Omschrijving (toelichting)

Het mobiliteitssysteem is steeds meer verbonden met de ruimtelijke en economische ontwikkeling. We willen als provincie de regie voeren op de ontwikkeling van een aantal belangrijke knooppunten in Brabant. Daarbij moeten optimale bereikbaarheid en goede leefbaarheid op elkaar afgestemd worden, bijvoorbeeld middels het realiseren van komomleidingen.

  • We vernieuwen (stedelijke) knooppunten en maken ze aantrekkelijker om er te reizen, te verblijven en zich te vestigen: vervolgafspraken in BO MIRT over EIK XL (nav MIRT-verkenning Verstedelijking en bereikbaarheid Brainport) en besluit MIRT-verkenning Spoorknooppunt ‘s-Hertogenbosch in 2021.
  • In deze bestuursperiode besluit over / onderzoek naar potentie van minimaal 3 komomleidingen.
  • We sluiten in deze bestuursperiode mobiliteitsdeals met Breda, Eindhoven en Meierijstad.
  • In het kader van de leefbaarheid en veiligheid van het goederenvervoer per spoor zetten we stevig in op afspraken met het Rijk over het basisnet en saneren overwegen.  Afspraken in BO-MIRT.
  • We verkennen in overleg met de B5-steden, de Brabantse Waterschappen en het Rijk (ministeries BZK, IenW, EZK en LNV) de mogelijkheden en de meerwaarde van een ruimtelijke strategie voor duurzame verstedelijking voor stedelijk Brabant, waarbij opgaven op vlak van verstedelijking in samenhang worden bezien met opgaven op gebied van water, duurzaamheid, natuur en ruimte voor duurzame economie, mobiliteit, energie en klimaat.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op basis van de  verstedelijkingsstrategie voor het stedelijk gebied van Brabant worden  verstedelijkingsakkoorden opgesteld voor Breda-Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Bergen op Zoom – Roosendaal. Het akkoord voor het Stedelijk Gebied Eindhoven is opgenomen in het MIRT-Onderzoek Verstedelijking en Bereikbaarheid.
Als voorbereiding op de verschillende mobiliteitsdeals zijn afspraken gemaakt in de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP’s).
Binnen de verstedelijkingsopgaven verdichten we in spoorzones in combinatie met  de woonopgave, werken en verblijven. Dit vergt een zorgvuldige balans tussen ruimte, (goederen)vervoer, veiligheid, hinder en economische belangen.
In het kader van ondermeer leefbaarheid is onderzoek gedaan naar de potentie van een aantal komomleidingen. Draagvlak in de regio, het oplossend vermogen en de financiële haalbaarheid zijn aspecten die een rol spelen bij de definitieve investeringsbeslissing. De aanpak kom Sint-Hubert is opgeleverd, voor Nuenen zijn verschillende scenario’s onderzocht, wordt de oplossing Chaam met draagvlak van de gemeente gezocht binnen de bestaande structuur, Volkel wordt opgelost met nieuwe aanleg en het onderzoek Diessen – De Beerzen is op verzoek van de gemeente in 2021 nog niet gestart.