De ontwikkelagenda mobiliteit heeft in 2021 een aantal forse uitdagingen gekend.
Zo waren we nog steeds niet verlost van de coronapandemie. Naast dat de beperkingen het samenwerken met partners bemoeilijkte, heeft corona de haalbaarheid danwel de urgentie van bepaalde maatregelen sterk beïnvloed.
Ook het stikstofvraagstuk heeft zijn weerslag gehad op met name (infrastructurele) projecten. Hierdoor lopen planningen uit de pas, soms nog verstrekt door vertraging in de behandeling door RvS.
Ten slotte heeft de lange doorlooptijd van de kabinetsformatie het maken van nieuwe (vervolg)afspraken verhinderd, omdat het BO-MIRT met de minister niet heeft plaatsgevonden.
Ondanks deze uitdagingen hebben we verder gewerkt aan de ontwikkeling van de vier robuuste en betrouwbare netwerken (wegennet, OV-netwerk, (snel)fietsroutenetwerk en goederencorridor) , die we goed met elkaar verbinden tot een samenhangend mobiliteitssysteem:
Binnen het programma SmartwayZ.NL (voortgangsrapportage) wordt een aantal rijkswegen (A58 en A67) opgepakt. In de planning van de deelopgave infrastructuur wordt rekening gehouden met de uitvoerbaarheid van de stikstofopgaven. Dit kan leiden tot andere volgorde van projecten. Na de negatieve beoordeling PIP N279 Veghel-Asten, in uitvoering door de provincie, door RvS zal bepaald worden hoe nu verder.
Met de opening van de nieuwe verbinding N69, eerder dan gepland, is een historische mijlpaal voor Brabant bereikt.
In het Toekomstbeeld OV 2040 (TBOV 2040) is het beeld geschetst van het OV-netwerk (inclusief spoor) voor Zuid-Nederland. Daarnaast hebben we het MIRT-onderzoek Brainport uit 2020 een vervolg gegeven op 4 thema’s (verstedelijkingsakkoord voor gebied Eindhoven, ontwikkelperspectief voor de multimodale knoop Eindhoven, de mobiliteitstransitie Brainport en een studie naar het hoofd- en onderliggend wegennet Brainport regio). We zijn daarmee klaar om in 2022 afspraken met het nieuwe kabinet te maken. De Brainportlijn, de propositie die is ingediend voor het groeifonds, is als concept hierin opgenomen. Het groeifonds is gericht op het verdienvermogen van de Nederlandse economie op lange termijn. Het verstedelijkingsakkoord Eindhoven is de eerste van de vier akkoorden op basis van de verstedelijkingstrategie voor stedelijk Brabant. Het woonvraagstuk wordt in samenhang bekeken met de (duurzame) mobiliteitsopgave waarvan OV en fiets een belangrijke pijler zijn.
De realisatie van het snelfietsroutenetwerk vordert gestaag en is de eerste volledige route Tilburg – Waalwijk opgeleverd. Met de regio zijn in het kader van de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP’s) afspraken gemaakt over de doorontwikkeling van het netwerk met afspraken over nieuwe routes en het optimaliseren van de keten fiets-OV via mobiliteitshubs.
De (inhoudelijke) samenwerking met de regio’s is verder ontwikkeld. Via de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP’s) zijn afspraken gemaakt over de gezamenlijke en meerjarige programmering van mobiliteitsprojecten en de samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld data en verkeersmanagement. De uitgangspunten hiervoor zijn vastgesteld in het in 2020 vastgestelde beleidskader mobiliteit Koers 2030.
Impact corona
Naast het feit dat de beperkingen maatregelen vanwege corona de voortgang en uitvoering van zaken heeft bemoeilijkt, zijn door de nieuwe situatie ook kansen ontstaan. Met name bij activiteiten gericht op gedragsverandering hebben we juist door corona het momentum kunnen benutten door in gesprek te gaan met werkgevers. Een mooi voorbeeld daarvan is Kruispunt Brabant.