-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Algemeen hoofdstuk
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Realisatie op hoofdlijnen
-
Blz. 9
Organisatie en bedrijfsvoering
-
Blz. 10
Impact corona
-
Blz. 11
Financieel totaalbeeld
-
Blz. 12
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 13
Inleiding
-
Blz. 14
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 15
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 16
Aantal provinciale collega’s dat de cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ gevolgd heeft
-
Blz. 17
Gemeenten waarmee gesprekken zijn gevoerd om fitheid tegen ondermijning te stimuleren
-
Blz. 18
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 19
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 20
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 21
Organiseren bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 22
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 23
Gemeenten, waterschappen, GR-en voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 24
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 25
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 26
Verschillenanalyse
-
Blz. 27
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 28
Inleiding
-
Blz. 29
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 30
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 31
Aanpak leegstand en transformatie
-
Blz. 32
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 33
Implementeren van de Omgevingswet
-
Blz. 34
Uitvoeren ontwikkelaanpak stikstof
-
Blz. 35
Realiseren van de woningbouwopgave, vraaggericht en met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik.
-
Blz. 36
Actualiseren Brabantse Agenda Wonen
-
Blz. 37
Actualiseren informatie over de 'Stand van Wonen'
-
Blz. 38
Regionale afspraken over planning en realisatie
-
Blz. 39
Stimuleren ontwikkeling nieuwe woonvormen.
-
Blz. 40
Realiseren van vitale en toekomstbestendige werklocaties
-
Blz. 41
Kennisontwikkeling en informatievoorziening
-
Blz. 42
Regionale afstemming en programmering
-
Blz. 43
Verduurzamen van werklocaties en campusontwikkelingen
-
Blz. 44
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 45
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 46
Verschillenanalyse
-
Blz. 47
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 48
Inleiding
-
Blz. 49
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 50
Klimaatproof Brabant. Realiseren van een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting en bijbehorend gebruik
-
Blz. 51
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 52
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 53
Veilig Water. Blijven zorgen voor veiligheid door de bescherming tegen hoogwater
-
Blz. 54
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 55
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 56
Voldoende Water. Zorgen voor voldoende grond- en oppervlaktewater (voorkomen van overlast en tekorten)
-
Blz. 57
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 58
Watersysteem voldoet aan normen voor regionale wateroverlast
-
Blz. 59
Schoon Water. Herstellen van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater tot tenminste het basisniveau
-
Blz. 60
Schoon grondwater
-
Blz. 61
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 62
Vitale Bodem. Herstellen van de vitaliteit van de bodem
-
Blz. 63
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 64
Organiseren bodemnetwerk Brabant
-
Blz. 65
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 66
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 67
Verschillenanalyse
-
Blz. 68
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 69
Inleiding
-
Blz. 70
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 71
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
-
Blz. 72
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 73
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 74
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 75
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 76
Herstel van de biodiversiteit
-
Blz. 77
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
-
Blz. 78
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 79
Gebiedsgerichte aanpak groene en blauwe opgaven
-
Blz. 80
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
-
Blz. 81
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden
-
Blz. 82
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
-
Blz. 83
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
-
Blz. 84
Verankering van de natuur in de samenleving
-
Blz. 85
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
-
Blz. 86
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 87
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 88
Kiezen voor schone lucht in provinciale projecten
-
Blz. 89
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 90
Terugdringen ernst en cumulatie van milieubelasting
-
Blz. 91
Gezondheid
-
Blz. 92
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie
-
Blz. 93
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 94
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 95
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 96
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 97
Verschillenanalyse
-
Blz. 98
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 99
Inleiding
-
Blz. 100
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 101
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
-
Blz. 102
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
-
Blz. 103
Een impuls in digitalisering
-
Blz. 104
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
-
Blz. 105
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
-
Blz. 106
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
-
Blz. 107
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
-
Blz. 108
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
-
Blz. 109
Behouden van het aanwezige talent
-
Blz. 110
Ontwikkelen talent
-
Blz. 111
Goed benutten van het Brabantse arbeidspotentieel
-
Blz. 112
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
-
Blz. 113
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 114
Continueren van investeringsbevordering
-
Blz. 115
Optimaal gebruik blijven maken van de kansen die Europa ons biedt om provinciale beleidsdoelen te bereiken
-
Blz. 116
Stimuleren van de internationale handel
-
Blz. 117
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
-
Blz. 118
Bijdragen aan campusontwikkeling
-
Blz. 119
We stellen een investeringsbenadering Herstelaanpak Corona op
-
Blz. 120
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
-
Blz. 121
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 122
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 123
Verschillenanalyse
-
Blz. 124
Programma 6 Energie
-
Blz. 125
Inleiding
-
Blz. 126
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 127
Verduurzaming van de energieopwekking
-
Blz. 128
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave, is in 2023 gerealiseerd (in MW)
-
Blz. 129
Gedeelde (netwerk-)aansluiting per RES regio realiseren
-
Blz. 130
Opstellen Regionale Energie Strategieën.
-
Blz. 131
Verminderen broeikasgasemissies
-
Blz. 132
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
-
Blz. 133
Mobiliteit
-
Blz. 134
We ontwikkelen instrumentarium voor energiebesparing bij maatschappelijk vastgoed.
-
Blz. 135
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 136
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 137
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 138
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 139
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 140
Verschillenanalyse
-
Blz. 141
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 144
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving
-
Blz. 145
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen
-
Blz. 146
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen
-
Blz. 147
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant
-
Blz. 148
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000
-
Blz. 149
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers)
-
Blz. 150
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten
-
Blz. 151
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw
-
Blz. 152
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten
-
Blz. 153
Uitvoeringsagenda mest
-
Blz. 154
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector
-
Blz. 155
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 156
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 157
Verschillenanalyse
-
Blz. 158
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 159
Inleiding
-
Blz. 160
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 161
We zorgen voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet
-
Blz. 162
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 163
We streven naar nul verkeersslachtoffers in Brabant
-
Blz. 164
Gedrag en handhaving
-
Blz. 165
We zorgen voor een passend aanbod van gedeelde mobiliteit (inclusief OV) voor alle reizigers
-
Blz. 166
Transitie naar gedeelde mobiliteit
-
Blz. 167
Uitvoering OV-concessies
-
Blz. 168
We stimuleren een duurzaam mobiliteitssysteem zonder emissies
-
Blz. 169
Verduurzaming mobiliteitssysteem
-
Blz. 170
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 171
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 172
Verschillenanalyse
-
Blz. 173
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 174
Inleiding
-
Blz. 175
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 176
We realiseren een robuust mobiliteitssysteem met acceptabele en betrouwbare reistijden van deur tot deur voor alle vervoerswijzen voor personen- en goederenvervoer
-
Blz. 177
Knelpunten infrastructuur
-
Blz. 178
Mobiliteitshubs
-
Blz. 179
Multimodaal netwerk
-
Blz. 180
OV-netwerk
-
Blz. 181
We stimuleren de ontwikkeling en het gebruik van slimme mobiliteitsdiensten.
-
Blz. 182
Slimme mobiliteit
-
Blz. 183
We zorgen voor een stevige koppeling tussen de ruimtelijke-economische ontwikkeling en het mobiliteitssysteem.
-
Blz. 184
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 185
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 186
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 187
Verschillenanalyse
-
Blz. 188
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
-
Blz. 189
Inleiding
-
Blz. 190
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 191
Versterken van een levendig Brabant
-
Blz. 192
Vaststellen adaptief beleidskader Vrijetijd, Cultuur en Sport ’21–‘22
-
Blz. 193
Werken aan de ontwikkeling van een gedragen beleidskader Vrijetijd 2030
-
Blz. 194
Onderscheidend, divers en inclusief Brabants cultuur- sport- en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 195
Cultuur: Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 196
Cultuur: Uitvoeren evaluatie Brabant C
-
Blz. 197
Sport: Ondersteuning (top)sportevenementen
-
Blz. 198
Sport: Vormgeven Brabants Sportfonds
-
Blz. 199
Vrijetijdseconomie: Versterken van de vrijetijdssector
-
Blz. 200
Meer bekendheid van het Brabantse cultuur-, sport en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 201
Vrijetijdseconomie: Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 202
Ontwikkelen van toptalenten in Brabant
-
Blz. 203
Cultuur: Ondersteuning van talenthubs
-
Blz. 204
Sport: Ondersteuning van talentontwikkeling
-
Blz. 205
Versterken van innovatief vermogen en ondernemerschap
-
Blz. 206
Cultuur: voortzetten regeling Impulsgelden
-
Blz. 207
Sport: Opstellen van een BrabantSport innovatieagenda en het mede mogelijk maken van de uitvoering
-
Blz. 208
Vrijetijdseconomie: Inzet van het Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
-
Blz. 209
Ontwikkelen en duurzaam behouden van beeldbepalend erfgoed
-
Blz. 210
(Door)ontwikkelen samenwerkingsverbanden rondom de verhaallijnen.
-
Blz. 211
Instandhouden en herontwikkelen van beeldbepalend erfgoed en cultuurhistorische landschappen
-
Blz. 212
Uitvoering geven aan verlengd kader Erfgoed t/m 2022
-
Blz. 213
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 214
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 215
Verschillenanalyse
-
Blz. 216
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 217
Inleiding
-
Blz. 218
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 219
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 220
Algemene midddelen
-
Blz. 221
Algemene dekkingsmiddelen en stelposten
-
Blz. 222
Toelichting baten en lasten
-
Blz. 223
Paragrafen
-
Blz. 224
Bedrijfsvoering
-
Blz. 225
Inleiding
-
Blz. 226
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 227
Slim, snel en effectief samenwerken met partners
-
Blz. 228
Doorontwikkelen systemen die nieuwe manier van samenwerken ondersteunen
-
Blz. 229
Werken aan kwaliteit van de organisatie en medewerkers
-
Blz. 230
Beweging en verfrissing in de organisatie
-
Blz. 231
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 232
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
-
Blz. 233
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 234
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 235
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 236
Verschillenanalyse
-
Blz. 237
Provinciale heffingen
-
Blz. 238
Inleiding
-
Blz. 239
Beleidskaders
-
Blz. 240
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 241
Grondwaterheffing
-
Blz. 242
Nazorgheffing
-
Blz. 243
Diverse leges
-
Blz. 244
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 245
Inleiding
-
Blz. 246
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 247
Wat hebben we daarvoor gedaan?
-
Blz. 248
Beleidskaders
-
Blz. 249
Inventarisatie risico's
-
Blz. 250
Risico inschatting in relatie tot corona
-
Blz. 251
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 252
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 253
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 254
Inleiding
-
Blz. 255
Onderhoud wegen
-
Blz. 256
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 257
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 258
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-
Blz. 259
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
-
Blz. 260
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 261
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 262
Onderhoud vaarwegen
-
Blz. 263
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 264
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 265
Treasury
-
Blz. 266
Inleiding
-
Blz. 267
Ontwikkelingen Treasury
-
Blz. 268
Obligatieportefeuilles
-
Blz. 269
Beleid en beheersing van risico's
-
Blz. 270
Provinciefinanciering
-
Blz. 271
Verbonden partijen
-
Blz. 272
Inleiding
-
Blz. 273
Nota
-
Blz. 274
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 275
Lijst van verbonden partijen
-
Blz. 276
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
-
Blz. 277
Provinciaal grondbeleid
-
Blz. 278
Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 279
Resultaten van het Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 280
Portefeuille Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 281
Grond
-
Blz. 282
Leningen
-
Blz. 283
Investeringskrediet en risicoreserve Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 284
Risicoreserve Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 285
Voorzieningen Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 286
Egalisatiereserve Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 287
Reserve Verkenningen Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 288
Weerstandsvermogen
-
Blz. 289
BBV en risicomanagement grondportefeuille Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 290
Grondbeleid overige beleidsvelden
-
Blz. 291
Investeringsagenda
-
Blz. 292
Inleiding
-
Blz. 293
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 294
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-
Blz. 295
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 296
Europese programma's
-
Blz. 297
Inleiding
-
Blz. 298
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 299
Wat hebben we daarvoor gedaan?
-
Blz. 300
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 301
Burgerjaarverslag
-
Blz. 302
Inleiding
-
Blz. 303
Relatiebeheer
-
Blz. 304
Betrokkenheid/participatie
-
Blz. 305
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 306
Afhandeling subsidies
-
Blz. 307
Afhandeling vergunningen, ontheffingen en meldingen
-
Blz. 308
Afhandeling facturen
-
Blz. 309
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap