De belangrijkste verschillen tussen de begroting 2021 en de begroting 2020 zijn per programma toegelicht in de begroting.
Een gezonde financiële positie van de provincie komt in de begroting en meerjarenraming tot uitdrukking in een adequaat weerstandsvermogen en in een sluitende begroting.
II Uiteenzetting van de financiële positie
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenVoor een toelichting op het weerstandsvermogen wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit blijft binnen de voorgestelde bandbreedte.
Sluitende begroting en structureel evenwicht
Terug naar navigatie - Sluitende begroting en structureel evenwichtSluitende begroting
Uit de regel “Geraamd resultaat” in onderstaande tabel blijkt dat de begroting precies in evenwicht is. De lasten + de toevoegingen aan de reserves zijn gelijk aan de baten + de onttrekkingen aan de reserves. Daarmee is sprake van een sluitende begroting.
Structureel evenwicht
Om vast te stellen of er naast een sluitende begroting voor het jaar 2021 ook sprake is van een structureel evenwicht, schrijft het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) voor, dat een limitatief overzicht in de begroting wordt opgenomen van de incidentele lasten en incidentele baten. Dit limitatief overzicht van de incidentele lasten en baten zoals bedoeld in BBV artikel 19 is in de bijlagenbundel in bijlage 3 opgenomen.
Op basis van dit limitatieve overzicht zijn in onderstaande tabel de incidentele en structurele componenten van de lasten en baten inzichtelijk gemaakt.
Uit de tabel blijkt dat de begroting 2021 structureel evenwicht kent, de structurele baten van de jaren 2021 tot en met 2024 zijn hoger dan de structurele lasten.
N.B. Het BBV schrijft voor dat incidentele lasten en baten, lasten en baten zijn die niet langer dan drie jaar in de begroting voorkomen.
Dit BBV-voorschrift vereist verder dat wordt aangegeven welke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves als structureel zijn te beschouwen. In het BBV wordt er in principe van uitgegaan dat alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves incidenteel van aard zijn, maar afwijkingen op deze regel zijn mogelijk.
De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves in de begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024 worden door de provincie als incidenteel beschouwd.
NB een overzicht van beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves blijft daarom achterwege.
Structureel begrotingsevenwicht | ||||||||||||||||
Bedragen x € 1.000 | Begr.2020 | Begr.2021 | Begr.2022 | Begr.2023 | Begr.2024 | |||||||||||
totaal | waarvan: | totaal | waarvan: | totaal | waarvan: | totaal | waarvan: | totaal | waarvan: | |||||||
incidenteel | structureel | incidenteel | structureel | incidenteel | structureel | incidenteel | structureel | incidenteel | structureel | |||||||
L a s t e n - programma | ||||||||||||||||
Bestuur en veiligheid | 21.554 | 476 | 21.078 | 19.629 | 199 | 19.430 | 13.866 | 199 | 13.668 | 13.635 | 0 | 13.635 | 9.762 | 0 | 9.762 | |
Ruimte en wonen | 23.694 | 10.915 | 12.779 | 33.293 | 21.289 | 12.004 | 11.131 | 5.213 | 5.918 | 5.115 | 0 | 5.115 | 3.647 | 0 | 3.647 | |
Water en Bodem | 53.284 | 39.044 | 14.240 | 45.427 | 26.565 | 18.862 | 16.143 | 4.207 | 11.936 | 17.189 | 2.865 | 14.325 | 35.162 | 16.368 | 18.794 | |
Natuur en milieu | 153.507 | 51.079 | 102.428 | 130.768 | 28.602 | 102.165 | 111.699 | 12.036 | 99.663 | 85.283 | 31 | 85.253 | 82.798 | 7.281 | 75.518 | |
Economie, kennis en talent-ontwikkeling | 74.235 | 38.310 | 35.925 | 33.450 | 5.510 | 27.941 | 27.905 | 5.510 | 22.395 | 21.436 | 0 | 21.436 | 19.937 | 0 | 19.937 | |
Energie | 13.972 | 8.181 | 5.792 | 8.998 | 0 | 8.998 | 5.050 | 0 | 5.050 | 4.965 | 0 | 4.965 | 959 | 0 | 959 | |
Landbouw en voedsel | 28.257 | 25.130 | 3.127 | 5.005 | 2.238 | 2.767 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Basisinfrastructuur mobiliteit | 188.905 | 16.499 | 172.405 | 188.590 | 3.318 | 185.272 | 177.594 | 0 | 177.594 | 182.092 | 0 | 182.092 | 183.040 | 0 | 183.040 | |
Mobiliteitsontwikkeling | 62.008 | 40.007 | 22.000 | 143.761 | 106.820 | 36.941 | 121.537 | 54.090 | 67.446 | 143.673 | 70.635 | 73.038 | 60.640 | 1.403 | 59.237 | |
Vrije tijd, cultuur, sport en erfgoed |
68.511 | 20.752 | 47.759 | 58.726 | 12.493 | 46.232 | 45.173 | 3.833 | 41.340 | 41.016 | 0 | 41.016 | 39.539 | 0 | 39.539 | |
Algemeen financieel beleid | 107.842 | 736 | 107.106 | 159.395 | 58.857 | 100.538 | 223.647 | 42.167 | 181.481 | 213.223 | 42.817 | 170.406 | 222.737 | 71.529 | 151.209 | |
Totaal lasten | A | 795.769 | 251.129 | 544.640 | 827.041 | 265.890 | 561.150 | 754.344 | 127.854 | 626.491 | 727.627 | 116.347 | 611.279 | 658.222 | 96.579 | 561.642 |
B a t e n - programma | ||||||||||||||||
Bestuur en veiligheid | 127 | 125 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | |
Ruimte en wonen | 0 | 0 | 0 | 520 | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Water en Bodem | 7.362 | 2.699 | 4.663 | 4.922 | 597 | 4.325 | 5.922 | 1.597 | 4.325 | 5.325 | 1.000 | 4.325 | 5.235 | 1.000 | 4.235 | |
Natuur en milieu | 13.912 | 8.420 | 5.492 | 4.816 | 200 | 4.616 | 4.616 | 0 | 4.616 | 4.491 | 0 | 4.491 | 4.106 | 0 | 4.106 | |
Economie, kennis en talent-ontwikkeling | 14.281 | 14.183 | 99 | 101 | 0 | 101 | 103 | 0 | 103 | 545 | 0 | 545 | 0 | 0 | 0 | |
Energie | 1.401 | 970 | 431 | 181 | 0 | 181 | 181 | 0 | 181 | 181 | 0 | 181 | 181 | 0 | 181 | |
Landbouw en voedsel | 145 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Basisinfrastructuur mobiliteit | 20.173 | 2.312 | 17.862 | 6.041 | 2.120 | 3.921 | 1.721 | 0 | 1.721 | 1.721 | 0 | 1.721 | 1.445 | 0 | 1.445 | |
Mobiliteitsontwikkeling | 29.209 | 27.283 | 1.926 | 13.811 | 294 | 13.517 | 33.468 | 0 | 33.468 | 32.504 | 0 | 32.504 | 32.369 | 0 | 32.369 | |
Vrije tijd, cultuur, sport en erfgoed | 717 | 226 | 491 | 676 | 25 | 651 | 651 | 0 | 651 | 651 | 0 | 651 | 651 | 0 | 651 | |
Algemeen financieel beleid | 737.211 | 134.674 | 602.528 | 606.368 | 4.939 | 601.429 | 590.975 | 935 | 590.040 | 597.592 | 0 | 597.592 | 606.824 | 0 | 606.824 | |
Totaal baten | B | 824.539 | 191.036 | 633.504 | 637.437 | 8.694 | 628.743 | 637.639 | 2.532 | 635.107 | 643.013 | 1.000 | 642.013 | 650.813 | 1.000 | 649.813 |
Saldo van baten en lasten B-/-A | 28.771 |
-189.603 |
-116.705 | -84.614 | -7.409 | |||||||||||
Stortingen in reserves | C | 514.937 | 514.937 | 0 | 290.124 | 290.124 | 0 | 260.070 | 260.070 | 0 | 246.323 | 246.323 | 0 | 235.630 | 235.630 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | D | 486.166 | 486.166 | 0 | 479.728 | 479.728 | 0 | 376.775 | 376.775 | 0 | 330.937 | 330.937 | 0 | 243.038 | 243.038 | 0 |
Geraamd resultaat (B-A+D-C) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||
Totaal structurele lasten | 544.640 | 561.150 | 626.491 | 611.279 | 561.642 | |||||||||||
Totaal structurele baten | 633.504 | 628.743 | 635.107 | 642.013 | 649.813 | |||||||||||
Structurele baten -/- structurele lasten | 88.864 | 67.593 | 8.616 | 30.734 | 88.171 |
Een limitatief overzicht van de incidentele lasten en baten en van de mutaties in de reserves is opgenomen in bijlagenbundel-bijlage 3.
Alle toevoegingen en onttrekkingen aan reserves worden aangemerkt als incidenteel.