Bedrijfsvoering werkt aan een toekomstbestendige organisatie zoals beschreven in de organisatievisie: ‘Samen Brabant mooier maken’. In 2024 zijn grote stappen gezet op weg naar een nieuwe Organisatievisie, waarin een duidelijke koers wordt uitgezet: op weg naar een organisatie met een heldere sturing, ambtelijk vakmanschap, in control zijn op bedrijfsvoering en focus op meer en beter herkenbare resultaten ‘buiten’ voor de Brabander. De paragraaf bedrijfsvoering biedt inzicht in het beleid inzake bedrijfsvoering.
Om de uitvoering van de perspectiefnota te realiseren binnen deze complexe arbeidsmarkt besteden we extra aandacht aan onze arbeidsmarktcommunicatie en aan onze presentatie als aantrekkelijk werkgever. Daarbij maken we zichtbaar wat werken voor de provincie betekent. En geven we kandidaten de mogelijkheid kennis te maken met de organisatie voordat ze solliciteren. Het terugbrengen van ziekteverzuim kreeg onze bijzondere aandacht. Er werden met succes verschillende acties ingezet zoals aanscherping van de rollen en processen in de verzuimbegeleiding en betere afspraken met de Arbodienst. Voorts is in 2024 een nieuwe Organisatievisie vastgesteld, die begin 2025 is gepresenteerd. In die Organisatievisie is een duidelijke koers voor de komende jaren uitgezet.
In 2024 is een nieuwe uitvoeringsagenda Digitale Transformatie opgeleverd en vastgesteld. Er zijn stappen gezet op het vlak van het versterken van onze informatiebeveiliging. Daarnaast zijn we gestart met de uitvoering van een traject gericht op de verbetering van de sturing op en kwaliteit van onze data (data governance). Gezien de snelheid van de ontwikkelingen hebben we eind 2024 een eerste versie van het AI-beleid voor onze provinciale organisatie vastgesteld en gecommuniceerd.
Als afronding van de Transformatie IT zijn dit jaar al onze informatiesystemen en applicaties naar de Cloud gebracht en de netwerkschijven volledig uitgefaseerd. Hierdoor kunnen medewerkers samenwerken op een veilige manier in een nieuwe virtuele werkplek inclusief document opslag.
Om de organisatie verder in control te krijgen is een multi-project optimalisatie van de administratie gestart. In 2024 is de analysefase daarvoor afgerond. Tevens zijn enkele projecten met prioriteit opgepakt en afgerond, zoals rondom de rapportagevoorziening voor de Werkkostenregeling (WKR). Ter uitvoering van de verplichting tot actieve openbaarmaking is een (publicatie)platform ingericht waarmee de verplichte informatie openbaar kan worden gemaakt bij een afgehandeld Woo-verzoek.