Omschrijving (toelichting)

Op het gebied van Smart Mobility is Brabant toonaangevend. En dat willen we blijven! We bieden reizigers, werkgevers en logistieke bedrijven nieuwe mobiliteitsoplossingen. Onze infrastructuur, systemen en data richten we waar nodig in op veranderingen als autonoom rijdende voertuigen, in-car systemen en mobiliteitsapps. We stellen in samenwerking met onze partners ons mobiliteitsnetwerk beschikbaar om nieuwe technieken te ontwikkelen en grootschalig te testen. De indicatoren voor het meten van de effecten van het programma zijn nog in ontwikkeling. Daarom richten we ons voor nu op volgende indicatoren:

  • We stimuleren de ontwikkeling van slimme mobiliteitsoplossingen op het gebied van personenvervoer en logistiek. In 2023 zijn 20 oplossingen getest, waarvan 10 ook succesvol verder in de praktijk zijn gebracht.
  • We stimuleren het gebruik van slimme mobiliteitsoplossingen op het gebied van personenvervoer. Dit is te zien in een jaarlijkse toename ten opzichte van de nulmeting in 2020. De toename heeft zowel betrekking op voertuigen als op de ondersteuning van de rijtaak van reizigers.
  • We stimuleren het gebruik van slimme mobiliteitsoplossingen op het gebied van logistiek. Dit is te zien in een jaarlijkse toename ten opzichte van de nulmeting in 2020. De toename heeft betrekking op het aantal logistieke bedrijven dat voor het plannen van ritten gebruik maakt van realtime data-inzichten voor het vrachtverkeer.
  • We stimuleren de grootschalige toepassing van slimme mobiliteitsoplossingen die gericht zijn op het persoonlijk informeren van reizigers over hun reis. In 2023 hebben we in Brabant 6 mobiliteitsoplossingen werkzaam die reizigers persoonlijk informeren.

Naar aanleiding van de uitwerking Krachtenbundeling Smart Mobility wordt indicatoren uit het monitoringsplan opgenomen in de provinciale begroting.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met de campagne ‘Zo werkt het’ en ‘Kruispunt Brabant’, gericht op duurzaam reizen en niet reizen (niet alleen tijdens de corona pandemie), hebben we het aantal verplaatsingen en op welke tijdstip gestuurd. Het gaat hierbij om structurele gedragsverandering. In 2022 gaan we dit verder uitbreiden.
In 2021 is ook de toepassing van ‘slim sturen’ opgeschaald en uitgebreid met bijvoorbeeld het regelen van drukte bij natuurgebieden tijdens de corona lock down. Daarnaast zijn iVRI toepassingen flink opgeschaald met bijvoorbeeld OV prio pilot op de N284 en de verder uitrol van prioriteit voor hulpdiensten naar de B5-steden. In Tilburg is getest met platooning van vrachtwagens. 
Een nieuwe cyclus van Mobility Lab waar we vraag en aanbod van mobiliteitsoplossingen matchen gericht op testen en opschaling, is opgestart.  
In samenwerking met ASML is een MaaS-app in gebruik genomen. 
De test van assetmanagement  obv voertuigdata is afgerond en in de praktijk gebracht. 
Van slimme logistieke toepassingen in Zuid-Nederland maken nu 8 bedrijven gebruik.