De uitvoering van het programma 08 Basisinfrastructuur ligt goed op koers.
De impact van het corona-virus is vooral merkbaar bij de uitvoering van de OV-concessies. Door de beperkende maatregelen en de lagere vervoersbehoefte hebben we een aangepaste dienstregeling gereden. Samen met het ministerie, de vervoerders, decentrale overheden en maatschappelijke partners (bv. onderwijsinstellingen) worden maatregelen voor 2020 en de jaren daarna bepaald om te kijken op welke wijze het aanbod op de weer toenemende vraag kan worden afgestemd rekening houdend met de beperkende maatregelen, zodat de concessies weer een gezond toekomstbeeld hebben en passend binnen de (financiële) mogelijkheden.
Er is, in nauwe samenwerking met de regio, gestart met de voorbereidingen van de nieuwe concessie voor West en de doorontwikkeling van het mobiliteitssysteem in Brabant met verschillende vormen van (gedeelde) mobiliteit op basis van de vastgestelde transitiestrategie.
De gevolgen van corona en stikstof op het beheer en onderhoud van provinciale wegen zijn beperkt. Het provinciale wegennet ligt er goed bij. We streven ernaar de stikstofdepositie bij de werkzaamheden te minimaliseren o.a. via de wijze van aanbesteden met het stellen van hoge eisen voor duurzaamheid (o.a. CO2-uitstoot en hergebruik) en waarbij de markt continu wordt uitgedaagd om te komen met innovaties. Waar nodig compenseren we. Ook zijn we gestart met een samenwerkingsverband met andere overheden en maatschappelijke partners (Indusa) om te komen tot initiatieven gericht op een duurzame infrastructuur.
Op basis van het vastgestelde BVVP kan gestart worden met de risico gestuurde aanpak en intensivering op verkeersveiligheid. De coronacrisis bemoeilijkt dit. Diezelfde crisis heeft evenwel gezorgd voor een daling in het aantal verkeersslachtoffers, maar we zien dit helaas niet terug in het aantal dodelijke slachtoffers.
Met de uitwerking van de vastgestelde datavisie voor het programma mobiliteit is een belangrijke stap gezet naar een datagedreven mobiliteitsbeleid. Zo presenteren we dit jaar nog de ‘Staat van Brabant’ gekoppeld aan het beleidskader Mobiliteit 2030.
Indicator:
- De staat en inrichting van de provinciale wegen worden positief gewaardeerd door de Brabantse burger (waardering WOW >= 7).