We werken aan een veilig, robuust, slim en duurzaam mobiliteitssysteem voor Brabant.
Een mobiliteitssysteem voor inwoners, bedrijven en bezoekers dat iedereen in staat stelt mee te doen en dat bovendien de economie en het leef- en vestigingsklimaat versterkt tegen redelijke kosten.
De uitvoering van de ontwikkelagenda wordt in hoge mate beïnvloed door de stikstofproblematiek en de (blijvende) gevolgen van de Coronapandemie. Onze hoogste prioriteit nu is het op peil houden van de uitvoeringskracht in de projecten. We zetten maximaal in op een vlotte en tijdige uitvoering van de projecten en willen waar mogelijk versnellen. Niet alleen zullen we op een adequate manier moeten omgaan met de restricties en beperkingen, maar ook de kansen ervan benutten. Zo heeft de coronacrisis aangetoond dat gedragsmaatregelen effectief en efficiënt zijn in het verbeteren van de bereikbaarheid. Zo zetten we ook in op het vasthouden en structureel borgen van deze gedragsveranderingen zoals bijvoorbeeld thuiswerken of initiatieven voor aangepaste schooltijden.
Om onze ambitie te bereiken voert de provincie een ontwikkelagenda Mobiliteit uit, gericht op het huidige mobiliteitssysteem én de (door)ontwikkeling voor de toekomst. In lijn met de omgevingsvisie (2018) redeneren we daarbij niet alleen vanuit nut en noodzaak, maar steeds vaker vanuit omgevingskwaliteit. Robuust, veilig, slim en duurzaam zijn daarin de basisprincipes. Eind 2020 is het mobiliteitsbeleid hierop herijkt (beleidskader Mobiliteit 2030). We werken toe naar gezamenlijke adaptieve en gebiedsgerichte opgaven met een flexibele financieringsstructuur. Er zijn al afspraken gemaakt over een startpakket regionale mobiliteitsagenda’s. In 2021 volgen aanvullende afspraken.
Bij het herijkte mobiliteitsbeleid is ook een set van indicatoren ontwikkeld (Staat van Brabant) waarmee de voortgang kan worden gemeten. De belangrijkste indicatoren zullen in de loop van 2021 hun plek krijgen in de begroting.