-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Programmaverantwoording
-
Blz. 6
Paragrafen
-
Blz. 7
Weergave van bedragen
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Inleiding
-
Blz. 10
Realisatie op hoofdlijnen
-
Blz. 11
Financieel totaalbeeld
-
Blz. 12
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 13
inleiding
-
Blz. 14
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 15
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 16
Cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ verzorgen voor provinciale collega’s, die nieuw binnenkomen of die waarvoor dat gezien hun taak van belang is
-
Blz. 17
Uitvoering aanbevelingen uit het Masterplan interne weerbaarheid
-
Blz. 18
Samen met Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesprekken voeren met gemeenten om hun fitheid tegen ondermijning te stimuleren
-
Blz. 19
Aantal jonge bezoekers aan de Riskfactory
-
Blz. 20
Brede Welvaart incl. Gezondheid
-
Blz. 21
Uitvoering geven aan de uitvoeringsagenda brede welvaart die invulling geeft aan rolneming van provincie
-
Blz. 22
Doorontwikkelen van Brabantse Monitor Gezondheid
-
Blz. 23
Organiseren dag van de gezondheid
-
Blz. 24
We verkennen of een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (BOF2) haalbaar is en bij kan dragen aan het versterken van brede welvaart in Brabant
-
Blz. 25
Continue aandacht voor meekoppelkansen en monitoren voortgang op indicatoren begroting 2024
-
Blz. 26
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 27
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 28
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 29
Organiseren bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 30
Formuleren provinciaal participatiebeleid
-
Blz. 31
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 32
We beoordelen of Gemeenten, Waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren conform de wet
-
Blz. 33
We stimuleren dat toezichtontvangers van elkaar leren via toezicht
-
Blz. 34
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht
-
Blz. 35
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 36
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 37
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 38
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 39
Inleiding
-
Blz. 40
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 41
Integraal werken aan het toekomstbestendig maken van het stedelijk netwerk
-
Blz. 42
Gezamenlijk met partners opstellen en realiseren uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant
-
Blz. 43
Mogelijk maken van stedelijke gebiedsontwikkelingen binnen de 12 grootste steden
-
Blz. 44
Uitvoeren en doorontwikkelen kennisprogramma gebiedstransformaties
-
Blz. 45
Zorgdragen voor duurzame en toekomstbestendige werklocaties in Brabant
-
Blz. 46
Ondersteunen van verduurzaming op 12 ‘Grote Oogst’ locaties
-
Blz. 47
Faciliteren van campussen
-
Blz. 48
Actualiseren van (regionale) afspraken bedrijventerreinen
-
Blz. 49
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 50
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 51
Uitvoeren Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS)
-
Blz. 52
Realiseren van voldoende woningen, die aansluiten op de vraag
-
Blz. 53
Actualiseren informatie over bevolking, bouwen en wonen
-
Blz. 54
Stimuleren van nieuwe woonvormen
-
Blz. 55
Actualiseren van regionale afspraken over woningbouwaantallen, betaalbaarheid en doelgroepen
-
Blz. 56
Ondersteunen van versnelling woningbouw
-
Blz. 57
Verbeteren van vitaliteit en toekomstbestendigheid van werklocaties
-
Blz. 58
Ondersteunen van campussen en overige strategische werklocaties
-
Blz. 59
Uitvoeren en verdiepen project ‘Grote Oogst’
-
Blz. 60
Actualiseren van (regionale) afspraken bedrijventerreinen
-
Blz. 61
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 62
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 63
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 64
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 65
Inleiding
-
Blz. 66
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 67
Voldoende Water
-
Blz. 68
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 69
Grondwaterontrekkingen
-
Blz. 70
Zuidwestelijke Delta en Geopark Peelhorst en Maasvallei
-
Blz. 71
Schoon Water
-
Blz. 72
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 73
Schoon grondwater
-
Blz. 74
Veilig Water
-
Blz. 75
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 76
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 77
Ruimtelijke inbedding en goedkeuringsbevoegdheid GS bij versterking van primaire dijken
-
Blz. 78
Vitale Bodem
-
Blz. 79
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 80
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
-
Blz. 81
Klimaatadaptatie
-
Blz. 82
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 83
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 84
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 85
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 86
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 87
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 88
Inleiding
-
Blz. 89
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 90
Natuurnetwerk Brabant ingericht, verbonden en beheerd
-
Blz. 91
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 92
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 93
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 94
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 95
Realisatie Faunapassages
-
Blz. 96
Kwaliteit van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 97
N2000-gebieden hersteld en versterkt
-
Blz. 98
Verbeteren kwaliteit en kwantiteit van habitattypen en soorten
-
Blz. 99
Bossen aangelegd en gerevitaliseerd
-
Blz. 100
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 101
Biodiversiteit beschermd
-
Blz. 102
Behouden stand van de populaties kwetsbare en bedreigde planten en dieren
-
Blz. 103
Stoppen achteruitgang van kenmerkende soorten van het boerenland
-
Blz. 104
Basisvoorwaarden op orde: lucht-, water- en bodemkwaliteit
-
Blz. 105
Reductie van emissie van stikstof
-
Blz. 106
Natuur meewegen bij ruimtelijke en economische ontwikkelingen
-
Blz. 107
Opstellen plannen voor een 'Natuurinclusief Brabant'
-
Blz. 108
Natuurinclusief ontwikkelen, bouwen en beheren
-
Blz. 109
Behoud, herstel en ontwikkeling van landschappen
-
Blz. 110
Aanleg en herstel van landschapselementen
-
Blz. 111
Meer groen in de directe omgeving
-
Blz. 112
Stimuleren vergroening van de wijk
-
Blz. 113
Versterken van de beweging van vergroening
-
Blz. 114
Stimuleren van het aantal actieve ‘groene’ vrijwilligers
-
Blz. 115
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 116
Gezondheidswinst door schonere lucht
-
Blz. 117
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 118
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving.
-
Blz. 119
Zeer zorgwekkende stoffen
-
Blz. 120
Externe Veiligheid
-
Blz. 121
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 122
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 123
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 124
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 125
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 126
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 127
Inleiding
-
Blz. 128
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 129
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
-
Blz. 130
Een impuls in digitalisering
-
Blz. 131
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
-
Blz. 132
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
-
Blz. 133
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
-
Blz. 134
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
-
Blz. 135
Leren en ontwikkelen
-
Blz. 136
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
-
Blz. 137
Inzicht in de arbeidsmarkt ontwikkelingen t.b.v. maatschappelijke transities
-
Blz. 138
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
-
Blz. 139
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 140
Stimuleren van de internationale handel
-
Blz. 141
Continueren van investeringsbevordering
-
Blz. 142
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
-
Blz. 143
Bijdragen aan campusontwikkeling
-
Blz. 144
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
-
Blz. 145
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 146
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 147
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 148
Programma 6 Energie
-
Blz. 149
Inleiding
-
Blz. 150
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 151
Verduurzaming gebouwde omgeving
-
Blz. 152
Initiatieven voortzetten
-
Blz. 153
Verduurzaming van de energieopwekking, door de ontwikkeling van energieprojecten, zoals wind- en zonprojecten, geo-en aquathermie en projecten voor conversie en opslag van energie.
-
Blz. 154
Doorpakken afspraak Wind op Land 2020
-
Blz. 155
Maatwerkoplossing per RES-regio
-
Blz. 156
Voortgangsrapportage per RES-regio
-
Blz. 157
Verminderen emissies broeikasgassen
-
Blz. 158
Mobiliteit
-
Blz. 159
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven
-
Blz. 160
Doorpakken samenwerking met de industrie
-
Blz. 161
Voortzetten pilot MIEK regio Moerdijk
-
Blz. 162
Doorpakken warmtetransitie
-
Blz. 163
Ook thema gezondheid blijvend agenderen
-
Blz. 164
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 165
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 166
Afstemmen met en tussen partijen over ontwikkelingen en aanpak vraag- en aanbod van energie enerzijds en beschikbare netcapaciteit anderzijds
-
Blz. 167
Stimuleren eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 168
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 169
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 170
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 171
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 172
Inleiding
-
Blz. 173
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 174
Het meest duurzaam en circulair in Europa
-
Blz. 175
Realiseren uitvoeringsagenda mest
-
Blz. 176
Actualisatie en uitvoeren routekaart stalaanpassingen 2024
-
Blz. 177
Pilot Real-Time meten
-
Blz. 178
Bereiken van implementerende en zoekende veehouders
-
Blz. 179
Biodiversiteitsmonitor Melkveehouderij, Akkerbouw en Zoogkoeienhouderij
-
Blz. 180
Economisch toonaangevend zijn binnen Europa
-
Blz. 181
Bevorderen innovatie
-
Blz. 182
Ondersteunen en/of geformeerde consortia op thema nieuwe eiwitten of nieuwe verwerkingstechnieken
-
Blz. 183
Stimuleren kleine betekenisvolle projecten door Landbouw Innovatie Brabant
-
Blz. 184
Natuur- en landschapsinclusief zijn in 2030
-
Blz. 185
Begeleiden bedrijven bij hun omschakeling naar natuurinclusief
-
Blz. 186
Organiseren van bijeenkomsten voor kennisontwikkeling/uitwisseling op inspiratiebedrijven
-
Blz. 187
Geven van omschakeladviezen biologische landbouw (melkvee en akkerbouw)
-
Blz. 188
Gronden voor Graasdierhouderijen
-
Blz. 189
Aanpak piekbelasting
-
Blz. 190
Ondersteunen van veehouders bij besluitvorming LBV(+)
-
Blz. 191
Versterken gemeenschapsinclusief
-
Blz. 192
Ondersteunen boer-burger initiatieven
-
Blz. 193
Korte Ketens
-
Blz. 194
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 195
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 196
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 197
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 198
Inleiding
-
Blz. 199
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 200
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 201
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 202
Data, digitalisering en Smart Mobility
-
Blz. 203
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
-
Blz. 204
We gaan voor veilige mobiliteit.
-
Blz. 205
Verkeersveiligheid
-
Blz. 206
Sociale veiligheid
-
Blz. 207
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
-
Blz. 208
Duurzaamheid Provinciale infrastructuur
-
Blz. 209
ZE-ambities OV-concessies
-
Blz. 210
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 211
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 212
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 213
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 214
Inleiding
-
Blz. 215
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 216
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 217
OV-netwerk
-
Blz. 218
Goederencorridor
-
Blz. 219
Wegennet
-
Blz. 220
(Snel-)fietsroutenetwerk
-
Blz. 221
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
-
Blz. 222
Smart Mobility
-
Blz. 223
Multimodaal goederenvervoer
-
Blz. 224
Ontwikkeling knooppunten / mobiliteitshubs
-
Blz. 225
Mobiliteitspakketten
-
Blz. 226
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
-
Blz. 227
Toegang tot mobiliteit
-
Blz. 228
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
-
Blz. 229
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 230
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 231
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 232
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 233
Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd
-
Blz. 234
Inleiding
-
Blz. 235
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 236
Bevorderen van een passend aanbod
-
Blz. 237
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 238
Ondersteunen van topsportevenementen
-
Blz. 239
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 240
Ondersteuning bibliotheken
-
Blz. 241
Uitdragen Verhaal van Brabant
-
Blz. 242
Bevorderen van inclusief aanbod
-
Blz. 243
Bevorderen publieksbereik cultuuraanbod
-
Blz. 244
Versterken participatie Erfgoed
-
Blz. 245
Uniek sporten mede mogelijk maken
-
Blz. 246
Stimuleren van innovatie en vernieuwing
-
Blz. 247
Versterking van design, ontwerp en media als sterke economische sectoren
-
Blz. 248
Inzetten innovatie om maatschappelijke en economische waarde van sport te vergroten
-
Blz. 249
Stimuleren van aanbod voor jeugd en talentontwikkeling
-
Blz. 250
Ondersteunen talentontwikkeling Cultuur
-
Blz. 251
Ontwikkeling stimuleren van topsporttalenten
-
Blz. 252
Ondersteunen en verankeren cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 253
Bijdragen aan een gezonde en aantrekkelijke omgeving waar voldoende te beleven is en waar cultuurhistorie behouden blijft
-
Blz. 254
Inzetten van verbeeldingskracht, creativiteit en ontwerpkracht voor maatschappelijke opgaven
-
Blz. 255
Instandhouding van Cultureel Erfgoed
-
Blz. 256
Stimuleren om meer te bewegen
-
Blz. 257
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 258
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 259
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 260
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 261
Inleiding
-
Blz. 262
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 263
Inzet verbonden partijen
-
Blz. 264
Algemene middelen
-
Blz. 265
Specificatie algemene middelen
-
Blz. 266
Toelichting op de verschillen t.o.v. de begroting
-
Blz. 267
Paragrafen
-
Blz. 268
Bedrijfsvoering
-
Blz. 269
Inleiding
-
Blz. 270
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 271
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 272
Aantrekkelijk werkgeverschap
-
Blz. 273
Datagedreven werken, informatiebeheer en Digitale transformatie
-
Blz. 274
Wet open overheid
-
Blz. 275
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 276
Frauderisicobeheersing
-
Blz. 277
Indicatoren
-
Blz. 278
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 279
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 280
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 281
Ziekteverzuim
-
Blz. 282
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Blz. 283
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 284
Medewerker tevredenheid/goed werkgeverschap
-
Blz. 285
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 286
Toelichting verschil begroting – realisatie
-
Blz. 287
Investeringen
-
Blz. 288
Provinciale heffingen
-
Blz. 289
Inleiding
-
Blz. 290
Beleidskaders
-
Blz. 291
Heffing opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 292
Grondwaterheffing
-
Blz. 293
Nazorgheffing
-
Blz. 294
Leges
-
Blz. 295
Leges waterwet
-
Blz. 296
Omgevingswet, ontgrondingen
-
Blz. 297
Omgevingswet, voorheen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
-
Blz. 298
Omgevingswet, Milieubelastende activiteiten
-
Blz. 299
Leges Vergunningen/ontheffingen Interim omgevingsverordening, afdeling 2.5 Infrastructuur
-
Blz. 300
Kostendekkendheid van de leges
-
Blz. 301
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 302
Inleiding
-
Blz. 303
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 304
Wat hebben we daarvoor gedaan?
-
Blz. 305
Beleidskaders
-
Blz. 306
Inventarisatie risico's
-
Blz. 307
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 308
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 309
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 310
Inleiding
-
Blz. 311
Onderhoud wegen
-
Blz. 312
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 313
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-
Blz. 314
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 315
Heeft het gekost wat het mocht kosten? - Investeringen
-
Blz. 316
Onderhoud provinciale gebouwen en installaties
-
Blz. 317
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 318
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-
Blz. 319
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 320
Onderhoud vaarwegen
-
Blz. 321
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 322
Hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-
Blz. 323
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Blz. 324
Treasury
-
Blz. 325
Inleiding
-
Blz. 326
Ontwikkelingen Treasury
-
Blz. 327
Obligatieportefeuilles
-
Blz. 328
Beleid en beheersing van risico's
-
Blz. 329
Provinciefinanciering
-
Blz. 330
Verbonden partijen
-
Blz. 331
Inleiding
-
Blz. 332
Nota
-
Blz. 333
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 334
Lijst van verbonden partijen
-
Blz. 335
Ontwikkelbedrijf en grondbeleid
-
Blz. 336
Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 337
Provinciaal grondbeleid
-
Blz. 338
Resultaten van het Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 339
Portefeuille Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 340
Grond
-
Blz. 341
Leningen
-
Blz. 342
Investeringskrediet en risicoreserve Ontwikkelbedrijf
-
Blz. 343
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 344
Weerstandsvermogen
-
Blz. 345
Grondbanken en stimuleringsregelingen
-
Blz. 346
Verdere toelichting
-
Blz. 347
Openbaarheidsparagraaf Woo
-
Blz. 348
Inleiding
-
Blz. 349
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 350
Verplichte actieve openbaarmaking
-
Blz. 351
Inspanningsverplichting
-
Blz. 352
Verbetering van de informatiehuishouding (zorgplicht Woo en Archiefwet)
-
Blz. 353
Europese programma's
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-
Blz. 356
Wat hebben we daarvoor gedaan?
-
Blz. 357
Heeft het gekost wat het mocht kosten?
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap