Omschrijving (toelichting)

  • De provincie voert planmatig beheer en onderhoud uit op de provinciale infrastructuur zoals afgesproken in de meerjarige kwaliteitsvisie (KOPI, 2018). Score per onderdeel binnen vastgestelde bandbreedte.
  • We realiseren een data-gedreven mobiliteitsbeleid, asset management en risicogestuurde verkeersveiligheid op basis van gestructureerde regionale dataverzameling (operationeel in 2023).
  • Alle verlichting langs provinciale wegen is in 2021 vervangen door LED.

Een overzicht van de geplande onderhoudsprojecten en planstudies is opgenomen in de statenmededeling programmering mobiliteit 2021-2026. We bieden ruimte aan extra ambities, waarbij we werk met werk proberen te maken. Voor een efficiënte uitvoering én verdere verduurzaming van de beheer- en onderhoudstaak initiëren, faciliteren en stimuleren we voortdurend innovatie. Dat doen we naast het zelf testen en ontwikkelen in de praktijk via de wijze van het aanbesteden van werken waarbij de markt steeds maximaal wordt uitgedaagd op het vlak van innovaties en duurzaamheid. In 2021 wordt een tweede steunpunt verduurzaamd en wordt de pilot ‘Licht als dienst’ afgerond en geëvalueerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2021 is groot onderhoud uitgevoerd op o.a. N631 Rijen – Oosterhout en N638 Rucphen – Zundert. Voor een uitgebreid overzicht van de infrastructurele projecten wordt verwezen naar de Programmering Mobiliteit 2022-2030. Een beschrijving van de provinciale infrastructuur is opgenomen in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. 
Begin 2022 vindt herijking van de kwaliteitsvisie KOPI plaats (inclusief een uitwerking van indicatoren) en worden mogelijke besparingsscenario’s voorgesteld aan de Staten in verband met de oplopende kosten door de grotere onderhoudsopgave.

Dankzij data en digitalisering hebben we steeds beter inzicht in de kwaliteit van het areaal (inspectie bruggen, viaducten en tunnels uitgevoerd en NEN3140 inspectie op alle installaties) en kunnen daardoor steeds betere en gerichtere keuzes maken. De inspectie van de installaties is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor het vervangen van de provinciale verlichting door LED, waarmee we het beheer en onderhoud verder verduurzamen. Door vertraging bij de aanbesteding wordt de verlichting langs provinciale wegen in 2022 vervangen door LED. Op een aantal plaatsen binnen de bebouwde kom pas na 2022, omdat hier reeds onderhoudswerken gepland zijn en/of meer afstemming met o.a. gemeenten nodig is. In het verlengde daarvan is de pilot ‘light as a service’ op N279 uitgevoerd waarbij de lichtintensiteit op afstand kan worden bediend en het energieverbruik verder kan worden verminderd. Op basis van resultaten onderzoeken we de bredere impact voor het provinciale areaal. 
Ten slotte is het steunpunt Helmond gerenoveerd en verduurzaamd.