Begroting 2019
|
Blz. 1
|
Begroting 2019
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Leeswijzer
|
Blz. 4
|
Leeswijzer
|
Blz. 5
|
Inleiding en hoofdlijnen
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
"Brabant zet in beweging"
|
Blz. 8
|
"Brabant zet in beweging"
|
Blz. 9
|
Integrale beleidsafweging
|
Blz. 10
|
Integrale beleidsafweging
|
Blz. 11
|
Hoofdlijnen, highlights en mijlpalen per begrotingsprogramma
|
Blz. 12
|
Hoofdlijnen, highlights en mijlpalen per begrotingsprogramma
|
Blz. 13
|
Financieel totaalbeeld
|
Blz. 14
|
Financieel totaalbeeld
|
Blz. 15
|
Programma 01 Bestuur
|
Blz. 16
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 17
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 18
|
Bestuur op hoofdlijnen
|
Blz. 19
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 20
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 21
|
01.01 Provinciebestuur
|
Blz. 22
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 23
|
Professioneel ondersteunen van ons bestuur bij het in- en extern functioneren
|
Blz. 24
|
Ondersteuning bestuur
|
Blz. 25
|
Vergroten van de integriteit en de weerbaarheid van het openbaar bestuur
|
Blz. 26
|
Weerbare overheid
|
Blz. 27
|
Wet Bibob
|
Blz. 28
|
Stimuleren van een effectieve en efficiënte kennisverwerving, -borging en -benutting
|
Blz. 29
|
Kennis en onderzoek
|
Blz. 30
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 31
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 32
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 33
|
01.02 Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 34
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 35
|
Samenwerken met andere overheden en partners
|
Blz. 36
|
Bestuurlijke samenwerking en bestuurlijke vernieuwing
|
Blz. 37
|
Realiseren van een effectieve en democratisch gelegitimeerde bestuurlijke en/of organisatorische inrichting van de Brabantse gemeenten
|
Blz. 38
|
(Veer)krachtig bestuur
|
Blz. 39
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 40
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 41
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 42
|
01.03 Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 43
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 44
|
Het versterken van functioneren van Brabantse gemeenten en waterschappen, zodat burgers blijvend kunnen vertrouwen op de overheid
|
Blz. 45
|
Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 46
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 47
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 48
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 49
|
Programma 02 Ruimte en agrofood
|
Blz. 50
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 51
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 52
|
Ruimte op hoofdlijnen
|
Blz. 53
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 54
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 55
|
02.01 Ruimtelijke ontwikkeling van het Brabantmozaïek
|
Blz. 56
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 57
|
Het behouden en waar mogelijk het versterken van de kwaliteit van het fijnmazige mozaïek in Brabant
|
Blz. 58
|
Brabantse aanpak leegstand
|
Blz. 59
|
Brabantse Agenda Wonen
|
Blz. 60
|
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat
|
Blz. 61
|
Omgevingswet/Omgevingsvisie
|
Blz. 62
|
Ruimtelijke Ontwikkeling algemeen
|
Blz. 63
|
Werklocaties
|
Blz. 64
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 65
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 66
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 67
|
02.02 Agrofood
|
Blz. 68
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 69
|
Agrofood
|
Blz. 70
|
Agrofood, algemeen
|
Blz. 71
|
Circulaire economie (prg.2 Ruimte en agrofood)
|
Blz. 72
|
Gezondheid
|
Blz. 73
|
Heldere kaders
|
Blz. 74
|
Innovatie
|
Blz. 75
|
Mestbeleid
|
Blz. 76
|
Ondersteunende maatregelen
|
Blz. 77
|
Verbinden en aanjagen
|
Blz. 78
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 79
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 80
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 81
|
Programma 03 Natuur, water en milieu
|
Blz. 82
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 83
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 84
|
Natuur, water en milieu op hoofdlijnen
|
Blz. 85
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 86
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 87
|
03.01 Water
|
Blz. 88
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 89
|
Water
|
Blz. 90
|
Water
|
Blz. 91
|
Water (wettelijke en structurele taken)
|
Blz. 92
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 93
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 94
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 95
|
03.02 Milieu
|
Blz. 96
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 97
|
Milieu
|
Blz. 98
|
Milieu
|
Blz. 99
|
Milieu (structurele taken)
|
Blz. 100
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 101
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 102
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 103
|
03.03 Natuur en Landschap
|
Blz. 104
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 105
|
Natuur en Landschap
|
Blz. 106
|
Behoud en herstel van biodiversiteit
|
Blz. 107
|
Brabants mozaïek van landschappen
|
Blz. 108
|
Natuur en Landschap
|
Blz. 109
|
Samenhangend en robuust natuurnetwerk
|
Blz. 110
|
Verankering van natuur en landschap in de samenleving
|
Blz. 111
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 112
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 113
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 114
|
03.04 Natuur Netwerk Brabant
|
Blz. 115
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 116
|
Realiseren volledige natuurnetwerk Brabant
|
Blz. 117
|
Groen Ontwikkelfonds Brabant
|
Blz. 118
|
Natuurnetwerk Brabant
|
Blz. 119
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 120
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 121
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 122
|
Programma 04 Economie en energie
|
Blz. 123
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 124
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 125
|
Economie en energie op hoofdlijnen
|
Blz. 126
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 127
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 128
|
04.01 Algemeen economisch beleid
|
Blz. 129
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 130
|
Versterken MKB
|
Blz. 131
|
Versterking MKB
|
Blz. 132
|
Zorgdragen voor een wendbare en kwalitatief hoogstaande arbeidsmarkt
|
Blz. 133
|
Arbeidsmarkt
|
Blz. 134
|
Stimuleren van vrijetijdseconomie
|
Blz. 135
|
Vrijetijdseconomie (VTE)
|
Blz. 136
|
Bevorderen van de kenniseconomie
|
Blz. 137
|
Kennis en economie
|
Blz. 138
|
Internationalisering & Branding + Europese Programma's
|
Blz. 139
|
Internationalisering en branding
|
Blz. 140
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 141
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 142
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 143
|
04.02 Economisch programma Brabant
|
Blz. 144
|
Wat wil de provinvie bereiken?
|
Blz. 145
|
Innoveren met topcluster/MKB en Ondernemerschap
|
Blz. 146
|
Innoveren met topclusters voor maatschappelijke opgaven
|
Blz. 147
|
MKB en ondernemerschap
|
Blz. 148
|
Digitalisering
|
Blz. 149
|
Digitalisering
|
Blz. 150
|
Circulaire economie
|
Blz. 151
|
Circulaire economie (prg.4 Economie en energie)
|
Blz. 152
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 153
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 154
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 155
|
04.04 Energie, innovatie en transitie
|
Blz. 156
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 157
|
Energie, innovatie en transitie
|
Blz. 158
|
Duurzame energie en energietransitie
|
Blz. 159
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 160
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 161
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 162
|
Programma 05 Mobiliteit
|
Blz. 163
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 164
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 165
|
Mobiliteit op hoofdlijnen
|
Blz. 166
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 167
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 168
|
05.01 Basis op orde
|
Blz. 169
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 170
|
We streven naar een goed functionerend provinciaal wegennet vanuit de kernwaarden verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
|
Blz. 171
|
Beheer en onderhoud provinciale wegen
|
Blz. 172
|
Data
|
Blz. 173
|
We initiëren, faciliteren en stimuleren innovatie, zowel het testen en ontwikkelen hiervan in de praktijk als het grootschalige gebruik, om de beheer- en onderhoudstaak op een efficiënte wijze uit te voeren én te verduurzamen.
|
Blz. 174
|
Duurzaamheid en innovatie
|
Blz. 175
|
We streven naar nul verkeersdoden in Brabant door samen met onze partners (zoals gemeenten, Rijkswaterstaat, politie en openbaar ministerie) in te zetten op de drie pijlers van verkeersveiligheid: gedrag, infrastructuur en handhaving.
|
Blz. 176
|
Verkeersveiligheid
|
Blz. 177
|
We werken samen met de vervoerders, gemeenten, het Reizigersoverleg Brabant en verschillende andere (martk)partijen aan een vraaggericht, verbindend en verantwoord openbaar vervoernetwerk dat aansluit bij de wensen van de reiziger.
|
Blz. 178
|
Openbaar Vervoer
|
Blz. 179
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 180
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 181
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 182
|
05.02 (Regionale) ontwikkelagenda's mobiliteit
|
Blz. 183
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 184
|
We streven naar goed functionerende netwerken van de verschillende modaliteiten voor personen- en goederenvervoer die nauw op elkaar afgestemd en met elkaar verknoopt zijn.
|
Blz. 185
|
Fiets
|
Blz. 186
|
Goederenvervoer
|
Blz. 187
|
Luchtvaart
|
Blz. 188
|
Regionale Ontwikkelagenda's Mobiliteit
|
Blz. 189
|
Smart Mobility
|
Blz. 190
|
Spoor, HOV en Knooppunten
|
Blz. 191
|
Vernieuwing OV
|
Blz. 192
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 193
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 194
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 195
|
05.03 Strategische agenda
|
Blz. 196
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 197
|
Om Brabant een internationale top kennis- en innovatieregio te laten blijven pakken de knelpunten in de bereikbaarheid binnen Brabant en op de (inter-) nationale verbindingen van en naar Brabant aan.
|
Blz. 198
|
Majeure projecten
|
Blz. 199
|
SmartwayZ.NL
|
Blz. 200
|
We initiëren, faciliteren en stimuleren innovatie door het ontwikkelen, testen en uitrollen in de praktijk om slimmer en efficiënter gebruik te maken van het beschikbare netwerk via smart mobility toepassingen en gedragsverandering.
|
Blz. 201
|
SmartwayZ.NL Smart Mobility
|
Blz. 202
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 203
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 204
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 205
|
Programma 06 Cultuur en samenleving
|
Blz. 206
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 207
|
Wat mag dit programma kosten?
|
Blz. 208
|
Cultuur en samenleving op hoofdlijnen
|
Blz. 209
|
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
|
Blz. 210
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 211
|
06.01 Cultuur
|
Blz. 212
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 213
|
Het bevorderen een aantrekkelijk cultureel klimaat, met een krachtige culturele infrastructuur en een aanbod waarmee we (inter)nationaal uitblinken
|
Blz. 214
|
Beweging, experiment, verbinding
|
Blz. 215
|
Kennis, dialoog en netwerken
|
Blz. 216
|
Provinciale culturele infrastructuur
|
Blz. 217
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 218
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 219
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 220
|
06.02 Erfgoed
|
Blz. 221
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 222
|
Duurzaam behoud van erfgoed door herbestemming, (gebieds)ontwikkeling of restauratie, de bescherming van collecties, de beleving van ons cultureel erfgoed en de verhalen van Brabant
|
Blz. 223
|
Basis op orde
|
Blz. 224
|
Beweging stimuleren
|
Blz. 225
|
De vier verhaallijnen: bevochten, religieus, bestuurlijk en innovatief Brabant
|
Blz. 226
|
Erfgoedfabriek
|
Blz. 227
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 228
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 229
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 230
|
06.03 Sociale Veerkracht
|
Blz. 231
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 232
|
Het versterken de sociale veerkracht in Brabant
|
Blz. 233
|
Versterken Sociale Veerkracht
|
Blz. 234
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 235
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 236
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 237
|
06.04 Sport
|
Blz. 238
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 239
|
Via Sport bijdragen aan de provinciale opgaven, met name aan een sociaal veerkrachtige samenleving en een sterke Brabantse economie
|
Blz. 240
|
Sport
|
Blz. 241
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 242
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 243
|
Wat mag dit kosten? (grafiek)
|
Blz. 244
|
Algemeen financieel beleid
|
Blz. 245
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 246
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 247
|
Toelichting
|
Blz. 248
|
Stelposten
|
Blz. 249
|
Stelposten
|
Blz. 250
|
Paragrafen: bedrijfsvoering en overige
|
Blz. 251
|
1. Bedrijfsvoering
|
Blz. 252
|
Inleiding
|
Blz. 253
|
Programma ‘Beweging in de organisatie’
|
Blz. 254
|
Organisatiekostenbudget
|
Blz. 255
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 256
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 257
|
2. Provinciale heffingen
|
Blz. 258
|
Inleiding
|
Blz. 259
|
Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 260
|
Grondwaterheffing en Nazorgheffing in kader van leemtewet
|
Blz. 261
|
Leges Waterwet
|
Blz. 262
|
Leges Ontgrondingenwet
|
Blz. 263
|
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
|
Blz. 264
|
Leges Wet Natuurbeschermingswet 2017
|
Blz. 265
|
Vergunningen/ontheffingen wegenverordening
|
Blz. 266
|
3. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 267
|
Inleiding
|
Blz. 268
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 269
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 270
|
Inventarisatie weerstandscapaciteit
|
Blz. 271
|
Inventarisatie risico's
|
Blz. 272
|
Ratio weerstandsvermogen
|
Blz. 273
|
4. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 274
|
Onderhoud wegen
|
Blz. 275
|
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
|
Blz. 276
|
Onderhoud vaarwegen
|
Blz. 277
|
5. Treasury
|
Blz. 278
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 279
|
Wat gaan we daarvoor doen?
|
Blz. 280
|
6. Verbonden partijen
|
Blz. 281
|
Algemeen beeld
|
Blz. 282
|
1. Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 283
|
2. Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 284
|
3 Verenigingen en stichtingen
|
Blz. 285
|
4 Overige verbonden partijen
|
Blz. 286
|
5 Investeringsfondsen voor Brabant
|
Blz. 287
|
Vermogenstructuur en resultaat
|
Blz. 288
|
Stoplichtenmodel Verbonden Partijen
|
Blz. 289
|
7. Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
|
Blz. 290
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 291
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 292
|
8. Investeringsagenda
|
Blz. 293
|
Inleiding
|
Blz. 294
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 295
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 296
|
9. Europese programma's
|
Blz. 297
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 298
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 299
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 300
|
Financiële begroting
|
Blz. 301
|
Algemene grondslagen voor de begroting en jaarstukken
|
Blz. 302
|
Algemene grondslagen
|
Blz. 303
|
Afschrijvingsbeleid
|
Blz. 304
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 305
|
Vlottende activa
|
Blz. 306
|
Vaste passiva
|
Blz. 307
|
Vlottende passiva
|
Blz. 308
|
Waarborgen en garanties
|
Blz. 309
|
Autorisatieniveau begroting
|
Blz. 310
|
Basis
|
Blz. 311
|
Rente
|
Blz. 312
|
Salariskosten
|
Blz. 313
|
Investeringen
|
Blz. 314
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 315
|
Reserves
|
Blz. 316
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 317
|
I Financiële positie: Overzicht van lasten en baten
|
Blz. 318
|
Autorisatie en overzicht van lasten en baten
|
Blz. 319
|
II Uiteenzetting van de financiële positie
|
Blz. 320
|
Inleiding
|
Blz. 321
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 322
|
Sluitende begroting en structureel evenwicht
|
Blz. 323
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 324
|
Inleiding
|
Blz. 325
|
Ambtelijk apparaat
|
Blz. 326
|
Bestuur
|
Blz. 327
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 328
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 329
|
Verleende garanties en waarborgen
|
Blz. 330
|
Verleende garanties en waarborgen
|
Blz. 331
|
II Kengetallen financiële positie
|
Blz. 332
|
Inleiding
|
Blz. 333
|
Kengetallen financiële positie
|
Blz. 334
|
Lijst van afkortingen
|
Blz. 335
|
Afkortingenlijst
|
Blz. 336
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|