Knelpunten infrastructuur
Omschrijving (toelichting)
Vanuit het beleid ‘slim waar het kan, asfalt waar het moet’ werken we aan het oplossen van knelpunten in de infrastructuur, zowel op provinciale wegen als op het onderliggende en Rijkswegennet:
- Er is in deze bestuursperiode een definitief besluit over de bundelroute in het kader van de bereikbaarheid Eindhoven / Helmond / Nuenen. Draagvlak is daarbij belangrijk.
- We realiseren de nieuwe N69 en N279 Veghel – Asten (oplevering in 2023), N629 (oplevering in 2021) en N65 (oplevering 2024)
- Mobiliteitsaanpak A50 corridor Nijmegen- Eindhoven met pakket flankerende maatregelen vastgesteld in 2021.
- Besluit over aanpak A2 Deil-‘s-Hertogenbosch inclusief pakket flankerende maatregelen in 2021.
- Vervolgafspraken n.a.v. MIRT-onderzoek Verstedelijking en Bereikbaarheid Brainport (inclusief A2/N2 Randweg Eindhoven) in 2021.
- Besluit over voorkeursalternatief A58 Tilburg – Breda.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De bundelroute studie is onderdeel van en wordt in samenhang bezien met de andere sporen van het MIRT-onderzoek Verstedelijking Brainport. De bundelroute bestaat uit verschillende opgaven verdeeld over de provincie en gemeenten. De provincie staat aan de lat voor de N615/N272. Daarvoor zijn / worden verschillende scenario’s onderzocht.
De provincie voert een aantal infrastructurele projecten uit. Het project N65 wacht op een uitspraak van de Raad van State alvorens de realisatie kan starten. De zitting is vooralsnog gepland in het tweede kwartaal van 2022, waarop een uitspraak zal volgen. Het project zal niet worden opgeleverd voor 2025. De Raad van State heeft de plannen voor de N279 eind december 2021 vernietigd. Begin 2022 wordt bezien hoe we de (blijvende) mobiliteitsproblematiek in de regio Helmond, Veghel, Meijerijstad, met inachtneming van de uitspraak van de rechter, wel aan kunnen pakken. Daarentegen is de eerste fase N629 opgeleverd (tweede fase eind 2024) en is de nieuwe verbinding N69 eerder opgeleverd dan gepland. De dynamiek rondom het landelijke stikstofbeleid zorgt voor risico’s in de infrastructurele projecten. Om ervoor te zorgen dat we wel kunnen blijven bouwen worden de risico’s zo goed mogelijk beheerst maar consequenties zijn gegeven de omstandigheden niet uit te sluiten.
De mobiliteitsaanpak voor het flankerend pakket A50 is vastgesteld en met de vaststelling van het voorkeursalternatief A2 Deil – ’s-Hertogenbosch begin 2022 wordt de verkenningsfase afgerond en kan gestart worden met het breed mobiliteitspakket.
Het voorkeursalternatief voor de A58 Tilburg – Breda (uitbreiden capaciteit met derde rijstrook in de middenberm) is bekend.