Begroting 2018 |
Blz. 1 |
Begroting 2018 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Infographic |
Blz. 4 |
Infographic Begroting 2018 |
Blz. 5 |
Inleiding en hoofdlijnen Begroting 2018 |
Blz. 6 |
Inleiding |
Blz. 7 |
Digitalisering |
Blz. 8 |
Versnelling transitie intensieve veehouderij |
Blz. 9 |
Versnelling energietransitie |
Blz. 10 |
Overstijgende thema’s uit bestuursakkoord |
Blz. 11 |
Bestuursopdrachten Perspectiefnota 2017 |
Blz. 12 |
Financieel totaalbeeld begroting 2018 |
Blz. 13 |
Programma 1. Bestuur |
Blz. 14 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 15 |
Programma 1 Bestuur op hoofdlijnen |
Blz. 16 |
Provinciebestuur (01.01) |
Blz. 17 |
Bestuurlijke samenwerking (01.02) |
Blz. 18 |
Interbestuurlijk toezicht (01.03) |
Blz. 19 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 20 |
Uitwerking Provinciebestuur (01.01) |
Blz. 21 |
Doelstellingen |
Blz. 22 |
Het bevorderen van de kwaliteit van het openbaar bestuur in Noord-Brabant |
Blz. 23 |
Starten nieuwe verkenning BrabantKennis |
Blz. 24 |
Taskforce Brabant Zeeland en Weerbaarheid |
Blz. 25 |
Uitwerken aanbevelingen Bibob |
Blz. 26 |
Vooruit- en terugblikken thema's nieuwe bestuursperiode |
Blz. 27 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 28 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 29 |
Uitwerking Bestuurlijke samenwerking (01.02 ) |
Blz. 30 |
Doelstellingen |
Blz. 31 |
Bestuurlijke Organisatie en Bestuurlijke Vernieuwing |
Blz. 32 |
Mijlpalen 2018 Bestuurlijke Organisatie en Bestuurlijke Vernieuwing |
Blz. 33 |
Veerkrachtig Bestuur in Brabant |
Blz. 34 |
Veerkrachtig bestuur |
Blz. 35 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 36 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 37 |
Uitwerking Interbestuurlijk toezicht (01.03 ) |
Blz. 38 |
Doelstellingen |
Blz. 39 |
Bijdragen aan de kwaliteit van andere overheden in Noord-Brabant |
Blz. 40 |
Interbestuurlijk toezicht |
Blz. 41 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 42 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 43 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 44 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 45 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 46 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 47 |
Inzet verbonden partijen |
Blz. 48 |
Links naar beleidskaders Programma 1 Bestuur |
Blz. 49 |
Klik hier voor de links |
Blz. 50 |
Programma 2 Ruimte en Agrofood |
Blz. 51 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 52 |
Programma 2 Ruimte op hoofdlijnen |
Blz. 53 |
Ruimtelijke ontwikkeling van het Brabantmozaïek (02.01) |
Blz. 54 |
Agrofood 2020; Brabant Quality (02.02) |
Blz. 55 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 56 |
Uitwerking Ruimtelijke ontwikkeling van het mozaïek (02.01) |
Blz. 57 |
Doelstellingen |
Blz. 58 |
Ruimtelijke ontwikkeling van het mozaïek |
Blz. 59 |
Brabantse aanpak leegstand |
Blz. 60 |
Kaderstelling Ruimte |
Blz. 61 |
Omgevingswet/Omgevingsvisie |
Blz. 62 |
Ontwikkelbedrijf |
Blz. 63 |
Ruimtelijke Ontwikkeling algemeen |
Blz. 64 |
Uitvoeringsprogramma werklocaties |
Blz. 65 |
Wonen |
Blz. 66 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 67 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 68 |
Uitwerking Agrofood (02.02) |
Blz. 69 |
Doelstellingen |
Blz. 70 |
Behoren tot de slimste en duurzaamste Agrofoodregio in Europa |
Blz. 71 |
Bestuursopdracht Versnelling transitie Veehouderij |
Blz. 72 |
Brabant Quality in 2020 |
Blz. 73 |
Mijlpalen 2018 Agrofood |
Blz. 74 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 75 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 76 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 77 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 78 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 79 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 80 |
Inzet verbonden partijen |
Blz. 81 |
Links naar beleidskaders Programma 2. Ruimte |
Blz. 82 |
Klik hier voor de links |
Blz. 83 |
Programma 3 Natuur, water en milieu |
Blz. 84 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 85 |
Programma 3 Natuur, Water en milieu op hoofdlijnen |
Blz. 86 |
Water en Milieu (03.01 en 03.02) |
Blz. 87 |
Natuur en landschap (03.03) |
Blz. 88 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) (03.04) |
Blz. 89 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 90 |
Uitwerking Water (03.01) |
Blz. 91 |
Doelstellingen |
Blz. 92 |
Water |
Blz. 93 |
Activiteiten en prestaties Water |
Blz. 94 |
Mijlpalen 2018 Water |
Blz. 95 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 96 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 97 |
Uitwerking Milieu (03.02) |
Blz. 98 |
Doelstellingen |
Blz. 99 |
Milieu |
Blz. 100 |
Activiteiten en prestaties milieu |
Blz. 101 |
Bestuursopdracht Integrale aanpak VTH taken |
Blz. 102 |
Bestuursopdracht Sturingsmogelijkheden Vitale Bodem |
Blz. 103 |
Mijlpalen 2018 Milieu |
Blz. 104 |
Wat mag dit kosten?0302 |
Blz. 105 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 106 |
Uitwerking Natuur en Landschap (03.03) |
Blz. 107 |
Doelstellingen |
Blz. 108 |
Stoppen achteruitgang biodiversiteit, geschikte leefomgeving bedreigde planten en dieren, verankeren natuur en landschap in samenleving |
Blz. 109 |
Mijlpalen 2018 Natuur en Landschap |
Blz. 110 |
Natuur en Landschap |
Blz. 111 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 112 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 113 |
Uitwerking Groen Ontwikkelfonds Brabant (03.04) |
Blz. 114 |
Doelstellingen |
Blz. 115 |
Realiseren volledige natuurnetwerk Brabant |
Blz. 116 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant |
Blz. 117 |
Mijlpalen 2018 Groen Ontwikkelfonds Brabant |
Blz. 118 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 119 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 120 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 121 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 122 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 123 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 124 |
Inzet verbonden partijen |
Blz. 125 |
Links naar beleidskaders Programma 3. Natuur, water en milieu |
Blz. 126 |
Klik hier voor de links |
Blz. 127 |
Programma 4 Economie en Energie |
Blz. 128 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 129 |
Programma 4 Economie op hoofdlijnen |
Blz. 130 |
Economisch programma Brabant |
Blz. 131 |
Talent |
Blz. 132 |
Digitalisering |
Blz. 133 |
Circulaire Economie |
Blz. 134 |
Energie en Energietransitie |
Blz. 135 |
Internationalisering en branding |
Blz. 136 |
Europese programma’s |
Blz. 137 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 138 |
Uitwerking Algemeen economisch beleid (04.01) |
Blz. 139 |
Doelstellingen |
Blz. 140 |
Algemeen economisch beleid |
Blz. 141 |
Internationalisering en branding |
Blz. 142 |
Vrijetijdseconomie |
Blz. 143 |
Werklocaties |
Blz. 144 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 145 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 146 |
Uitwerking Economisch programma Brabant (04.02) |
Blz. 147 |
Doelstellingen |
Blz. 148 |
Het economisch programma Brabant richt zich op economische cluster- en systeemversterking, en meer algemeen op MKB, ondernemerschap en arbeidsmarktbeleid. |
Blz. 149 |
Arbeidsmarkt |
Blz. 150 |
Innovatie in de economische clusters voor maatschappelijke opgaven |
Blz. 151 |
MKB en ondernemerschap |
Blz. 152 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 153 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 154 |
Uitwerking Duurzame energie en energietransitie (04.04) |
Blz. 155 |
Doelstellingen |
Blz. 156 |
Duurzame energie en energietransitie |
Blz. 157 |
Duurzame energie en energietransitie: Energie neutrale industrie |
Blz. 158 |
Duurzame energie en energietransitie: Energieke landschappen |
Blz. 159 |
Duurzame energie en energietransitie: Gebouwde omgeving |
Blz. 160 |
Duurzame energie en energietransitie: Sustainable energy-farming |
Blz. 161 |
Smart en green mobility |
Blz. 162 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 163 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 164 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 165 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 166 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 167 |
Wat gaat de Provincie hier voor doen? |
Blz. 168 |
Inzet verbonden partijen en Fondsen |
Blz. 169 |
Links naar beleidskaders Programma 4. Economie |
Blz. 170 |
Klik hier voor de links |
Blz. 171 |
Programma 5 Mobiliteit |
Blz. 172 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 173 |
Programma 5 Mobiliteit op hoofdlijnen |
Blz. 174 |
Mobiliteitsbeleid (05.01) |
Blz. 175 |
Toekomstbestendig Openbaar vervoer (05.02) |
Blz. 176 |
Infra en provinciale wegen (05.03) |
Blz. 177 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 178 |
Uitwerking Mobiliteitsbeleid (05.01) |
Blz. 179 |
Uitwerking Mobiliteitsbeleid (05.01) |
Blz. 180 |
Doelstellingen |
Blz. 181 |
De provincie wil een slim en samenhangend mobiliteitsnetwerk realiseren in Brabant dat inspeelt op ketenmobiliteit en dat stad en regio goed verbindt |
Blz. 182 |
Mijlpalen 2018 Mobiliteitsbeleid |
Blz. 183 |
Verbeteren verbindingen binnen Brabant |
Blz. 184 |
Versterken internationale bereikbaarheid stedelijk Brabant |
Blz. 185 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 186 |
Toelichting op de verschillen in de begroting 2018 t.o.v. begroting 2017 |
Blz. 187 |
Uitwerking Toekomstbestendig Openbaar vervoer (05.02) |
Blz. 188 |
Doelstelling |
Blz. 189 |
We zorgen voor gemakkelijk en goed afgestemd openbaar vervoer en slimme mobiliteitsoplossingen op maat als onderdeel van het complete mobiliteitssysteem. |
Blz. 190 |
Mijlpalen 2018 Toekomstbestendig Openbaar Vervoer |
Blz. 191 |
Spoor, HOV en knooppunten en (inter)nationale spoorverbindingen |
Blz. 192 |
We geven uitvoering aan OV-concessies: |
Blz. 193 |
We geven uitvoering aan vernieuwing in het OV |
Blz. 194 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 195 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 196 |
Uitwerking Infra en provinciale wegen (05.03) |
Blz. 197 |
Doelstellingen |
Blz. 198 |
De provincie is verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van het provinciale wegennet, bestaande uit 550 km wegen, 520 km fietspaden en 595 civiele kunstwerken (tunnels, viaducten en duikers). |
Blz. 199 |
Mijlpalen 2018 Infra en Provinciale wegen |
Blz. 200 |
We lossen knelpunten op in het regionale wegennet |
Blz. 201 |
We verbeteren de verkeersveiligheid |
Blz. 202 |
We zorgen voor het beheer en onderhoud van Brabantse provinciale wegen. |
Blz. 203 |
We zorgen voor het op orde hebben en houden van verkeersdata |
Blz. 204 |
Wat met dit kosten? |
Blz. 205 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 206 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 207 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 208 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 209 |
Beleidsprestaties begroting 2018 |
Blz. 210 |
Inzet verbonden partijen |
Blz. 211 |
Links naar beleidskaders Programma 5. Mobiliteit |
Blz. 212 |
Klik hier voor de links |
Blz. 213 |
Programma 6 Cultuur en samenleving |
Blz. 214 |
Algemeen beeld van het programma |
Blz. 215 |
Programma 6 Cultuur en samenleving op hoofdlijnen |
Blz. 216 |
Cultuur |
Blz. 217 |
Erfgoed |
Blz. 218 |
Sociale Veerkracht |
Blz. 219 |
Sport |
Blz. 220 |
Mijlpalen 2018 |
Blz. 221 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 222 |
Uitwerking Cultuur (06.01) |
Blz. 223 |
Doelstellingen |
Blz. 224 |
Brabant wil een bruisende regio zijn en blijven met een levendige cultuur die jong en oud van binnen en buiten Brabant boeit en bindt |
Blz. 225 |
Uitvoeringsprogramma Cultuur |
Blz. 226 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 227 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 228 |
Uitwerking Erfgoed (06.02) |
Blz. 229 |
Doelstellingen |
Blz. 230 |
De geschiedenis van Brabant doorgeven aan toekomstige generaties |
Blz. 231 |
Erfgoed |
Blz. 232 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 233 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 234 |
Uitwerking Sociale Veerkracht (06.03) |
Blz. 235 |
Doelstellingen |
Blz. 236 |
We bouwen van onderop aan een inclusieve samenleving en versterken de sociale veerkracht door maatschappelijke initiatieven te versterken |
Blz. 237 |
Sociale Veerkracht: Impactmonitoring en kennisontwikkeling |
Blz. 238 |
Sociale Veerkracht: Leren en versterken van concrete initiatieven |
Blz. 239 |
Sociale Veerkracht: Realiseren van een Brabantbreed lerend netwerk |
Blz. 240 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 241 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 242 |
Uitwerking Sport (06.04) |
Blz. 243 |
Doelstellingen |
Blz. 244 |
In 2019 is Brabant sociaal en economisch sterker door sport |
Blz. 245 |
Sportactiviteiten |
Blz. 246 |
Wat mag dit kosten? |
Blz. 247 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 248 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 249 |
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017 |
Blz. 250 |
Beleidsprestaties Begroting 2018 |
Blz. 251 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 252 |
Inzet verbonden partijen |
Blz. 253 |
Links naar beleidskaders Programma 6. Cultuur en samenleving |
Blz. 254 |
Klik hier voor de links |
Blz. 255 |
Algemeen financieel beleid |
Blz. 256 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 257 |
Stelposten |
Blz. 258 |
Paragrafen: bedrijfsvoering en overige |
Blz. 259 |
1. Bedrijfsvoering |
Blz. 260 |
Algemeen beeld van de paragraaf |
Blz. 261 |
Wat wil de provincie bereiken? |
Blz. 262 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 263 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 264 |
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017 |
Blz. 265 |
2. Provinciale heffingen |
Blz. 266 |
2. Provinciale heffingen |
Blz. 267 |
Provinciale heffingen |
Blz. 268 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting |
Blz. 269 |
Grondwaterheffing en Nazorgheffing in kader van leemtewet |
Blz. 270 |
Leges Waterwet (grondwateronttrekking) |
Blz. 271 |
Leges Ontgrondingenwet |
Blz. 272 |
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
Blz. 273 |
Leges Natuurbeschermingswet 2017 |
Blz. 274 |
Vergunningen/ontheffingen wegenverordening |
Blz. 275 |
3. Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 276 |
Inleiding |
Blz. 277 |
Wat wil de provincie bereiken? |
Blz. 278 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 279 |
4. Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 280 |
Onderhoud wegen |
Blz. 281 |
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties |
Blz. 282 |
Onderhoud vaarwegen |
Blz. 283 |
5. Treasury |
Blz. 284 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 285 |
Wat gaan we daarvoor doen: Treasury beheer |
Blz. 286 |
6. Verbonden partijen |
Blz. 287 |
Algemeen beeld |
Blz. 288 |
1 Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 289 |
2 Vennootschappen en coöperaties |
Blz. 290 |
3 Verenigingen en stichtingen |
Blz. 291 |
4 Overige verbonden partijen |
Blz. 292 |
5 Investeringsfondsen voor Brabant |
Blz. 293 |
Stoplichtenmodel |
Blz. 294 |
Prestatie indicatoren Investeringsfondsen |
Blz. 295 |
7. Ontwikkelbedrijf en grondbeleid |
Blz. 296 |
Algemeen beeld van de paragraaf |
Blz. 297 |
8. Investeringsagenda |
Blz. 298 |
Algemeen beeld van de paragraaf |
Blz. 299 |
Wat wil de provincie bereiken? |
Blz. 300 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 301 |
9. Europese programma's |
Blz. 302 |
Wat wil de provincie bereiken? |
Blz. 303 |
Wat gaat de provincie daarvoor doen? |
Blz. 304 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 305 |
Financiële begroting |
Blz. 306 |
Algemene grondslagen voor de begroting en jaarstukken |
Blz. 307 |
Algemene grondslagen BBV |
Blz. 308 |
Basis |
Blz. 309 |
Indexering |
Blz. 310 |
Rente |
Blz. 311 |
Salariskosten |
Blz. 312 |
Toerekening organisatiekosten |
Blz. 313 |
Investeringen |
Blz. 314 |
Vaste activa |
Blz. 315 |
Afschrijvingsbeleid |
Blz. 316 |
Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 317 |
Reserves |
Blz. 318 |
Mutaties in reserves en voorzieningen |
Blz. 319 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 320 |
Financiële positie: Overzicht van lasten en baten |
Blz. 321 |
Financiële positie: Overzicht van lasten en baten |
Blz. 322 |
Autorisatie en overzicht van lasten en baten |
Blz. 323 |
Overzicht van lasten en baten begroting 2018 (BBV art. 17) |
Blz. 324 |
Toevoeging en Ontrekkingen aan reserves |
Blz. 325 |
Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 326 |
Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 327 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 328 |
Sluitende begroting en structureel evenwicht |
Blz. 329 |
Recapitulatie begrotingsevenwicht |
Blz. 330 |
Recapitulatie begrotingsevenwicht |
Blz. 331 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 332 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 333 |
Ambtelijk apparaat |
Blz. 334 |
Bestuur |
Blz. 335 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 336 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 337 |
Verleende garanties en waarborgen |
Blz. 338 |
Verleende garanties en waarborgen |
Blz. 339 |
Kengetallen financiële positie |
Blz. 340 |
Kengetallen financiële positie |
Blz. 341 |