Omschrijving (toelichting)

We zien het OV als een verbindende schakel in het Brabants mobiliteitsnetwerk dat bijdraagt aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van onze provincie. Samen met de vervoerders, gemeenten, Reizigersoverleg Brabant en verschillende andere (markt)partijen werken we aan een vraaggericht, verbindend en verantwoord openbaar vervoernetwerk. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de OV-visie (Gedeelde mobiliteit is maatwerk, 2018). Als concessieverlener voert de provincie de regierol uit op de vigerende concessies en zorgen we samen met de vervoerders voor een optimale dienstregeling voor het stad- en streekvervoer, Buurtbus en regiotaxi.

  • Het OV-netwerk in Brabant is betrouwbaar: rituitval is maximaal 0,2%.
  • Het OV-netwerk in Brabant is veilig: aantal incidentmeldingen is lager dan in het voorgaande jaar.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Corona heeft wederom grote impact gehad op het OV. De reizigersaantallen lagen op 54% van normaal en de reizigersopbrengsten zelfs nog daaronder. Hierdoor stond de continuïteit behoorlijk onder druk. Samen met de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk en door beperkte aanpassing van de dienstregeling hebben we de vitale functie van het OV overeind kunnen houden. In overleg met ROB en vervoerders is de dienstregeling gericht aangepast op de reizigersaantallen, bijvoorbeeld door het laten vervallen van de schoolliners op die momenten dat de scholen gesloten waren. De rituitval in 2021 was 0,2 % en daarmee iets verbeterd tov voorgaande jaren. De regiotaxi heeft als vangnet gediend voor het uitvallen van de Buurtbus. Het aantal incidentmeldingen is gelijk aan het beeld van het ‘normale’ jaar 2019 na de piek in 2020 als gevolg van de invoering van coronamaatregelen in het OV.

Om weer terug gezonde concessies te kunnen hebben, zijn transitieplannen opgesteld. 
Er zijn ambitiedocumenten West en Oost voor de toekomstige aanbestedingen opgesteld. Het aflopen van de concessie West is opgevangen door een noodconcessie vanaf 2023, zodat de aanbesteding kan starten op het moment dat er weer voldoende interesse in nieuwe concessies is vanuit de markt en de risico’s en gevolgen van Corona beter bekend zijn. Door de beperkte afschaling kan snel een passend vervoersaanbod worden geboden bij groeiende reizigersaantallen. Afspraken hierover zijn gemaakt binnen de lopende concessies. Door de opleving van het virus eind 2021 is de huidige dienstregeling voldoende voor de vervoersvraag en is er nog geen sprake van situaties dat het aanbod aan OV te weinig is voor de vraag. We hopen dat er in 2022 weer kansen voor opschaling gaan ontstaan.