Omschrijving (toelichting)

We werken aan de transitie naar een toekomstbestendig OV om het OV een betrouwbaar, veilig en duurzaam alternatief te laten zijn. Daarbij zien we een stevig HOV-netwerk als de ruggengraat van het OV-systeem in Brabant en vullen dit aan met maatwerk van slimme mobiliteitsoplossingen en deelconcepten. Het OV-systeem is opgebouwd uit een concessie en een flexcontract. Op basis van de ervaringen met pilots en experimenten nemen we onderdelen op in het nieuwe OV-systeem. De effecten kunnen we pas echt meten nadat de nieuwe concessie van start is gegaan.

  • In 2021 concessie West én flexcontract gegund (2023 van start)
  • We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart.
  • Passend bij de verschuiving van OV naar deelconcepten, zorgen we ervoor dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We zorgen dat in 2023 betrouwbare en goed functionerende MaaS-platform(s) in alle stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant beschikbaar zijn voor de reizigers, waarin ook doelgroepenvervoer is geïntegreerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2021 is een belangrijke stap gezet voor concessiegebied Oost in de transitie naar gedeelde mobiliteit door het gezamenlijk vaststellen van een ambitiedocument met alle gemeenten in dit gebied. Dit is de basis voor verdere uitwerking in 2022 in opmaat naar een nieuwe concessie.

In West Brabant is verder gewerkt aan de uitrol van gedeelde mobiliteit conform het daar vastgestelde uitgangspuntendocument. De aanbesteding van de concessie is uitgesteld via een noodmaatregel tot verlengen van de huidige concessie tot medio 2025. Daarnaast is het lopende WMO doelgroepenvervoer contract verlengd met 1 jaar tot januari 2024. Op dat moment zal een gezamenlijk Flexcontract ingaan met een combinatie van Flexvervoer vanuit de provincie en het WMO vervoer. In 2022 zal hiervan de aanbesteding starten. Daarnaast is verder gewerkt aan onderzoek naar kansrijke hublocaties in West Brabant, hieruit zijn nu 9 kansrijke hublocaties gekomen die verder uitgewerkt gaan worden in 2022 (zie ook onderdeel mobiliteitshubs programma 09).

In heel Brabant is verder gewerkt aan het opdoen van ervaring via pilots, maar ook hier speelden de beperkingen door corona ons parten. Toch heeft op een aantal plekken de aanpassingen aan het reguliere OV door corona juist ook geleid tot nieuwe vormen van gedeelde mobiliteit. Een voorbeeld is de nieuwe meerijddienst Nabogo en het verder uitbreiden van Bravoflex. Ook zijn op een aantal plekken vrijwilligersinitiatieven gestart. Hiermee is voldaan aan het minimaal starten van 3 pilots en blijven we ervaring opdoen in de praktijk om ook te leren voor de toekomst. 

Wat betreft MaaS/Mobiliteit als Dienst blijven we de landelijke ontwikkelingen volgen zoals de landelijke MaaS pilots (waaronder in Eindhoven) en pilots waar we zelf bij betrokken zijn zoals rondom de A2 Deil-’s Hertogenbosch. Ook hierin zien we dat er vertraging optreedt door Corona waardoor er minder ervaring wordt opgedaan in het gebruik van MaaS door reizigers. Hierdoor en ook door het verschuiven van de concessies is het doel om in 2023 MaaS operationeel te hebben waarschijnlijk niet haalbaar. Het streven is om dit uiterlijk te hebben bij het ingaan van de nieuwe concessie West Brabant medio 2025. Wat er mogelijk is in de ingroei naar dit moment zal nog verder uitgewerkt worden.