaatsen moeten worden geëvalueerd.