Bestuursrapportage II-2020 |
Blz. 1 |
Bestuursrapportage II-2020 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Programma 1 Bestuur en veiligheid |
Blz. 4 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 5 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 6 |
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit |
Blz. 7 |
Aantal provinciale collega’s die de cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ hebben gevolgd. |
Blz. 8 |
Gemeenten waarmee gesprekken zijn gevoerd ter stimulering fitheid tegen ondermijning. |
Blz. 9 |
Ondersteuning pilotgemeenten in integrale aanpak van kwetsbare vakantieparken. |
Blz. 10 |
Pilots SSiB op het gebied van innovatie en informatie gestuurd handhaven. |
Blz. 11 |
Een toekomstbestendig openbaar bestuur |
Blz. 12 |
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering. |
Blz. 13 |
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant. |
Blz. 14 |
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit |
Blz. 15 |
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit. |
Blz. 16 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 17 |
Financieel overzicht |
Blz. 18 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 19 |
Programma 2 Ruimte en wonen |
Blz. 20 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 21 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 22 |
Verbeteren en realiseren van omgevingskwaliteit en innovatie in gebiedstransformaties langs de lijnen richting geven, beweging stimuleren en mogelijk maken. |
Blz. 23 |
Aanpak Leegstand. |
Blz. 24 |
Begeleiden en beoordelen initiatieven met ruimtelijke impact. |
Blz. 25 |
Bijdragen aan de verstedelijkingsopgaven. |
Blz. 26 |
Implementatie van de Omgevingswet. |
Blz. 27 |
Participeren in een integrale, gebiedsgerichte benadering. |
Blz. 28 |
Bijdragen aan het versnellen van de woningbouw, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik. |
Blz. 29 |
Actuele informatie over stand van Wonen is beschikbaar. |
Blz. 30 |
Afspraken en agenda Wonen opgesteld. |
Blz. 31 |
Stimuleren ontwikkeling nieuwe woonvormen. |
Blz. 32 |
Stimuleren van voldoende planaanbod. |
Blz. 33 |
Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige werklocaties |
Blz. 34 |
Begeleiding bedrijven en campusontwikkeling. |
Blz. 35 |
Kennisontwikkeling en informatievoorziening. |
Blz. 36 |
Regie en programmering. |
Blz. 37 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 38 |
Financieel overzicht |
Blz. 39 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 40 |
Programma 3 Water en bodem |
Blz. 41 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 42 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 43 |
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik |
Blz. 44 |
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’. |
Blz. 45 |
Concrete aanpak in projecten en gebieden. |
Blz. 46 |
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater |
Blz. 47 |
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen. |
Blz. 48 |
Uitvoeren Deltaprogramma Maas. |
Blz. 49 |
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten) |
Blz. 50 |
Verdrogingsaanpak natte natuurparels. |
Blz. 51 |
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast. |
Blz. 52 |
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau |
Blz. 53 |
Schoon grondwater. |
Blz. 54 |
Schoon oppervlaktewater. |
Blz. 55 |
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem |
Blz. 56 |
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden. |
Blz. 57 |
Organiseren bodemnetwerk Brabant. |
Blz. 58 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 59 |
Financieel overzicht |
Blz. 60 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 61 |
Programma 4 Natuur en milieu |
Blz. 62 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 63 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 64 |
Gezondheid |
Blz. 65 |
De Brabantse leefomgeving is gezonder geworden en nodigt bovendien uit tot gezond gedrag. |
Blz. 66 |
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk |
Blz. 67 |
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant. |
Blz. 68 |
Realisatie ecologische verbindingszones. |
Blz. 69 |
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering. |
Blz. 70 |
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting. |
Blz. 71 |
Herstel van de biodiversiteit |
Blz. 72 |
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. |
Blz. 73 |
Bosuitbreiding en bosomvorming. |
Blz. 74 |
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden. |
Blz. 75 |
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden. |
Blz. 76 |
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap |
Blz. 77 |
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken. |
Blz. 78 |
Verankering van de natuur in de samenleving |
Blz. 79 |
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken. |
Blz. 80 |
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder |
Blz. 81 |
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders. |
Blz. 82 |
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten. |
Blz. 83 |
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving. |
Blz. 84 |
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting. |
Blz. 85 |
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat. |
Blz. 86 |
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit. |
Blz. 87 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 88 |
Financieel overzicht |
Blz. 89 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 90 |
Programma 5 Economie, kennis en talentontwikkeling |
Blz. 91 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 92 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 93 |
Topclusters die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven |
Blz. 94 |
Een organisatorisch en financieel sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale ups. |
Blz. 95 |
Een samenhangend stelsel R&D-programma’s voor het MKB (MIT, OPZuid, Interreg). |
Blz. 96 |
Opstellen Economische Visie 2030. |
Blz. 97 |
Een arbeidsmarkt waar vraag en aanbod, kwalitatief en kwantitatief, in evenwicht zijn. |
Blz. 98 |
Vaststellen Actieplan. |
Blz. 99 |
Sterkere clusters door internationale samenwerking |
Blz. 100 |
Bouwen en onderhouden contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking. |
Blz. 101 |
Handelsbevordering, handelsmissies. |
Blz. 102 |
Investeringsbevordering, acquisitie. |
Blz. 103 |
Een duurzaam en innovatief middelgroot en kleinbedrijf |
Blz. 104 |
Komen tot aanpak via één-overheid van gezamenlijke transities in bredere MKB (proces). |
Blz. 105 |
Vergemakkelijken oplossen maatschappelijke opgaven door middel van digitalisering/dataficering. |
Blz. 106 |
Versterken/uitbreiden doelgroep van bestaande faciliteiten (DVC, BIC, MKB-programma JADS, Campione e.a.) met oog voor o.a. dataficeringskansen MKB. |
Blz. 107 |
Zorgen voor een optimale open connectiviteit (als randvoorwaarde verdere economische ontwikkeling). |
Blz. 108 |
Versnellen circulair grondstoffengebruik in de brabantse samenleving |
Blz. 109 |
Mobiliteit |
Blz. 110 |
Sluiten of ondersteunen van samenwerkingsovereenkomsten m.b.t. circulair grondstoffengebruik |
Blz. 111 |
Verkennen mogelijkheden oprichting Brabantse versnellingskamer circulair grondstoffengebruik |
Blz. 112 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 113 |
Financieel overzicht |
Blz. 114 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 115 |
Programma 6 Energie |
Blz. 116 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 117 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 118 |
Versnellen van de verduurzaming van de energieopwekking |
Blz. 119 |
Doorlopen ruimtelijke (vergunnings)procedures op verzoek van gemeenten en/of initiatiefnemers. |
Blz. 120 |
Opstellen Regionale Energie Strategieën. |
Blz. 121 |
Verminderen broeikasgasemissies |
Blz. 122 |
Bevorderen energiebesparing bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag. |
Blz. 123 |
Mobiliteit. |
Blz. 124 |
We delen kennis met en faciliteren gemeenten in het realiseren van de lokale warmtetransitie. |
Blz. 125 |
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed. |
Blz. 126 |
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur |
Blz. 127 |
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten. |
Blz. 128 |
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur. |
Blz. 129 |
Provinciale inkopen, infrastructuur en vastgoed verregaand circulair en energieneutraal |
Blz. 130 |
Mobiliteit. |
Blz. 131 |
Verduurzamen provinciale bedrijfshuisvesting. |
Blz. 132 |
Optreden als launching customer. |
Blz. 133 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 134 |
Financieel overzicht |
Blz. 135 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 136 |
Programma 7 Landbouw en voedsel |
Blz. 137 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 138 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 139 |
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving |
Blz. 140 |
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen. |
Blz. 141 |
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen. |
Blz. 142 |
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant |
Blz. 143 |
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000. |
Blz. 144 |
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers). |
Blz. 145 |
Ondersteuning innovatieve trajecten op basis van werkwijze van FoodUp! Brabant/Landbouw Innovatie Campus (LIC)/ Landbouw Innovatie Brabant (LIB). |
Blz. 146 |
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten. |
Blz. 147 |
Uitwerking van Agrofoodpluimen. |
Blz. 148 |
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw |
Blz. 149 |
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten. |
Blz. 150 |
Uitvoering Brabant bemest beter. |
Blz. 151 |
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector |
Blz. 152 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 153 |
Financieel overzicht |
Blz. 154 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 155 |
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit |
Blz. 156 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 157 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 158 |
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet |
Blz. 159 |
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur. |
Blz. 160 |
We streven naar nul verkeersdoden in Brabant |
Blz. 161 |
Gedrag en handhaving. |
Blz. 162 |
Infrastructuur. |
Blz. 163 |
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers |
Blz. 164 |
Transitie naar gedeelde mobiliteit. |
Blz. 165 |
Uitvoering OV-concessies. |
Blz. 166 |
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies |
Blz. 167 |
Verduurzaming mobiliteitssysteem. |
Blz. 168 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 169 |
Financieel overzicht |
Blz. 170 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 171 |
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling |
Blz. 172 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 173 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 174 |
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer |
Blz. 175 |
Knelpunten infrastructuur. |
Blz. 176 |
Mobiliteitshubs. |
Blz. 177 |
Multimodaal netwerk. |
Blz. 178 |
OV-netwerk. |
Blz. 179 |
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten. |
Blz. 180 |
Slimme mobiliteit. |
Blz. 181 |
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem. |
Blz. 182 |
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid. |
Blz. 183 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 184 |
Financieel overzicht |
Blz. 185 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 186 |
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
Blz. 187 |
Algemene voortgang van het programma |
Blz. 188 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 189 |
Versterken van het cultureel ecosysteem met brede basis, toonaangevende top en verbindingen met omgeving |
Blz. 190 |
Besluit vervolg Brabant C. |
Blz. 191 |
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst. |
Blz. 192 |
Nieuwe cultuurvisie en uitvoeringsprogramma voor Brabant. |
Blz. 193 |
Onderzoek Waarde van Cultuur 2020. |
Blz. 194 |
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed |
Blz. 195 |
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen. |
Blz. 196 |
Actualisatie beleidskader Verbeeldingskracht Erfgoed (2016 - 2020). |
Blz. 197 |
Actualisatie van de cultuurhistorische waardenkaart (CHW). |
Blz. 198 |
Herontwikkelen en instandhouden van beeldbepalende erfgoedcomplexen. |
Blz. 199 |
Bevorderen van een sterk blijfklimaat |
Blz. 200 |
Opstellen integrale aanpak blijfklimaat. |
Blz. 201 |
Start tweede ronde Brabant Outcomes Fund (BOF). |
Blz. 202 |
Stérk Brabant wordt een zelfstandige community. |
Blz. 203 |
Versterken van Brabantse sportinfrastructuur |
Blz. 204 |
Continueren lopende activiteiten op de lijnen uniek sporten, evenementen en talentontwikkeling. |
Blz. 205 |
Oprichten BrabantSportfonds. |
Blz. 206 |
Opstellen Sportakkoord. |
Blz. 207 |
Verdere uitwerking nieuw sportbeleid en start uitvoering. |
Blz. 208 |
Ontwikkelingen en onzekerheden |
Blz. 209 |
Financieel overzicht |
Blz. 210 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 211 |
Algemeen financieel beleid |
Blz. 212 |
Functie van algemeen financieel beleid |
Blz. 213 |
Bijstellingen |
Blz. 214 |
Financieel overzicht |
Blz. 215 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 216 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 217 |
Algemene voortgang |
Blz. 218 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 219 |
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen |
Blz. 220 |
Slim, snel en effectief samenwerken met partners |
Blz. 221 |
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers |
Blz. 222 |
Beweging en verfrissing in de organisatie. |
Blz. 223 |
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie. |
Blz. 224 |
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig |
Blz. 225 |
De selectie-eisen en gunningscriteria voor provinciale aanbestedingen die in concurrentie op de markt worden gezet, worden getoetst op circulariteit en energieverduurzaming. |
Blz. 226 |
Tijdige afhandeling van facturen. |
Blz. 227 |
Tijdige afhandeling van subsidies. |
Blz. 228 |
Financieel overzicht |
Blz. 229 |
Specificatie besluitvorming |
Blz. 230 |