De schaarste op het energienet speelt een steeds grotere rol bij de voortgang van de energietransitie. Allerlei ontwikkelingen om het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen worden vertraagd door het gebrek aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet. Het oplossen van deze transportcapaciteit heeft dan ook de volle aandacht. Hierbij ligt niet alleen de focus op het verder uitbreiden en versterken van het elektriciteitsnet, maar ook op het slimmer gebruiken van het bestaande net. Een krappe arbeidsmarkt en materiaalschaarste zijn echter zaken die niet snel op te lossen zijn. De hoog blijvende gasprijzen blijven de elektrificatie aanjagen, maar loopt nu ook tegen het gebrek aan transportcapaciteit aan.
Binnen de Brabantse Taskforce Transportschaarste (onderdeel van de Landelijke Aanpak Netschaarste (LAN)) richten we ons, samen met netbeheerders, gemeenten en het Rijk, op het zo snel mogelijk uitbreiden van het elektriciteitsnet en het optimaliseren van het gebruik van het net. Specifiek aandachtspunt daarbij is het opzetten van energyhubs om het gebruik van het elektriciteitsnet te optimaliseren. Vanuit het rijk zijn eind 2024 financiële middelen beschikbaar gekomen om hiermee als eerste op bedrijventerreinen te beginnen. Met betrekking tot het zo snel mogelijk uitbreiden van het elektriciteitsnet, zijn wij ons, in samenspraak met gemeenten en het rijk, aan het oriënteren op een rol als bevoegd gezag bij ruimtelijke besluitvorming en vergunningverlening van elektriciteitsprojecten. Met name waar het grondgebied van meerdere gemeenten betreft. In 2025 zal de provincie het bevoegd gezag op zich nemen van twee ondergrondse kabeltrajecten in ZO-Brabant
Bovengenoemde ontwikkelingen hebben potentiële gevolgen voor het tempo van realisatie van onze ambities. Met name als het gaat om de realisatie van grootschalige opwek van hernieuwbare energie. De komende jaren zal de realisatie van grootschalige projecten afhankelijk zijn van de mogelijkheden op het elektriciteitsnet. Daarmee kan de realisatie iets vertragen, al lijkt de huidige planning van netuitbreidingen de realisatie van de afspraken met betrekking tot hernieuwbare opwek in 2030 mogelijk te maken. Als die datum niet wordt gehaald, zullen de afspraken iets later alsnog worden behaald.
De uitrolstrategie van publieke laadpunten binnen regio Zuid (provincie Noord-Brabant en Limburg) verloopt voorspoedig. De doelstelling is ruimschoots behaald met 11.164 publieke laadpunten. Er zijn meer aanvragen door EV-rijders ingediend dan verwacht. Voor de nieuwe concessieperiode (medio 2024 – 2028) is opnieuw een overeenkomst met een marktpartij gesloten om ruim 22.000 publieke laadpunten te plaatsen binnen deelnemende gemeenten (90%), waarvan circa 16.500 beoogd in de provincie Noord-Brabant en circa 5.500 in de provincie Limburg.
De regio Moerdijk speelt nu en in de toekomst een sleutelrol in de (inter)nationale en regionale energieopgave. In de regio Moerdijk komen veel grote energie-infrastructurele projecten samen. Vanwege de grote ruimtevraag in het gebied is de Ontwerptafel Powerport regio Moerdijk opgericht.
Naast de ontzorgingsloketten voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed is het ontzorgingsloket voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) geopend en is de tranche van Klein Maatschappelijk Vastgoed 1 afgerond.
We stimuleren regionale samenwerking en het opstellen van Soorten Management Plannen (SMP) om een grootschalige aanpak van energiebesparing in de woningvoorraad te versnellen. De warmtedialogen zijn afgerond en de resultaten zijn in het najaar met uw Staten gedeeld. In 2024 is de verkenning naar de mogelijkheden van een regionaal warmtebedrijf gestart. Dit in samenwerking met Energie Beheer Nederland (EBN) en Enexis.