Omschrijving (toelichting)

We zien volop kansen om met het verduurzamen van het mobiliteitssysteem een bijdrage te leveren aan het realiseren van de doelstellingen (2030/2050) uit het klimaatakkoord op het gebied van energietransitie en CO2 reductie. Dat doen we vooral via het duurzaam aanleggen, onderhouden en beheren van onze infrastructuur. We kijken daarbij ook naar mogelijkheden van het besparen en opwekken van energie via onze infrastructuur.

  • Hergebruik van beton / asfalt bij provinciale infraprojecten op basis van contract: minimaal 50% (100% circulair in 2050).
  • Energieneutraal bouwen van de provinciale infrastructuur op basis van contract (100% in 2030).
  • Samenwerkingsverband voor duurzaam bouwen van wegen in Brabant is operationeel en positief gewaardeerd door betrokken partners in 2023.
  • Het OV-netwerk in Brabant is duurzaam. In 2025 100% elektrische bussen in de concessies in Brabant:
% elektrische bussen in concessie 2021 2022 2023 2024 2025
norm 10% 20% 20% 40% 100%

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij infrastructurele projecten wordt in de aanbesteding de markt uitgedaagd om een lagere CO2 footprint aan te bieden dan het door ons gemaakte referentieontwerp. De markt bereikt deze lagere CO2 footprint door ontwerpoptimalisaties, het gebruik van andere soorten asfaltmengsels, en hergebruik van beton en asfalt. 
Via het gunningscriterium duurzaamheid in aanbestedingen prikkelen we de markt hierin. Als provincie Noord-Brabant streven we naar 50% hergebruik binnen de mogelijkheden die wettelijk zijn toegestaan in asfalt en beton (afhankelijk van het toepassingsgebied soms lager dan 50%). De norm van minimaal 50% halen we daardoor op dit moment nog niet.
Door deze werkwijze is Provincie Noord-Brabant in 2021 voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot meest duurzame publieke opdrachtgever door Bouwend Nederland.
Op landelijk niveau werken we aan een monitoringssystematiek om de effecten op basis van realisatie te kunnen meten. 
Standaardisatie in de uitvraag is belangrijk voor de markt. In afstemming met partners ihkv het betonakkoord en de asfaltketen wordt het hergebruik vanaf 2021 eenduidig in de contracten opgenomen. Het in 2020 gestarte samenwerkingsverband voor duurzaam bouwen (Indusa) is een belangrijke schakel in standaardisatie en opschaling.
Voor het energieneutraal bouwen van de provinciale infrastructuur zijn we afhankelijk van de nadere uitwerking van de recent vastgestelde provinciale energieagenda en de keuzes die daarin worden gemaakt.

De doelstelling van een emissieloos OV realiseren we via (lopende) afspraken in de verschillende concessies. In 2021 was 9,1% zero-emissie. Bij de noodconcessie West zijn afspraken gemaakt over de versnelde instroom van Zero-Emissie materieel en is een locatie bemachtigd nabij station Breda voor de ontwikkeling van een toekomstbestendige busremise voor de concessie West én gericht op ZE-busvervoer.