Algemeen financieel beleid
Algemene dekkingsmiddelen
Elk programma heeft in de begroting naast de lasten van dat programma ook baten - zoals specifieke uitkeringen van het Rijk - die direct tot dat programma behoren. Deze baten zijn meestal niet toereikend om de lasten te kunnen dekken. Tegenover de nadelige saldi op de programma’s staan de algemene dekkingsmiddelen die binnen het onderdeel algemeen financieel beleid zijn geraamd.
De in omvang belangrijkste algemene dekkingsmiddelen van de provincie bestaan uit de inkomsten van de provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting en de beleggings-opbrengsten uit de immunisatieportefeuille. Daarnaast staan diverse overige algemene inkomsten zoals de dividendopbrengsten.
De algemene inkomsten belopen in 2018 € 588,6 mln en dragen bij aan:
o Het waarborgen van de zelfstandige financiële positie van de provincie;
o Het handhaven van een reëel sluitende begroting op korte en middellange termijn;
o Het verzekeren van een evenwichtige inkomstenontwikkeling.
Specificatie algemene dekkingsmiddelen |
Realisatie |
Begroting |
|
|
bedragen x € 1.000 |
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Lasten |
|
|||||
Financieringsfunctie |
17.644 |
13.873 |
12.135 |
11.176 |
10.883 |
10.094 |
|
||||||
17.644 |
13.873 |
12.135 |
11.176 |
10.883 |
10.094 |
|
|
||||||
Baten |
|
|||||
Opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting |
257.417 |
249.500 |
249.500 |
249.500 |
249.500 |
249.500 |
Uitkering provinciefonds |
595 |
231.042 |
210.575 |
210.538 |
210.335 |
210.329 |
Decentralisatie uitkering : Natuur |
72.000 |
876 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Decentralisatie uitkering : transitie DLG |
4.023 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Decentralisatie uitkering : Monumentenzorg |
1.722 |
1.722 |
1.722 |
1.722 |
1.722 |
1.722 |
Decentralisatie uitkering : Bedrijventerreinen/FES |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Decentralisatie uitkering : Bodem |
6.413 |
5.859 |
5.433 |
5.178 |
5.135 |
0 |
Decentralisatie uitkering : Projecten verkeer en vervoer |
141.917 |
3.245 |
3.202 |
3.202 |
3.204 |
0 |
Decentralisatie uitkering :zoetwatervoorz. hoge zandgronden |
1.674 |
2.534 |
2.534 |
3.379 |
0 |
0 |
Decentralisatie uitkering : Overig |
10.849 |
2.558 |
915 |
915 |
0 |
0 |
Dividenden/opbrengst aandelenverkoop |
36.908 |
32.584 |
31.031 |
31.031 |
31.031 |
31.031 |
Financieringsfunctie |
119.314 |
194.765 |
83.735 |
80.968 |
74.073 |
68.320 |
Overige algemene dekkingsmiddelen |
25.728 |
697 |
10 |
10 |
627 |
10 |
678.560 |
725.383 |
588.656 |
586.442 |
575.627 |
560.911 |
Opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting
Bij het bestuursakkoord 2015-2019 – Beweging in Brabant is besloten dat de provincie gedurende looptijd van het bestuursakkoord 2015 t/m 2019 vasthoudt aan een opcenten tarief van 76,1. Vanaf 2017 is de begroting naar beneden bijgesteld i.v.m. de verhuizing van het hoofdkantoor van een leasemaatschappij, waardoor provinciale heffing van ca. 65.000 auto’s is komen te vervallen. In de perspectiefnota is deze meerjarige consequentie toegelicht en verwerkt. Daarnaast is er sprake geweest van een lichte autonome groei. De opbrengsten worden structureel geraamd op € 249,5 mln op basis van de huidige inzichten van het wagenpark. Het opcententarief wordt niet geïndexeerd. Het Opcententarief voor het jaar 2018 wordt gelijktijdig met de begroting door PS vastgesteld.
Uitkering provinciefonds
Algemene uitkering
Vanaf het uitkeringsjaar 2017 wordt het provinciefonds verdeeld op basis van een nieuw verdeelmodel. In de algemene uitkering zijn de “oude” decentralisatie-uitkeringen Natuur, DLG, Verkeer en vervoer (behoudens projecten) opgenomen in de algemene uitkering. De raming van de algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire 2017, zonder het hierin opgenomen accres 2018.
Decentralisatie-uitkering
Decentralisatie-uitkeringen maken deel uit van het provinciefonds, maar hebben een eigen verdeling. Vanaf het uitkeringsjaar 2017 bestaan de decentralisatie-uitkeringen na invoering van het nieuwe model uit: monumentenzorg, bodem, projecten verkeer en vervoer, zoetwatervoorziening hoge zandgronden en een categorie overig.
Dividenden
De geraamde dividendopbrengsten 2017 betreffen hoofdzakelijk het dividend uit de aandelen Enexis NV ad € 30,8 mln.
Financieringsfunctie
De lasten van de financieringsfunctie bestaan in hoofdzaak uit de kosten van de betaalde agio op obligaties van de immunisatieportefeuille en de investeringsagenda-portefeuille. De baten betreffen de rente-opbrengsten van de obligaties uit beide portefeuilles, de rentevergoeding op verstrekte geldleningen en de rente-opbrengsten uit verplicht schatkistbankieren.
Stelposten
|
Realisatie |
Begroting |
|
|
|
bedragen x € 1.000 |
|
Lasten |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Overhead |
326 |
61.955 |
61.067 |
58.569 |
54.058 |
54.075 |
|
Onvoorziene uitgaven |
0 |
1.008 |
1.308 |
1.308 |
1.308 |
1.308 |
|
Begrotingsruimte |
0 |
0 |
37.664 |
37.638 |
37.315 |
9.828 |
|
Stelpost compensatie loon- en prijsst. |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.917 |
4.043 |
|
Stelpost irt reservering begr.ruimte |
0 |
100 |
1.673 |
3.340 |
12.120 |
9.860 |
|
Stelpost structurele afdekking VTH |
0 |
0 |
0 |
2.500 |
6.200 |
6.200 |
|
Overige stelposten |
504 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Lasten |
829 |
63.063 |
101.712 |
103.356 |
114.919 |
85.315 |
|
Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overhead
Om provinciale staten op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is voorgeschreven dat in de begroting op een centrale plek de kosten van overhead worden opgenomen. De overhead wordt niet meer aan de afzonderlijke programma’s in de begroting toegerekend. Een verdere toelichting op de overhead is opgenomen in bijlage 3 van de begroting.
Vennootschapsbelasting
Door de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn overheidslichamen met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen. De provincie zal uiterlijk in april 2018 voor de eerste keer aangifte Vpb doen (2016). De provincie heeft eind 2017 overleg met de Belastingdienst over de inhoud van deze aangifte.
De uitkomsten van dit overleg (ook van belang voor de aangifte over de jaren 2017 en verder) worden procesmatig verwerkt in de jaarrekening 2017. De voorlopige inschatting is dat de af te dragen Vpb in de begroting 2018 niet materieel van aard is. . Indien de belastingdienst bij nader inzien een andere visie heeft, worden de consequenties daarvan uiterlijk meegenomen bij de BURAP 2018.
Stelposten
Onvoorzien
De stelpost onvoorziene uitgaven betreft de jaarlijks in de begroting opgenomen stelpost onvoorzien ad € 1,3 mln.
Stelpost begrotingsruimte
De stelpost begrotingsruimte betreft de begrotingsruimte die nog beschikbaar is en die conform het voorstel bij de bestuursrapportage 2017 gelijkmatig over de jaren 2018, 2019 is verdeeld.
Stelpost compensatie loon- en prijsstijging
Het huidige college heeft aan het begin van de bestuursperiode besloten de begroting niet te indexeren. Teven is een stelpost gecreëerd als dekking van mogelijke bezwaarschiften van gesubsidieerde instellingen en overige afwijkingsbesluiten van het college. Bij burap 2017 is de stelpost voor de jaren 2017 t/m 2019 volledig afgeraamd omdat er voor gesubsidieerde instellingen geen mogelijkheden meer openstaan om bezwaar in te dienen en daarmee een beroep te doen op die stelpost. De stelpost loon- en prijscompensatie bevat voor de jaarschijven 2020 en 2021 nog wel ruimte.
Stelpost i.r.t. reservering begrotingsruimte
De stelpost i.r.t. reservering begrotingsruimte betreft de afgezonderde middelen voor uitvoering van het bestuursakkoord/perspectiefnota voor zover die nog een concrete uitwerking vereisen voor opname in de begrotingsprogramma’s.
Stelpost structurele afdekking VTH-taken
Bij de PS-behandeling van de begroting 2017 is besloten om voor de structurele afdekking van de VTH-taken vooralsnog een centrale stelpost in de begroting op te nemen (conform amendement A1a).