Jaarstukken 2021
|
Blz. 1
|
Voorwoord
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Leeswijzer
|
Blz. 4
|
Leeswijzer
|
Blz. 5
|
Algemeen hoofdstuk
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Realisatie op hoofdlijnen
|
Blz. 8
|
Organisatie en bedrijfsvoering
|
Blz. 9
|
Impact corona
|
Blz. 10
|
Financieel totaalbeeld
|
Blz. 11
|
Programma 1 Bestuur en veiligheid
|
Blz. 12
|
Inleiding
|
Blz. 13
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 14
|
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
|
Blz. 15
|
Aantal provinciale collega’s dat de cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ gevolgd heeft
|
Blz. 16
|
Gemeenten waarmee gesprekken zijn gevoerd om fitheid tegen ondermijning te stimuleren
|
Blz. 17
|
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
|
Blz. 18
|
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
|
Blz. 19
|
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
|
Blz. 20
|
Organiseren bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 21
|
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
|
Blz. 22
|
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
|
Blz. 23
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 24
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 25
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 26
|
Programma 2 Ruimte en wonen
|
Blz. 27
|
Inleiding
|
Blz. 28
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 29
|
Verbeteren van omgevingskwaliteit
|
Blz. 30
|
Aanpak leegstand en transformatie
|
Blz. 31
|
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
|
Blz. 32
|
Implementeren van de Omgevingswet
|
Blz. 33
|
Uitvoeren ontwikkelaanpak stikstof
|
Blz. 34
|
Realiseren van de woningbouwopgave, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik.
|
Blz. 35
|
Actualiseren Brabantse Agenda Wonen
|
Blz. 36
|
Actualiseren informatie over de 'Stand van Wonen'
|
Blz. 37
|
Regionale afspraken over planning en realisatie
|
Blz. 38
|
Stimuleren ontwikkeling nieuwe woonvormen.
|
Blz. 39
|
Realiseren van vitale en toekomstbestendige werklocaties
|
Blz. 40
|
Kennisontwikkeling en informatievoorziening
|
Blz. 41
|
Regionale afstemming en programmering
|
Blz. 42
|
Verduurzamen van werklocaties en campusontwikkelingen
|
Blz. 43
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 44
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 45
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 46
|
Programma 3 Water en bodem
|
Blz. 47
|
Inleiding
|
Blz. 48
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 49
|
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik
|
Blz. 50
|
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
|
Blz. 51
|
Concrete aanpak in projecten en gebieden
|
Blz. 52
|
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater
|
Blz. 53
|
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
|
Blz. 54
|
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
|
Blz. 55
|
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten)
|
Blz. 56
|
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
|
Blz. 57
|
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast
|
Blz. 58
|
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau
|
Blz. 59
|
Schoon grondwater
|
Blz. 60
|
Schoon oppervlaktewater
|
Blz. 61
|
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem
|
Blz. 62
|
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
|
Blz. 63
|
Organiseren bodemnetwerk Brabant
|
Blz. 64
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 65
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 66
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 67
|
Programma 4 Natuur en milieu
|
Blz. 68
|
Inleiding
|
Blz. 69
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 70
|
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
|
Blz. 71
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
|
Blz. 72
|
Realisatie ecologische verbindingszones
|
Blz. 73
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
|
Blz. 74
|
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
|
Blz. 75
|
Herstel van de biodiversiteit
|
Blz. 76
|
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
|
Blz. 77
|
Bosuitbreiding en bosomvorming
|
Blz. 78
|
Gebiedsgerichte aanpak groene en blauwe opgaven
|
Blz. 79
|
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
|
Blz. 80
|
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden
|
Blz. 81
|
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
|
Blz. 82
|
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
|
Blz. 83
|
Verankering van de natuur in de samenleving
|
Blz. 84
|
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
|
Blz. 85
|
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
|
Blz. 86
|
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
|
Blz. 87
|
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten
|
Blz. 88
|
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 89
|
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting
|
Blz. 90
|
Gezondheid
|
Blz. 91
|
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie
|
Blz. 92
|
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
|
Blz. 93
|
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
|
Blz. 94
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 95
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 96
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 97
|
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
|
Blz. 98
|
Inleiding
|
Blz. 99
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 100
|
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
|
Blz. 101
|
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
|
Blz. 102
|
Een impuls in digitalisering
|
Blz. 103
|
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
|
Blz. 104
|
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
|
Blz. 105
|
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
|
Blz. 106
|
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
|
Blz. 107
|
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
|
Blz. 108
|
Behouden van het aanwezige talent
|
Blz. 109
|
Ontwikkelen talent
|
Blz. 110
|
Goed benutten van het Brabantse arbeidspotentieel
|
Blz. 111
|
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
|
Blz. 112
|
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
|
Blz. 113
|
Continueren van investeringsbevordering
|
Blz. 114
|
Optimaal gebruik blijven maken van de kansen die Europa ons biedt om provinciale beleidsdoelen te bereiken
|
Blz. 115
|
Stimuleren van de internationale handel
|
Blz. 116
|
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
|
Blz. 117
|
Bijdragen aan campusontwikkeling
|
Blz. 118
|
We stellen een investeringsbenadering Herstelaanpak Corona op
|
Blz. 119
|
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
|
Blz. 120
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 121
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 122
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 123
|
Programma 6 Energie
|
Blz. 124
|
Inleiding
|
Blz. 125
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 126
|
Verduurzaming van de energieopwekking
|
Blz. 127
|
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave, is in 2023 gerealiseerd (in MW)
|
Blz. 128
|
Gedeelde (netwerk-)aansluiting per RES regio realiseren
|
Blz. 129
|
Opstellen Regionale Energie Strategieën.
|
Blz. 130
|
Verminderen broeikasgasemissies
|
Blz. 131
|
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
|
Blz. 132
|
Mobiliteit
|
Blz. 133
|
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed.
|
Blz. 134
|
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
|
Blz. 135
|
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
|
Blz. 136
|
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
|
Blz. 137
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 138
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 139
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 140
|
Programma 7 Landbouw en voedsel
|
Blz. 141
|
Inleiding
|
Blz. 142
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 143
|
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving
|
Blz. 144
|
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen
|
Blz. 145
|
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen
|
Blz. 146
|
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant
|
Blz. 147
|
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000
|
Blz. 148
|
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers)
|
Blz. 149
|
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten
|
Blz. 150
|
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw
|
Blz. 151
|
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten
|
Blz. 152
|
Uitvoeringsagenda mest
|
Blz. 153
|
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector
|
Blz. 154
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 155
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 156
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 157
|
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
|
Blz. 158
|
Inleiding
|
Blz. 159
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 160
|
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet
|
Blz. 161
|
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
|
Blz. 162
|
We streven naar nul verkeersslachtoffers in Brabant
|
Blz. 163
|
Gedrag en handhaving
|
Blz. 164
|
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers
|
Blz. 165
|
Transitie naar gedeelde mobiliteit
|
Blz. 166
|
Uitvoering OV-concessies
|
Blz. 167
|
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies
|
Blz. 168
|
Verduurzaming mobiliteitssysteem
|
Blz. 169
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 170
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 171
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 172
|
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
|
Blz. 173
|
Inleiding
|
Blz. 174
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 175
|
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer
|
Blz. 176
|
Knelpunten infrastructuur
|
Blz. 177
|
Mobiliteitshubs
|
Blz. 178
|
Multimodaal netwerk
|
Blz. 179
|
OV-netwerk
|
Blz. 180
|
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten.
|
Blz. 181
|
Slimme mobiliteit
|
Blz. 182
|
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem.
|
Blz. 183
|
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
|
Blz. 184
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 185
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 186
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 187
|
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
|
Blz. 188
|
Inleiding
|
Blz. 189
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 190
|
Versterken van een levendig Brabant
|
Blz. 191
|
Vaststellen adaptief beleidskader Vrijetijd, Cultuur en Sport ’21–‘22
|
Blz. 192
|
Werken aan de ontwikkeling van een gedragen beleidskader Vrijetijd 2030
|
Blz. 193
|
Onderscheidend, divers en inclusief Brabants cultuur- sport- en vrijetijdsaanbod
|
Blz. 194
|
Cultuur: Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
|
Blz. 195
|
Cultuur: Uitvoeren evaluatie Brabant C
|
Blz. 196
|
Sport: Ondersteuning (top)sportevenementen
|
Blz. 197
|
Sport: Vormgeven Brabants Sportfonds
|
Blz. 198
|
Vrijetijdseconomie: Versterken van de vrijetijdssector
|
Blz. 199
|
Meer bekendheid van het Brabantse cultuur-, sport en vrijetijdsaanbod
|
Blz. 200
|
Vrijetijdseconomie: Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
|
Blz. 201
|
Ontwikkelen van toptalenten in Brabant
|
Blz. 202
|
Cultuur: Ondersteuning van talenthubs
|
Blz. 203
|
Sport: Ondersteuning van talentontwikkeling
|
Blz. 204
|
Versterken van innovatief vermogen en ondernemerschap
|
Blz. 205
|
Cultuur: voortzetten regeling Impulsgelden
|
Blz. 206
|
Sport: Opstellen van een BrabantSport innovatieagenda en het mede mogelijk maken van de uitvoering
|
Blz. 207
|
Vrijetijdseconomie: Inzet van het Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
|
Blz. 208
|
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed
|
Blz. 209
|
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen.
|
Blz. 210
|
Instandhouden en herontwikkelen van beeldbepalend erfgoed en cultuurhistorische landschappen
|
Blz. 211
|
Uitvoering geven aan verlengd kader Erfgoed t/m 2022
|
Blz. 212
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 213
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 214
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 215
|
Algemeen financieel beleid
|
Blz. 216
|
Inleiding
|
Blz. 217
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 218
|
Inzet verbonden partijen
|
Blz. 219
|
Algemene midddelen
|
Blz. 220
|
Algemene dekkingsmiddelen en stelposten
|
Blz. 221
|
Toelichting baten en lasten
|
Blz. 222
|
Paragrafen
|
Blz. 223
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 224
|
Inleiding
|
Blz. 225
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 226
|
Slim, snel en effectief samenwerken met partners
|
Blz. 227
|
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen
|
Blz. 228
|
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers
|
Blz. 229
|
Beweging en verfrissing in de organisatie
|
Blz. 230
|
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
|
Blz. 231
|
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
|
Blz. 232
|
Tijdige afhandeling van facturen
|
Blz. 233
|
Tijdige afhandeling van subsidies
|
Blz. 234
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 235
|
Verschillenanalyse
|
Blz. 236
|
Provinciale heffingen
|
Blz. 237
|
Inleiding
|
Blz. 238
|
Beleidskaders
|
Blz. 239
|
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 240
|
Grondwaterheffing
|
Blz. 241
|
Nazorgheffing
|
Blz. 242
|
Diverse leges
|
Blz. 243
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 244
|
Inleiding
|
Blz. 245
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 246
|
Wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 247
|
Beleidskaders
|
Blz. 248
|
Inventarisatie risico's
|
Blz. 249
|
Risico inschatting in relatie tot corona
|
Blz. 250
|
Inventarisatie weerstandscapaciteit
|
Blz. 251
|
Ratio weerstandsvermogen
|
Blz. 252
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 253
|
Inleiding
|
Blz. 254
|
Onderhoud wegen
|
Blz. 255
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 256
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 257
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 258
|
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
|
Blz. 259
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 260
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 261
|
Onderhoud vaarwegen
|
Blz. 262
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 263
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 264
|
Treasury
|
Blz. 265
|
Inleiding
|
Blz. 266
|
Ontwikkelingen Treasury
|
Blz. 267
|
Obligatieportefeuilles
|
Blz. 268
|
Beleid en beheersing van risico's
|
Blz. 269
|
Provinciefinanciering
|
Blz. 270
|
Verbonden partijen
|
Blz. 271
|
Inleiding
|
Blz. 272
|
Nota
|
Blz. 273
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 274
|
Lijst van verbonden partijen
|
Blz. 275
|
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
|
Blz. 276
|
Provinciaal grondbeleid
|
Blz. 277
|
Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 278
|
Resultaten van het Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 279
|
Portefeuille Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 280
|
Grond
|
Blz. 281
|
Leningen
|
Blz. 282
|
Investeringskrediet en risicoreserve Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 283
|
Risicoreserve Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 284
|
Voorzieningen Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 285
|
Egalisatiereserve Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 286
|
Reserve Verkenningen Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 287
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 288
|
BBV en risicomanagement grondportefeuille Ontwikkelbedrijf
|
Blz. 289
|
Grondbeleid overige beleidsvelden
|
Blz. 290
|
Investeringsagenda
|
Blz. 291
|
Inleiding
|
Blz. 292
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 293
|
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
|
Blz. 294
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 295
|
Europese programma's
|
Blz. 296
|
Inleiding
|
Blz. 297
|
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
|
Blz. 298
|
Wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 299
|
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
|
Blz. 300
|
Burgerjaarverslag
|
Blz. 301
|
Inleiding
|
Blz. 302
|
Relatiebeheer
|
Blz. 303
|
Betrokkenheid/participatie
|
Blz. 304
|
Telefonische bereikbaarheid
|
Blz. 305
|
Afhandeling subsidies
|
Blz. 306
|
Afhandeling vergunningen, ontheffingen en meldingen
|
Blz. 307
|
Afhandeling facturen
|
Blz. 308
|
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
|
Blz. 309
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|