Begroting 2018
|
Blz. 1
|
Begroting 2018
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Infographic
|
Blz. 4
|
Infographic Begroting 2018
|
Blz. 5
|
Inleiding en hoofdlijnen Begroting 2018
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Digitalisering
|
Blz. 8
|
Versnelling transitie intensieve veehouderij
|
Blz. 9
|
Versnelling energietransitie
|
Blz. 10
|
Overstijgende thema’s uit bestuursakkoord
|
Blz. 11
|
Bestuursopdrachten Perspectiefnota 2017
|
Blz. 12
|
Financieel totaalbeeld begroting 2018
|
Blz. 13
|
Programma 1. Bestuur
|
Blz. 14
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 15
|
Programma 1 Bestuur op hoofdlijnen
|
Blz. 16
|
Provinciebestuur (01.01)
|
Blz. 17
|
Bestuurlijke samenwerking (01.02)
|
Blz. 18
|
Interbestuurlijk toezicht (01.03)
|
Blz. 19
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 20
|
Uitwerking Provinciebestuur (01.01)
|
Blz. 21
|
Doelstellingen
|
Blz. 22
|
Het bevorderen van de kwaliteit van het openbaar bestuur in Noord-Brabant
|
Blz. 23
|
Starten nieuwe verkenning BrabantKennis
|
Blz. 24
|
Taskforce Brabant Zeeland en Weerbaarheid
|
Blz. 25
|
Uitwerken aanbevelingen Bibob
|
Blz. 26
|
Vooruit- en terugblikken thema's nieuwe bestuursperiode
|
Blz. 27
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 28
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 29
|
Uitwerking Bestuurlijke samenwerking (01.02 )
|
Blz. 30
|
Doelstellingen
|
Blz. 31
|
Bestuurlijke Organisatie en Bestuurlijke Vernieuwing
|
Blz. 32
|
Mijlpalen 2018 Bestuurlijke Organisatie en Bestuurlijke Vernieuwing
|
Blz. 33
|
Veerkrachtig Bestuur in Brabant
|
Blz. 34
|
Veerkrachtig bestuur
|
Blz. 35
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 36
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 37
|
Uitwerking Interbestuurlijk toezicht (01.03 )
|
Blz. 38
|
Doelstellingen
|
Blz. 39
|
Bijdragen aan de kwaliteit van andere overheden in Noord-Brabant
|
Blz. 40
|
Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 41
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 42
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 43
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 44
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 45
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 46
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 47
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 48
|
Links naar beleidskaders Programma 1 Bestuur
|
Blz. 49
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 50
|
Programma 2 Ruimte en Agrofood
|
Blz. 51
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 52
|
Programma 2 Ruimte op hoofdlijnen
|
Blz. 53
|
Ruimtelijke ontwikkeling van het Brabantmozaïek (02.01)
|
Blz. 54
|
Agrofood 2020; Brabant Quality (02.02)
|
Blz. 55
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 56
|
Uitwerking Ruimtelijke ontwikkeling van het mozaïek (02.01)
|
Blz. 57
|
Doelstellingen
|
Blz. 58
|
Ruimtelijke ontwikkeling van het mozaïek
|
Blz. 59
|
Brabantse aanpak leegstand
|
Blz. 60
|
Kaderstelling Ruimte
|
Blz. 61
|
Omgevingswet/Omgevingsvisie
|
Blz. 62
|
Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 63
|
Ruimtelijke Ontwikkeling algemeen
|
Blz. 64
|
Uitvoeringsprogramma werklocaties
|
Blz. 65
|
Wonen
|
Blz. 66
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 67
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 68
|
Uitwerking Agrofood (02.02)
|
Blz. 69
|
Doelstellingen
|
Blz. 70
|
Behoren tot de slimste en duurzaamste Agrofoodregio in Europa
|
Blz. 71
|
Bestuursopdracht Versnelling transitie Veehouderij
|
Blz. 72
|
Brabant Quality in 2020
|
Blz. 73
|
Mijlpalen 2018 Agrofood
|
Blz. 74
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 75
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 76
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 77
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 78
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 79
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 80
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 81
|
Links naar beleidskaders Programma 2. Ruimte
|
Blz. 82
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 83
|
Programma 3 Natuur, water en milieu
|
Blz. 84
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 85
|
Programma 3 Natuur, Water en milieu op hoofdlijnen
|
Blz. 86
|
Water en Milieu (03.01 en 03.02)
|
Blz. 87
|
Natuur en landschap (03.03)
|
Blz. 88
|
Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) (03.04)
|
Blz. 89
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 90
|
Uitwerking Water (03.01)
|
Blz. 91
|
Doelstellingen
|
Blz. 92
|
Water
|
Blz. 93
|
Activiteiten en prestaties Water
|
Blz. 94
|
Mijlpalen 2018 Water
|
Blz. 95
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 96
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 97
|
Uitwerking Milieu (03.02)
|
Blz. 98
|
Doelstellingen
|
Blz. 99
|
Milieu
|
Blz. 100
|
Activiteiten en prestaties milieu
|
Blz. 101
|
Bestuursopdracht Integrale aanpak VTH taken
|
Blz. 102
|
Bestuursopdracht Sturingsmogelijkheden Vitale Bodem
|
Blz. 103
|
Mijlpalen 2018 Milieu
|
Blz. 104
|
Wat mag dit kosten?0302
|
Blz. 105
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 106
|
Uitwerking Natuur en Landschap (03.03)
|
Blz. 107
|
Doelstellingen
|
Blz. 108
|
Stoppen achteruitgang biodiversiteit, geschikte leefomgeving bedreigde planten en dieren, verankeren natuur en landschap in samenleving
|
Blz. 109
|
Mijlpalen 2018 Natuur en Landschap
|
Blz. 110
|
Natuur en Landschap
|
Blz. 111
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 112
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 113
|
Uitwerking Groen Ontwikkelfonds Brabant (03.04)
|
Blz. 114
|
Doelstellingen
|
Blz. 115
|
Realiseren volledige natuurnetwerk Brabant
|
Blz. 116
|
Groen Ontwikkelfonds Brabant
|
Blz. 117
|
Mijlpalen 2018 Groen Ontwikkelfonds Brabant
|
Blz. 118
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 119
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 120
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 121
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 122
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 123
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 124
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 125
|
Links naar beleidskaders Programma 3. Natuur, water en milieu
|
Blz. 126
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 127
|
Programma 4 Economie en Energie
|
Blz. 128
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 129
|
Programma 4 Economie op hoofdlijnen
|
Blz. 130
|
Economisch programma Brabant
|
Blz. 131
|
Talent
|
Blz. 132
|
Digitalisering
|
Blz. 133
|
Circulaire Economie
|
Blz. 134
|
Energie en Energietransitie
|
Blz. 135
|
Internationalisering en branding
|
Blz. 136
|
Europese programma’s
|
Blz. 137
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 138
|
Uitwerking Algemeen economisch beleid (04.01)
|
Blz. 139
|
Doelstellingen
|
Blz. 140
|
Algemeen economisch beleid
|
Blz. 141
|
Internationalisering en branding
|
Blz. 142
|
Vrijetijdseconomie
|
Blz. 143
|
Werklocaties
|
Blz. 144
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 145
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 146
|
Uitwerking Economisch programma Brabant (04.02)
|
Blz. 147
|
Doelstellingen
|
Blz. 148
|
Het economisch programma Brabant richt zich op economische cluster- en systeemversterking, en meer algemeen op MKB, ondernemerschap en arbeidsmarktbeleid.
|
Blz. 149
|
Arbeidsmarkt
|
Blz. 150
|
Innovatie in de economische clusters voor maatschappelijke opgaven
|
Blz. 151
|
MKB en ondernemerschap
|
Blz. 152
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 153
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 154
|
Uitwerking Duurzame energie en energietransitie (04.04)
|
Blz. 155
|
Doelstellingen
|
Blz. 156
|
Duurzame energie en energietransitie
|
Blz. 157
|
Duurzame energie en energietransitie: Energie neutrale industrie
|
Blz. 158
|
Duurzame energie en energietransitie: Energieke landschappen
|
Blz. 159
|
Duurzame energie en energietransitie: Gebouwde omgeving
|
Blz. 160
|
Duurzame energie en energietransitie: Sustainable energy-farming
|
Blz. 161
|
Smart en green mobility
|
Blz. 162
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 163
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 164
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 165
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 166
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 167
|
Wat gaat de Provincie hier voor doen?
|
Blz. 168
|
Inzet verbonden partijen en Fondsen
|
Blz. 169
|
Links naar beleidskaders Programma 4. Economie
|
Blz. 170
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 171
|
Programma 5 Mobiliteit
|
Blz. 172
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 173
|
Programma 5 Mobiliteit op hoofdlijnen
|
Blz. 174
|
Mobiliteitsbeleid (05.01)
|
Blz. 175
|
Toekomstbestendig Openbaar vervoer (05.02)
|
Blz. 176
|
Infra en provinciale wegen (05.03)
|
Blz. 177
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 178
|
Uitwerking Mobiliteitsbeleid (05.01)
|
Blz. 179
|
Uitwerking Mobiliteitsbeleid (05.01)
|
Blz. 180
|
Doelstellingen
|
Blz. 181
|
De provincie wil een slim en samenhangend mobiliteitsnetwerk realiseren in Brabant dat inspeelt op ketenmobiliteit en dat stad en regio goed verbindt
|
Blz. 182
|
Mijlpalen 2018 Mobiliteitsbeleid
|
Blz. 183
|
Verbeteren verbindingen binnen Brabant
|
Blz. 184
|
Versterken internationale bereikbaarheid stedelijk Brabant
|
Blz. 185
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 186
|
Toelichting op de verschillen in de begroting 2018 t.o.v. begroting 2017
|
Blz. 187
|
Uitwerking Toekomstbestendig Openbaar vervoer (05.02)
|
Blz. 188
|
Doelstelling
|
Blz. 189
|
We zorgen voor gemakkelijk en goed afgestemd openbaar vervoer en slimme mobiliteitsoplossingen op maat als onderdeel van het complete mobiliteitssysteem.
|
Blz. 190
|
Mijlpalen 2018 Toekomstbestendig Openbaar Vervoer
|
Blz. 191
|
Spoor, HOV en knooppunten en (inter)nationale spoorverbindingen
|
Blz. 192
|
We geven uitvoering aan OV-concessies:
|
Blz. 193
|
We geven uitvoering aan vernieuwing in het OV
|
Blz. 194
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 195
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 196
|
Uitwerking Infra en provinciale wegen (05.03)
|
Blz. 197
|
Doelstellingen
|
Blz. 198
|
De provincie is verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van het provinciale wegennet, bestaande uit 550 km wegen, 520 km fietspaden en 595 civiele kunstwerken (tunnels, viaducten en duikers).
|
Blz. 199
|
Mijlpalen 2018 Infra en Provinciale wegen
|
Blz. 200
|
We lossen knelpunten op in het regionale wegennet
|
Blz. 201
|
We verbeteren de verkeersveiligheid
|
Blz. 202
|
We zorgen voor het beheer en onderhoud van Brabantse provinciale wegen.
|
Blz. 203
|
We zorgen voor het op orde hebben en houden van verkeersdata
|
Blz. 204
|
Wat met dit kosten?
|
Blz. 205
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 206
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 207
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 208
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 209
|
Beleidsprestaties begroting 2018
|
Blz. 210
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 211
|
Links naar beleidskaders Programma 5. Mobiliteit
|
Blz. 212
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 213
|
Programma 6 Cultuur en samenleving
|
Blz. 214
|
Algemeen beeld van het programma
|
Blz. 215
|
Programma 6 Cultuur en samenleving op hoofdlijnen
|
Blz. 216
|
Cultuur
|
Blz. 217
|
Erfgoed
|
Blz. 218
|
Sociale Veerkracht
|
Blz. 219
|
Sport
|
Blz. 220
|
Mijlpalen 2018
|
Blz. 221
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 222
|
Uitwerking Cultuur (06.01)
|
Blz. 223
|
Doelstellingen
|
Blz. 224
|
Brabant wil een bruisende regio zijn en blijven met een levendige cultuur die jong en oud van binnen en buiten Brabant boeit en bindt
|
Blz. 225
|
Uitvoeringsprogramma Cultuur
|
Blz. 226
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 227
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 228
|
Uitwerking Erfgoed (06.02)
|
Blz. 229
|
Doelstellingen
|
Blz. 230
|
De geschiedenis van Brabant doorgeven aan toekomstige generaties
|
Blz. 231
|
Erfgoed
|
Blz. 232
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 233
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 234
|
Uitwerking Sociale Veerkracht (06.03)
|
Blz. 235
|
Doelstellingen
|
Blz. 236
|
We bouwen van onderop aan een inclusieve samenleving en versterken de sociale veerkracht door maatschappelijke initiatieven te versterken
|
Blz. 237
|
Sociale Veerkracht: Impactmonitoring en kennisontwikkeling
|
Blz. 238
|
Sociale Veerkracht: Leren en versterken van concrete initiatieven
|
Blz. 239
|
Sociale Veerkracht: Realiseren van een Brabantbreed lerend netwerk
|
Blz. 240
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 241
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 242
|
Uitwerking Sport (06.04)
|
Blz. 243
|
Doelstellingen
|
Blz. 244
|
In 2019 is Brabant sociaal en economisch sterker door sport
|
Blz. 245
|
Sportactiviteiten
|
Blz. 246
|
Wat mag dit kosten?
|
Blz. 247
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 248
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 249
|
Relatie Bestuursakkoord & Perspectiefnota 2017
|
Blz. 250
|
Beleidsprestaties Begroting 2018
|
Blz. 251
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 252
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 253
|
Links naar beleidskaders Programma 6. Cultuur en samenleving
|
Blz. 254
|
Klik hier voor de links
|
Blz. 255
|
Algemeen financieel beleid
|
Blz. 256
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 257
|
Stelposten
|
Blz. 258
|
Paragrafen: bedrijfsvoering en overige
|
Blz. 259
|
1. Bedrijfsvoering
|
Blz. 260
|
Algemeen beeld van de paragraaf
|
Blz. 261
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 262
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 263
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 264
|
Toelichting op de verschillen tussen Begroting 2018 en 2017
|
Blz. 265
|
2. Provinciale heffingen
|
Blz. 266
|
2. Provinciale heffingen
|
Blz. 267
|
Provinciale heffingen
|
Blz. 268
|
Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 269
|
Grondwaterheffing en Nazorgheffing in kader van leemtewet
|
Blz. 270
|
Leges Waterwet (grondwateronttrekking)
|
Blz. 271
|
Leges Ontgrondingenwet
|
Blz. 272
|
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
|
Blz. 273
|
Leges Natuurbeschermingswet 2017
|
Blz. 274
|
Vergunningen/ontheffingen wegenverordening
|
Blz. 275
|
3. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 276
|
Inleiding
|
Blz. 277
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 278
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 279
|
4. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 280
|
Onderhoud wegen
|
Blz. 281
|
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
|
Blz. 282
|
Onderhoud vaarwegen
|
Blz. 283
|
5. Treasury
|
Blz. 284
|
Wat willen we bereiken
|
Blz. 285
|
Wat gaan we daarvoor doen: Treasury beheer
|
Blz. 286
|
6. Verbonden partijen
|
Blz. 287
|
Algemeen beeld
|
Blz. 288
|
1 Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 289
|
2 Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 290
|
3 Verenigingen en stichtingen
|
Blz. 291
|
4 Overige verbonden partijen
|
Blz. 292
|
5 Investeringsfondsen voor Brabant
|
Blz. 293
|
Stoplichtenmodel
|
Blz. 294
|
Prestatie indicatoren Investeringsfondsen
|
Blz. 295
|
7. Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
|
Blz. 296
|
Algemeen beeld van de paragraaf
|
Blz. 297
|
8. Investeringsagenda
|
Blz. 298
|
Algemeen beeld van de paragraaf
|
Blz. 299
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 300
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 301
|
9. Europese programma's
|
Blz. 302
|
Wat wil de provincie bereiken?
|
Blz. 303
|
Wat gaat de provincie daarvoor doen?
|
Blz. 304
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 305
|
Financiële begroting
|
Blz. 306
|
Algemene grondslagen voor de begroting en jaarstukken
|
Blz. 307
|
Algemene grondslagen BBV
|
Blz. 308
|
Basis
|
Blz. 309
|
Indexering
|
Blz. 310
|
Rente
|
Blz. 311
|
Salariskosten
|
Blz. 312
|
Toerekening organisatiekosten
|
Blz. 313
|
Investeringen
|
Blz. 314
|
Vaste activa
|
Blz. 315
|
Afschrijvingsbeleid
|
Blz. 316
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 317
|
Reserves
|
Blz. 318
|
Mutaties in reserves en voorzieningen
|
Blz. 319
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 320
|
Financiële positie: Overzicht van lasten en baten
|
Blz. 321
|
Financiële positie: Overzicht van lasten en baten
|
Blz. 322
|
Autorisatie en overzicht van lasten en baten
|
Blz. 323
|
Overzicht van lasten en baten begroting 2018 (BBV art. 17)
|
Blz. 324
|
Toevoeging en Ontrekkingen aan reserves
|
Blz. 325
|
Uiteenzetting van de financiële positie
|
Blz. 326
|
Uiteenzetting van de financiële positie
|
Blz. 327
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 328
|
Sluitende begroting en structureel evenwicht
|
Blz. 329
|
Recapitulatie begrotingsevenwicht
|
Blz. 330
|
Recapitulatie begrotingsevenwicht
|
Blz. 331
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 332
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 333
|
Ambtelijk apparaat
|
Blz. 334
|
Bestuur
|
Blz. 335
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 336
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 337
|
Verleende garanties en waarborgen
|
Blz. 338
|
Verleende garanties en waarborgen
|
Blz. 339
|
Kengetallen financiële positie
|
Blz. 340
|
Kengetallen financiële positie
|
Blz. 341
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|