Begroting 2021 |
Blz. 1 |
Voorwoord |
Blz. 2 |
Begroting 2021 |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Leeswijzer |
Blz. 5 |
Algemeen hoofdstuk |
Blz. 6 |
Samen, Slim en Slagvaardig inspelen op de toekomst |
Blz. 7 |
Inleiding |
Blz. 8 |
Samen, Slim en Slagvaardig |
Blz. 9 |
In positie voor 2030 |
Blz. 10 |
In positie voor 2030 |
Blz. 11 |
Financieel totaalbeeld |
Blz. 12 |
Financieel totaalbeeld |
Blz. 13 |
Programma 1 Bestuur en veiligheid |
Blz. 14 |
Inleiding |
Blz. 15 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 16 |
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit |
Blz. 17 |
Aantal provinciale collega’s dat de cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ gevolgd heeft |
Blz. 18 |
Gemeenten waarmee gesprekken zijn gevoerd om fitheid tegen ondermijning te stimuleren |
Blz. 19 |
Een toekomstbestendig openbaar bestuur |
Blz. 20 |
Organiseren bestuurlijke samenwerking |
Blz. 21 |
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant |
Blz. 22 |
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering |
Blz. 23 |
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit |
Blz. 24 |
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit |
Blz. 25 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 26 |
Verbonden partijen |
Blz. 27 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 28 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 29 |
Programma 2 Ruimte en wonen |
Blz. 30 |
Inleiding |
Blz. 31 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 32 |
Verbeteren van omgevingskwaliteit en realiseren van gebiedstransformaties |
Blz. 33 |
Aanpak leegstand en transformatie |
Blz. 34 |
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact |
Blz. 35 |
Implementeren van de Omgevingswet |
Blz. 36 |
Realiseren van de woningbouwopgave, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik. |
Blz. 37 |
Actualiseren informatie over de 'Stand van Wonen' |
Blz. 38 |
Regionale afspraken over planning en realisatie |
Blz. 39 |
Stimuleren van de ontwikkeling van nieuwe woonvormen |
Blz. 40 |
Actualiseren Brabantse Agenda Wonen |
Blz. 41 |
Realiseren van vitale en toekomstbestendige werklocaties |
Blz. 42 |
Verduurzamen van werklocaties en campusontwikkelingen |
Blz. 43 |
Kennisontwikkeling en informatievoorziening |
Blz. 44 |
Regionale afstemming en programmering |
Blz. 45 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 46 |
Verbonden partijen |
Blz. 47 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 48 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 49 |
Programma 3 Water en bodem |
Blz. 50 |
Inleiding |
Blz. 51 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 52 |
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik |
Blz. 53 |
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’ |
Blz. 54 |
Concrete aanpak in projecten en gebieden |
Blz. 55 |
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater |
Blz. 56 |
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen |
Blz. 57 |
Uitvoeren Deltaprogramma Maas |
Blz. 58 |
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten) |
Blz. 59 |
Verdrogingsaanpak natte natuurparels |
Blz. 60 |
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast |
Blz. 61 |
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau |
Blz. 62 |
Schoon grondwater |
Blz. 63 |
Schoon oppervlaktewater |
Blz. 64 |
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem |
Blz. 65 |
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden |
Blz. 66 |
Organiseren bodemnetwerk Brabant |
Blz. 67 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 68 |
Verbonden partijen |
Blz. 69 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 70 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 71 |
Programma 4 Natuur en milieu |
Blz. 72 |
Inleiding |
Blz. 73 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 74 |
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk |
Blz. 75 |
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering |
Blz. 76 |
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting |
Blz. 77 |
Realisatie ecologische verbindingszones |
Blz. 78 |
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant |
Blz. 79 |
Herstel van de biodiversiteit |
Blz. 80 |
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer |
Blz. 81 |
Bosuitbreiding en bosomvorming |
Blz. 82 |
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden |
Blz. 83 |
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden |
Blz. 84 |
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap |
Blz. 85 |
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken |
Blz. 86 |
Verankering van de natuur in de samenleving |
Blz. 87 |
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken |
Blz. 88 |
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder |
Blz. 89 |
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders |
Blz. 90 |
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten |
Blz. 91 |
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving |
Blz. 92 |
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting |
Blz. 93 |
Gezondheid |
Blz. 94 |
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie. |
Blz. 95 |
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat. |
Blz. 96 |
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit |
Blz. 97 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 98 |
Verbonden partijen |
Blz. 99 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 100 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 101 |
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
Blz. 102 |
Inleiding |
Blz. 103 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 104 |
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven. |
Blz. 105 |
Een impuls in digitalisering |
Blz. 106 |
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving |
Blz. 107 |
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups. |
Blz. 108 |
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau |
Blz. 109 |
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen |
Blz. 110 |
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen |
Blz. 111 |
Aantrekken van nationaal en internationaal talent |
Blz. 112 |
Behouden van het aanwezige talent |
Blz. 113 |
Goed benutten van het Brabantse arbeidspotentieel |
Blz. 114 |
Ontwikkelen talent |
Blz. 115 |
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking |
Blz. 116 |
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking |
Blz. 117 |
Optimaal gebruik blijven maken van de kansen die Europa ons biedt om provinciale beleidsdoelen te bereiken |
Blz. 118 |
Stimuleren van de internationale handel |
Blz. 119 |
Continueren van investeringsbevordering |
Blz. 120 |
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur |
Blz. 121 |
We stellen een investeringsbenadering Herstelaanpak Corona op |
Blz. 122 |
Gebiedsgericht toekomstbestendig en duurzaam maken van bedrijfslocaties |
Blz. 123 |
Bijdragen aan campusontwikkeling |
Blz. 124 |
Inrichten van prettige verblijfsmilieus |
Blz. 125 |
Voldoende en toereikende woningen |
Blz. 126 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 127 |
Verbonden partijen |
Blz. 128 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 129 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 130 |
Programma 6 Energie |
Blz. 131 |
Inleiding |
Blz. 132 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 133 |
Verduurzaming van de energieopwekking |
Blz. 134 |
Doorlopen ruimtelijke (vergunning)procedures op verzoek van gemeenten en/of initiatiefnemers |
Blz. 135 |
Opstellen Regionale Energie Strategieën |
Blz. 136 |
Verminderen broeikasgasemissies |
Blz. 137 |
Bevorderen energiebesparing bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag |
Blz. 138 |
Mobiliteit |
Blz. 139 |
We delen kennis met en faciliteren gemeenten in het realiseren van de lokale warmtetransitie |
Blz. 140 |
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed |
Blz. 141 |
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur |
Blz. 142 |
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten |
Blz. 143 |
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur |
Blz. 144 |
Provinciale inkopen, infrastructuur en vastgoed verregaand circulair en energieneutraal |
Blz. 145 |
Mobiliteit |
Blz. 146 |
Verduurzamen provinciale bedrijfshuisvesting |
Blz. 147 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 148 |
Verbonden partijen |
Blz. 149 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 150 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 151 |
Programma 7 Landbouw en voedsel |
Blz. 152 |
Inleiding |
Blz. 153 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 154 |
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving |
Blz. 155 |
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen |
Blz. 156 |
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen |
Blz. 157 |
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant |
Blz. 158 |
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000 |
Blz. 159 |
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers) |
Blz. 160 |
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten |
Blz. 161 |
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw |
Blz. 162 |
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten |
Blz. 163 |
Uitvoering Brabant bemest beter |
Blz. 164 |
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector |
Blz. 165 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 166 |
Verbonden partijen |
Blz. 167 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 168 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 169 |
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit |
Blz. 170 |
Inleiding |
Blz. 171 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 172 |
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet |
Blz. 173 |
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur |
Blz. 174 |
We streven naar nul verkeersslachtoffers in Brabant |
Blz. 175 |
Gedrag en handhaving |
Blz. 176 |
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers |
Blz. 177 |
Uitvoering OV-concessies |
Blz. 178 |
Transitie naar gedeelde mobiliteit |
Blz. 179 |
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies |
Blz. 180 |
Verduurzaming mobiliteitssysteem |
Blz. 181 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 182 |
Verbonden partijen |
Blz. 183 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 184 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 185 |
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling |
Blz. 186 |
Inleiding |
Blz. 187 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 188 |
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer |
Blz. 189 |
Knelpunten infrastructuur |
Blz. 190 |
Mobiliteitshubs |
Blz. 191 |
Multimodaal netwerk |
Blz. 192 |
OV-netwerk |
Blz. 193 |
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten. |
Blz. 194 |
Slimme mobiliteit |
Blz. 195 |
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem. |
Blz. 196 |
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid |
Blz. 197 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 198 |
Verbonden partijen |
Blz. 199 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 200 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 201 |
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
Blz. 202 |
Inleiding |
Blz. 203 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 204 |
Versterken van een levendig Brabant |
Blz. 205 |
Vaststellen adaptief beleidskader Vrijetijd, Cultuur en Sport ’21–‘23 |
Blz. 206 |
Werken aan de ontwikkeling van een gedragen beleidskader Vrijetijd 2030 |
Blz. 207 |
Versterken van vrijetijdseconomie |
Blz. 208 |
Versterken van de vrijetijdssector |
Blz. 209 |
Inzet van het Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant |
Blz. 210 |
Versterken van het cultureel ecosysteem met brede basis, toonaangevende top en verbindingen met omgeving |
Blz. 211 |
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. Philharmonie Zuidnederland) |
Blz. 212 |
Uitvoeren evaluatie Brabant C |
Blz. 213 |
Versterken van Brabantse sportinfrastructuur |
Blz. 214 |
Ondersteuning (top)sportevenementen |
Blz. 215 |
Vormgeven Brabants Sportfonds |
Blz. 216 |
Ondersteuning van talentontwikkeling |
Blz. 217 |
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed |
Blz. 218 |
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen |
Blz. 219 |
Instandhouden en herontwikkelen van beeldbepalend erfgoed en cultuurhistorische landschappen |
Blz. 220 |
Uitvoering geven aan geactualiseerd kader Erfgoed |
Blz. 221 |
Beleidskaders en uitvoeringsagenda's |
Blz. 222 |
Verbonden partijen |
Blz. 223 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 224 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 225 |
Algemeen financieel beleid |
Blz. 226 |
Inleiding |
Blz. 227 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 228 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 229 |
Verbonden partijen |
Blz. 230 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 231 |
Stelposten |
Blz. 232 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 233 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 234 |
Inleiding |
Blz. 235 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 236 |
Algemeen |
Blz. 237 |
Slim, snel en effectief samenwerken met partners |
Blz. 238 |
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen |
Blz. 239 |
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers |
Blz. 240 |
Beweging en verfrissing in de organisatie |
Blz. 241 |
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie |
Blz. 242 |
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig |
Blz. 243 |
Tijdige afhandeling van facturen |
Blz. 244 |
Tijdige afhandeling van subsidies |
Blz. 245 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 246 |
Provinciale heffingen |
Blz. 247 |
Inleiding |
Blz. 248 |
Beleidskaders |
Blz. 249 |
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting |
Blz. 250 |
Grondwaterheffing |
Blz. 251 |
Nazorgheffing |
Blz. 252 |
Diverse leges |
Blz. 253 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 254 |
Inleiding |
Blz. 255 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 256 |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Blz. 257 |
Beleidskaders |
Blz. 258 |
Inventarisatie risico's |
Blz. 259 |
Inventarisatie weerstandscapaciteit |
Blz. 260 |
Ratio weerstandsvermogen |
Blz. 261 |
Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 262 |
Inleiding |
Blz. 263 |
Onderhoud wegen |
Blz. 264 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 265 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 266 |
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties |
Blz. 267 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 268 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 269 |
Onderhoud vaarwegen |
Blz. 270 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 271 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 272 |
Financiering, treasury |
Blz. 273 |
Inleiding |
Blz. 274 |
Beleidskaders |
Blz. 275 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 276 |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Blz. 277 |
Renteschema |
Blz. 278 |
Verbonden partijen |
Blz. 279 |
Inleiding |
Blz. 280 |
Beleidskader |
Blz. 281 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 282 |
Lijst van verbonden partijen |
Blz. 283 |
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid |
Blz. 284 |
Inleiding |
Blz. 285 |
Beleidskaders |
Blz. 286 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 287 |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Blz. 288 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 289 |
Investeringsagenda |
Blz. 290 |
Inleiding |
Blz. 291 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 292 |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Blz. 293 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 294 |
Europese programma's |
Blz. 295 |
Inleiding |
Blz. 296 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 297 |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Blz. 298 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 299 |
Algemene grondslagen voor begroting en jaarstukken |
Blz. 300 |
Algemene grondslagen |
Blz. 301 |
Investeringen en afschrijvingen (uitwerking financiële verordening art.6) |
Blz. 302 |
Reserves (uitwerking financiële verordening art.7) |
Blz. 303 |
Rente |
Blz. 304 |
Salariskosten en toerekening van organisatiekosten |
Blz. 305 |
Indexering |
Blz. 306 |
Algemene uitkering en decntralisatieuitkeringen van het provinciefonds |
Blz. 307 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting |
Blz. 308 |
Begrotingsstructuur |
Blz. 309 |
I Financiële positie: Overzicht van lasten en baten |
Blz. 310 |
Autorisatie en overzicht van lasten en baten |
Blz. 311 |
II Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 312 |
Inleiding |
Blz. 313 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 314 |
Sluitende begroting en structureel evenwicht |
Blz. 315 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 316 |
Inleiding |
Blz. 317 |
Ambtelijk apparaat |
Blz. 318 |
Bestuur |
Blz. 319 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 320 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 321 |
Verleende garanties en waarborgen |
Blz. 322 |
Verleende garanties en waarborgen |
Blz. 323 |
II Kengetallen financiële positie |
Blz. 324 |
Inleiding |
Blz. 325 |
Kengetallen financiële positie |
Blz. 326 |