Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
Lopende concessies:
- We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is (weer terug op) maximaal 0,2%.
- De herijkingsafspraken zijn doorgevoerd in de lopende concessies.
Nieuwe concessies:
- Contract voor de nieuwe concessie West-Brabant is gegungd.
- Nieuwe flexcontract West-Brabant is opgestart.
- Aanbesteding van de nieuwe concessie Oost-Brabant (start 2027) is opgestart.
Transitie gedeelde mobiliteit:
- We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart.
- Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Na een aantal zware jaren vindt het OV-busvervoer in Brabant weer de weg omhoog, al blijft er een aantal (financiële) onzekerheden. Ondanks een beperkte afschaling van de dienstregeling is de rituitval van 1,6% in 2024 nog altijd hoog; wel fors verbeterd t.o.v. 2023 (toen 4,7%). De belangrijkste oorzaak is nog altijd de personeelskrapte bij de vervoerders. De inspanningen van de vervoerders om extra personeel te werven beginnen hun vruchten af te werpen. In 2025 verwachten we daarom dat de stijgende lijn doorgezet kan worden en daarmee een betrouwbare dienstregeling te krijgen.
De implementatie fase van het nieuwe contract voor de nieuwe concessie West-Brabant aan Arriva is gestart (start concessie medio 2025). In verband met de landelijke afspraak na corona over spreiding van aanbestedingen voor nieuwe concessies is de huidige concessie Zuidoost met 2 jaar verlengd tot medio 2029 inclusief afspraken over opschaling. In alle concessies zijn daarnaast de tarieven niet verder gestegen in 2024 door inzet van provinciale middelen in combinatie met de rijksmiddelen motie Bikker.
De toegankelijkheid is verder verbeterd met de uitbreiding van OV-pay met leeftijdskorting.
De voorbereidingen voor de start per 1 januari 2025 van BravoFlex in West-Brabant zijn afgerond. De overige regio’s starten per 2026.
De trendrapportage toont de meerjarige ontwikkeling van de belangrijkste kengetallen.