Programma 05 Mobiliteit
Een veilig, slim en duurzaam mobiliteitssysteem is een middel om Brabant aantrekkelijk, bereikbaar en concurrerend te houden.Wat wil de provincie bereiken?
Wij willen dat Brabant nu en in de toekomst een fijne plek is om te wonen, werken en recreëren. Waar je vlot en aangenaam op je bestemming kunt komen en waar producten slim vervoerd worden. Wij willen ook dat Brabant een internationale top kennis- en innovatieregio blijft. Om bij te dragen aan de concurrentie- en agglomeratiekracht van Brabant, werken we samen met onze partners aan een veilig, slim en duurzaam mobiliteitsnetwerk voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
We werken vanuit vier ontwikkellijnen om dit mobiliteitsnetwerk voor Brabanders en de Brabantse economie te realiseren:
We merken dat mobiliteit in beweging is onder invloed van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Daarom willen we beter en sneller in kunnen spelen op kansen en ontwikkelingen in de omgeving en tegelijk zorgen voor een goede borging van de structurele taken. Daartoe hebben we de indeling van de begroting en de bijbehorende financieringsstructuur aangepast.
Wat mag dit programma kosten?
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Lasten | ||||||
Programma lasten | 151.705 | 363.537 | 202.180 | 233.109 | 154.365 | 158.097 |
Kapitaallasten | 40.079 | 43.167 | 44.697 | 47.387 | 53.613 | 57.296 |
Organisatiekosten | 15.191 | 16.319 | 15.871 | 14.543 | 14.201 | 13.459 |
totaal lasten | 206.975 | 423.023 | 262.748 | 295.040 | 222.179 | 228.852 |
Baten | ||||||
totaal baten | 95.581 | 109.246 | 47.625 | 21.769 | 9.131 | 4.811 |
saldo baten en lasten | -111.393 | -313.777 | -215.123 | -273.270 | -213.048 | -224.042 |
De begrotingsindeling 2019 en de bijbehorende financieringsstructuur zijn aangepast om sneller en adaptief te kunnen programmeren. De begroting is opgebouwd uit de productgroepen:
- 05.01 Basis op orde
- 05.02 (Regionale) Ontwikkelagenda’s Mobiliteit
- 05.03 Strategische agenda
Op basis van regelgeving zijn voor 2017 en 2018 pro forma cijfers opgesteld conform de nieuwe begrotingsstructuur.
De totale lasten van programma 05 in de begroting 2019 zijn € 160 mln lager t.o.v. begroting 2018. De afname is vooral het gevolg van voor 2018 geraamde incidentele bijdragen of subsidies op basis van bestuursovereenkomsten, zoals Challengevariant Eindhoven, Bereikbaarheidsakkoord, Maaslijn en Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
Voor programma Mobiliteit zijn de twee specifieke dekkingsbronnen: de reserve Verkeer & Vervoer en Spaar- en Infrafonds (SIF).
De lagere inkomsten hebben te maken met de overgang naar een decentralisatie uitkering (onderdeel van programma 31 Financieringsfunctie) en de bijbehorende afbouw van de specifieke doeluitkering BDU Verkeer & Vervoer in 2019.
Het overzicht van de investeringen, € totaal 76 mln wordt op programmaniveau weergegeven. Ongeveer € 37 mln heeft betrekking op de taak van beheer en onderhoud van provinciale wegen (05.01), € 18 mln op reconstructies in het kader van de regionale mobiliteitsagenda’s (05.02) en € 21 mln betreft de strategische agenda (05.03, onderverdeeld in € 17 mln N69 en € 4 mln N279 Zuid)
Mobiliteit op hoofdlijnen
Relatie bestuursakkoord & Perspectiefnota 2018
Om Brabant bereikbaar te houden versterken we de interne samenhang van de Brabantse Mozaïekmetropool door het versneld aanpakken van bereikbaarheidsknelpunten in Zuidoost-Brabant (met name A58, A2, A67 en N279). Ook hebben de knooppunten Hooipolder en Paalgraven, de provinciale wegen N282 Tilburg – Breda en N629 Oosterhout – Dongen onze aandacht. We werken met een én-én aanpak: verbeteringen van infrastructuur gaan samen met slimme oplossingen. Ook zetten we stevig in op alternatieven voor autoverkeer zoals de realisatie van een snelfietsroutenetwerk tussen de Brabantse steden, het stimuleren van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en een modal shift in goederenvervoer. Daarnaast werken we aan een toekomstbestendig OV waarin we de belangen van de reiziger centraal zetten.
We agenderen bij bet Rijk knelpunten op het Brabantse (internationale) spoornetwerk voor zowel personen- als goederenvervoer met als doel deze robuust aan te pakken. En we blijven vanzelfsprekend werken aan de verdere verbetering van de verkeersveiligheid in Brabant.
Samen met de regio’s werken we in het kader van bestuurlijke vernieuwing sinds afgelopen jaar met gebiedsgerichte agenda’s en zorgen voor een passende flexibele financieringsstructuur met een goede (financiële) borging van onze basistaken.
Inzet verbonden partijen
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het programma worden de onderstaande verbonden partijen ingezet:
- Kleinschalig Collectief Vervoer Noord-Oost Brabant
- Eindhoven Airport NV
In de bijlagenbundel –bijlage 9b van de begroting is aangegeven op welke wijze deze verbonden partijen bijdragen aan de doelstellingen van het programma Mobiliteit.
05.01 Basis op orde
Wat wil de provincie bereiken?
We streven naar een goed functionerend provinciaal wegennet vanuit de kernwaarden verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
We initiëren, faciliteren en stimuleren innovatie, zowel het testen en ontwikkelen hiervan in de praktijk als het grootschalige gebruik, om de beheer- en onderhoudstaak op een efficiënte wijze uit te voeren én te verduurzamen.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
We streven naar nul verkeersdoden in Brabant door samen met onze partners (zoals gemeenten, Rijkswaterstaat, politie en openbaar ministerie) in te zetten op de drie pijlers van verkeersveiligheid: gedrag, infrastructuur en handhaving.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
We werken samen met de vervoerders, gemeenten, het Reizigersoverleg Brabant en verschillende andere (martk)partijen aan een vraaggericht, verbindend en verantwoord openbaar vervoernetwerk dat aansluit bij de wensen van de reiziger.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Beleidsnota | Indicator | 2019 |
Doelstelling | ||
Prestaties | € (excl. Investeringen) | 15 mln |
Kwaliteitsvisie Onderhoud Provinciale Infrastructuur (KOPI) (Besluit: PS 18/18) | ||
De status en inrichting van de provinciale (fiets)wegen scoren objectief gezien goed (score BKXI). | score | > 2018 |
De status en inrichting van de provinciale wegen worden positief gewaardeerd door de Brabantse burger (waardering WOW). | score | > 2018 |
Uitvoering projecten planmatig onderhoud (aantal km uitgevoerd groot onderhoud en vervanging). | km/jaar | 30 |
Gebruik van recycled materiaal (asfalt en beton) bij onderhoudswerkzaamheden. | % | > 50% |
Aantal innovatieve initiatieven of projecten. | aantal | 3 |
Percentage LED openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. | % | |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan (Brabants Verkeersveiligheidsplan 2016-2020) (afweegmoment: 2019) | ||
Door het stimuleren van verkeerseducatie op scholen en voorlichting geven aan Brabantse verkeersdeelnemers streven we naar nul verkeersdoden in Brabant. | € | 1 mln |
Dodelijke verkeersslachtoffers op provinciale wegen: aantallen. | aantal | |
Dodelijke verkeersslachtoffers op provinciale wegen: per reizigerskilometer. | aantal | |
Minimaal 95% van de BVL-scholen heeft het BVL-label behaald in 2019. | % | 93% |
Minimaal 100 middelbare scholen doen mee aan Totally Traffic in 2019 | aantal | 105 |
Percentage van de Brabanders ouder dan 18 jaar, dat bereikt is met de campagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden. | % | > 2018 |
OV-visie (Besluit: PS 43/12; Afweegmoment: 2024) | ||
€ | 90 mln | |
Het OV sluit aan bij de vraag van zo veel mogelijk reizigers. Klanttevredenheidscijfer gelijk aan of boven landelijk gemiddelde | OV-klantbarometer | > landelijk |
De reizigers kunnen veilig reizen met het OV in Brabant. | Aantal incident meldingen | < 2018> 2018> |
Uitvoering en beheer van de 3 busconcessies obv de vastgestelde OV-visie: | ||
Rituitval obv % uitgevallen ritten tov de dienstregelingen van de concessies. | % | < 0,2%> 0,2%> |
Afgelegde reizigerskilometers per gereden buskilometer. | km | > 2018 |
Inzet van zero emissie bussen in de concessie Zuid-Oost obv % tov totaal aantal bussen (100% in 2025). |
Wat mag dit kosten?
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Lasten | ||||||
Programma lasten | 105.073 | 114.041 | 109.670 | 109.561 | 109.182 | 105.995 |
totaal lasten | 105.073 | 114.041 | 109.670 | 109.561 | 109.182 | 105.995 |
Baten | ||||||
totaal baten | 78.957 | 89.478 | 29.206 | 3.205 | 3.205 | 1.385 |
saldo baten en lasten | -26.116 | -24.563 | -80.465 | -106.356 | -105.977 | -104.610 |
De begrotingsindeling 2019 en de bijbehorende financieringsstructuur zijn aangepast om sneller en adaptief te kunnen programmeren. In productgroep 05.01 Basis op orde worden de structurele taken van de provincie geborgd:
- beheer en onderhoud provinciale wegen: € 12 mln dagelijks onderhoud en € 26 mln (gemiddeld) investeringskrediet groot onderhoud / vervanging;
- verkeersveiligheid: € 1 mln;
- mobiliteitsdata: € 3 mln;
- uitvoering reguliere OV-concessies: € 91 mln.
Voor structurele borging van de onderhoudstaak provinciale wegen wordt onderscheid gemaakt tussen onderhoud (05.01) en reconstructies (05.02). De reguliere uitgaven voor OV-concessies zijn als basistaak verplaatst van 05.02 naar 05.01 en losgekoppeld van de reserve Verkeer & Vervoer.
Op basis van de BBV-regelgeving zijn de vergelijkende cijfers voor 2017 en 2018 opgenomen conform de nieuwe begrotingsstructuur.
De geraamde totale lasten zijn lager als gevolg van een geplande wegenoverdracht van € 5 mln in 2018.
Tevens is er in 2019 een extra investeringskrediet voor de opgave van het versneld vervangen van de openbare verlichting door LED en de verduurzaming van een steunpunt.
Als belangrijkste inkomst is een rijksbijdrage van de voormalige Brede Doeluitkering (BDU) geraamd. De specifieke doeluitkering is vanaf 2016 een algemene decentralisatie-uitkering. In IPO-verband is de afspraak gemaakt om de doeluitkering af te bouwen via de uitgaven voor OV-concessies. In 2019 zal de BDU volledig zijn afgebouwd.
Wat mag dit kosten? (grafiek)
05.02 (Regionale) ontwikkelagenda's mobiliteit
Wat wil de provincie bereiken?
We streven naar goed functionerende netwerken van de verschillende modaliteiten voor personen- en goederenvervoer die nauw op elkaar afgestemd en met elkaar verknoopt zijn.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Beleidsnota | Indicator | 2019 |
Doelstelling | ||
Prestaties | € (excl. Investeringen) | 49 mln |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan | ||
Goed functionerende netwerken van modaliteiten voor personen- en goederenvervoer. Deze netwerken zijn zo met elkaar verknoopt, dat iedere vervoerswijze een optimale bijdrage levert aan de bereikbaarheid. | ||
- stimulans modal shift personenvervoer in Brabant naar OV en fiets (% gewisseld naar alternatieve vervoerswijze tov vorig jaar). | % | |
- stimulans modal shift goederenvervoer in Brabant naar water, buis en spoor (% gewisseld naar alternatieve vervoerswijze tov vorig jaar). | % | |
Vaststellen van multi-modale mobiliteitsagenda's opgesteld samen met de vier GGA-regio's gericht op infrastructurele aanpassingen en mensgericht maatregelen tbv leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming (door provinciale cofinanciering via de subsidieregeling Verkeer en Vervoer). | aantal | 4 |
Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan meer, duurzamer en innovatiever goederenvervoer over weg, water en spoor. | ||
- Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot en met haven Loven (Tilburg) | Oplevering 2023 | Overeenkomst fase 1,5 |
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering (besluit Robuuste Brabantroute en subsidieregelingen Goederenvervoer en SHK) | aantal | 5 |
- Aantal projecten gerealiseerd door derden (besluit Robuuste Brabantroute en subsidieregelingen Goederenvervoer en SHK) | aantal | 5 |
(Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan de uitvoering van de ontwikkelagenda Spoor, HOV en Knooppunten: | ||
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering (subsidieregeling SHK). | aantal | 3 |
- Aantal projecten gerealiseerd door derden (subsidieregeling SHK). | aantal | 3 |
Realiseren van snelfietsroutes tbv het stimuleren van het gebruik van de fiets. | ||
- Realisatie snelfietsroute Cuijk - Nijmegen. | Oplevering 2020 | |
- Aantal afgesloten bestuursovereenkomsten voor snelfietsroutes uit het uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling (cumulatief). | aantal | 7 |
- % gerealiseerde routedelen eerste 5 snelfietsroutes (% km cumulatief) | % | 50% |
(Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van Vernieuwing OV: | ||
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering. | aantal | 3 |
- Aantal projecten in uitvoering door derden. | aantal | 3 |
Wat mag dit kosten?
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Lasten | ||||||
Programma lasten | 29.584 | 124.588 | 49.457 | 23.335 | 25.350 | 20.584 |
totaal lasten | 29.584 | 124.588 | 49.457 | 23.335 | 25.350 | 20.584 |
Baten | ||||||
totaal baten | 387 | 508 | 872 | 931 | 372 | 72 |
saldo baten en lasten | -29.197 | -124.080 | -48.585 | -22.404 | -24.978 | -20.512 |
De begrotingsindeling 2019 en de bijbehorende financieringsstructuur zijn aangepast om sneller en adaptief te kunnen programmeren. Productgroep 05.02 is opgebouwd uit:
- 4 regionale ontwikkelagenda’s mobiliteit (ROA-M) met daarin de afspraken uit de ontwikkeldagen;
- algemene ontwikkelagenda’s o.b.v. uitvoeringsprogramma’s zoals Spoor, HOV en Knooppunten, Vernieuwing OV, en Fiets in de Versnelling.
Op basis van de BBV-regelgeving zijn de vergelijkende cijfers voor 2017 en 2018 opgenomen conform de nieuwe begrotingsstructuur.
In 2019 zijn de consequenties van de afspraken over Wilhelminakanaal (€ 18 mln) en subsidieregeling RUP (€ 14 mln) financieel geraamd. Afspraken over grootschalige reconstructies van provinciale wegen (bovenop regulier onderhoud) maken deel uit van de ROA-M’s en betreffen investeringskredieten (€ 18 mln).
Voor de uitvoeringsprogramma’s is in 2019 totaal € 14 mln geraamd. Alle uitgaven worden gedekt door de reserve Verkeer & Vervoer.
De geraamde lasten op de begroting 2019 zijn lager doordat in 2018 een aantal incidentele bijdragen of subsidies is geraamd op basis van bestuursovereenkomsten, zoals o.a. Challengevariant Eindhoven € 25 mln, Bereikbaarheidsakkoord € 55 mln en Maaslijn € 17 mln.
Binnen de productgroep 05.02 worden (begrotings-)subsidies verstrekt. Bij definitieve vaststelling kunnen positieve afwikkelingsverschillen ontstaan en daarmee leiden tot een onderbesteding. De middelen vallen terug in de reserve Verkeer en Vervoer en blijven beschikbaar voor het realiseren van de mobiliteitsdoelstelling.
Wat mag dit kosten? (grafiek)
05.03 Strategische agenda
Wat wil de provincie bereiken?
Om Brabant een internationale top kennis- en innovatieregio te laten blijven pakken de knelpunten in de bereikbaarheid binnen Brabant en op de (inter-) nationale verbindingen van en naar Brabant aan.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
We initiëren, faciliteren en stimuleren innovatie door het ontwikkelen, testen en uitrollen in de praktijk om slimmer en efficiënter gebruik te maken van het beschikbare netwerk via smart mobility toepassingen en gedragsverandering.
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
Beleidsnota | Indicator | 2019 |
Doelstelling | ||
Prestaties | € (excl. Investeringen) | 26 mln |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan | ||
Verbetering van de bereikbaarheid binnen Brabant en van de (inter-) nationale verbindingen van en naar Brabant: | ||
indicatie filedruk op de wegen in Brabant. | gemiddelde vertraging per uur autorijden | |
Uitvoeren van het programma SmartWayZ.NL met de doelstelling het versneld oplossen van bereikbaarheidsknelpunten ter versterking va de economie en het vestigingsklimaat in Zuid-Nederland: | ||
- Aantal uitgevoerde projecten of initiatieven (samen met derden) op het gebied van Smart Mobility. | aantal | 16 |
- Realiseren geplande aanpak N279-Zuid (Veghel-Asten) | Oplevering 2023 | gunning |
- Realiseren geplande aanpak A58 (InnovA58) | Oplevering 2023 | ontwerptracébesluit |
Wat mag dit kosten?
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Lasten | ||||||
Programma lasten | 57.127 | 168.076 | 87.750 | 147.601 | 73.446 | 88.814 |
totaal lasten | 57.127 | 168.076 | 87.750 | 147.601 | 73.446 | 88.814 |
Baten | ||||||
totaal baten | 16.163 | 19.261 | 17.547 | 17.634 | 5.554 | 3.354 |
saldo baten en lasten | -40.964 | -148.815 | -70.203 | -129.967 | -67.892 | -85.460 |
De begrotingsindeling 2019 en de bijbehorende financieringsstructuur zijn aangepast om sneller en adaptief te kunnen programmeren. Productgroep 05.03 omvat de majeure projecten uit de strategische agenda zoals PHS, N69, snelfietsroutenetwerk en het programma SmartwayZ.NL.
Het betreft deels investeringskredieten (€ 21 mln) als het gaat om provinciale wegen (o.a. N279 en N69). Voor 2019 zijn de bijdragen in de projecten snelfietsroutenetwerk (€ 17 mln) en Hooipolder (€ 5 mln) op de begroting geraamd.
De uitgaven worden gedekt door de reserve Spaar- & Investeringsfonds (SIF).
Daarnaast is er € 16 mln aan zowel baten als lasten opgenomen in verband met de administratieve verwerking van PPS-A59.
Op basis van de BBV-regelgeving zijn de vergelijkende cijfers voor 2017 en 2018 opgenomen conform de nieuwe begrotingsstructuur.
De afname van de totale geraamde lasten is terug te herleiden naar de geraamde bijdrage aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in 2018.