Omschrijving (toelichting)

We stimuleren een multimodaal netwerk voor personen- en goederenvervoer. We zien daarbij de fiets als onmisbare schakel.

  • Om het fietsgebruik te stimuleren realiseren we een netwerk van snelfietsroutes: snelfietsroutes van het programma Fiets in de Versnelling 2016-2020 zijn gerealiseerd (4 in 2021, 6 in 2022 en 9 in 2023)

We werken aan de ontwikkeling van (internationale) goederencorridors. De focus ligt daarbij nu vooral op Rotterdam – Venlo met Moerdijk en Tilburg als bovenregionaal logistiek knooppunt.

  • We werken aan de ontwikkeling van (internationale) goederencorridors. De focus ligt daarbij nu vooral op Rotterdam – Venlo met Moerdijk en Tilburg als bovenregionaal logistiek knooppunt.
  • We maken afspraken over de ontwikkeling van de logistieke multimodale knooppunten Tilburg en Moerdijk.
  • 1 clean energy hub op de goederencorridor Rotterdam – Venlo gerealiseerd in 2021.
  • Definitieve afspraak met Rijk, regio en bedrijfsleven over de trimodale ontwikkeling haven Loven (Tilburg) op de corridor Rotterdam – Venlo.
  • Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot en met haven Loven (Tilburg): oplevering in 2023.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De realisatie van het snelfietsroutenetwerk is volop in uitvoering. Er is bij 6 routes gestart met feitelijke aanleg, waarvan Tilburg - Waalwijk volledig is afgerond. Het is soms erg complex om specifieke onderdelen van een route in te passen en vanwege stikstof. De delen die wel mogelijk zijn worden aangelegd; de realisatie van de volledige routes vraagt wat meer tijd. Voorstel aanpassen indicator: 3 in 2022, 7 in 2023 en 9 in 2025. Daarnaast is Cuijk – Nijmegen opgeleverd. 
Bij alle routes werken we ook met werkgeversbenadering en fietsstimulering zoals bijvoorbeeld bij opening van F261. Dit is gericht op structurele gedragsverandering bij forenzen met aanhaking werkgevers via langlopende campagnes.
We zetten in op een duurzame goederencorridor door te werken aan ontbrekende schakels en het optimaliseren van de logistieke keten. Dat hebben we gedaan met extra inzet op digitalisering van de goederencorridor waarbij logistieke en overheidsdata worden samengebracht. Er zijn afspraken gemaakt over het realiseren van clean energy hub Moerdijk via walstroom en het verbeteren van kademuren door gebruik te maken van de modal shift rijksregeling. Bij Steenbergen zijn 15.000 vrachtwagenritten heen en terug van de weg gehaald door het vervoer van bieten via water te faciliteren.
Ten aanzien van het WilhelminakanaalWilhelminakanaal (inclusief trimodale ontwikkeling Loven) is er een ontwikkelperspectief met procesafspraken met het Rijk. De oplevering (uitvoering door RWS) loopt vertraging op.