In 2024 hebben we, ondanks diverse uitdagingen, vol ingezet op de uitvoering van onze water- en bodemopgaven. Hieronder benoemen we een paar belangrijke resultaten.
Realisatie
Na jaren van voorbereiding vond besluitvorming plaats rond de hoogwater-beschermingsprojecten Meanderende Maas (dijkversterking van Ravenstein tot Lith) en Ruimte voor de Maas bij Oeffelt (aanpak flessenhals), waardoor de uitvoering daadwerkelijk van start ging in 2024. Daarbij is ook overeenstemming bereikt over behoud en herstel van de bakenbomen, al 80 jaar beeldbepalende landschapselementen langs de Maas.
Daarnaast is BodemUP 2.0 volop in uitvoering. In 2024 zijn ruim 600 boeren door bodemcoaches bezocht en geadviseerd over het nemen van water- en bodemmaatregelen.
Ook de Kaderrichtlijn Water (KRW) is volop in uitvoering. Voorbeelden van gerealiseerde KRW-projecten zijn o.a. beekherstel Sint Oedenrode, natuurlijke vispassage Essche stroom, klimaatrobuuste inrichting Oeffeltse Raam en herinrichting Markdal Zuid. Gezamenlijk met de waterschappen heeft de provincie daarnaast de ‘KRW- Impuls Brabant’ vormgegeven. Hierin worden maatregelen voorgesteld die door provincie en waterschappen nog extra uitgevoerd kunnen worden in lijn met de ambitie van het Bestuursakkoord ‘Samen maken we Brabant’.
Ontwikkeling
Om de principes van ‘water en bodem sturend’ en de afspraken uit de Droogteagenda uit te werken en beter te verankeren in provinciaal beleid is in 2024 een Addendum op het Regionaal Water- en Bodemprogramma 2022-2027 ontwikkeld en ter inzage gelegd. Besluitvorming volgt begin 2025.
In het verlengde hiervan is bodem- en watersysteemherstel betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Het bijbehorende No-regret maatregelenpakket – met een substantieel deel gericht op water en bodem – heeft geleid tot de toekenning van in totaal € 231 mln. aan Noord-Brabant door het Rijk. Met het wegvallen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied is het BPLG intussen omgevormd tot de Aanpak landelijk Gebied (ALG). In deze aanpak ligt de focus op de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak in de 12 complexe GGA-gebieden waar natuur- en wateropgaven samenkomen.
Verder is de drinkwatervoorziening in Noord-Brabant een continu aandachtspunt vanuit onze wettelijke rol. In 2024 heeft het nadrukkelijk ook de aandacht van uw Staten gehad met het door de Zuidelijke Rekenkamer opgeleverde rapport ‘Drinkwater in gedrang’.
Samenwerking
In het kader van de ‘Beleidstafel wateroverlast en hoogwater’, opgericht na de extreme neerslag in Limburg, België en Duitsland in de zomer van 2021, is in samenwerking met de waterschappen en Veiligheidsregio’s gestart met het uitvoeren van twee bovenregionale stresstesten (in West- en Oost-Brabant).
En zijn we in de Zuidwestelijke Delta toegetreden tot de BGTS Geopark Schelde Delta, een grensoverschrijdend openbaar lichaam voor de samenwerking rond dit in 2024 nieuw benoemde UNESCO Global Geopark. We zijn gestopt met het samenwerkingsverband Waterpoort. En zijn we in samenwerking met het waterschap Brabantse Delta gestart met een pilot om de blauwalg in de Binnenschelde te voorkomen.
Verder vond er op een hete dag in juni de succesvolle Expeditie Klimaatadaptatie 2100 plaats. De partners van het Platform Klimaatadaptatie Zuid-Nederland - gemeenten, waterschappen en provincie Noord-Brabant en Limburg - zijn concreet aan de slag in werkregio's en zetten verdere stappen naar klimaatbestendigheid. De meest relevante ontwikkelingen voor/door onze provincie worden gedeeld via het portaal www.klimaatadaptatiebrabant.nl.
En in december 2024 organiseerden we het symposium ‘Waterzuinige Brabander’. Centraal stond de vraag: “Hoe overbruggen we de kloof tussen wéten dat we zuinig moeten zijn met water en ook werkelijk zuinig dóen?” Verschillende invalshoeken kwamen bij elkaar: kennis over water, wetenschappelijke inzichten over gedragsverandering, goede voorbeelden én creativiteit. Een boeiende middag met ontwerpers, gedragswetenschappers en waterprofessionals vanuit gemeenten, waterschappen, provincie, terreinbeheerders, drinkwaterbedrijven en (landbouw)bedrijfsleven.
Niet te weinig diep en ondiep grondwater en oppervlaktewater met optimale zoetwaterbeschikbaarheid en waterverdeling in geval van extreme droogte, en niet te veel oppervlaktewater, om ernstige regionale wateroverlast zo veel mogelijk te voorkomen
Indicatoren:
- De grondwatervoorraad is op orde en stabiel op termijn: Grondwaterstand en stijghoogte in de grondwaterlichamen voldoet aan de norm (uiterlijk 2027 moeten beide grondwaterlichamen voldoen, 1 voldoet momenteel niet).
- Voldoende grondwater voor de natuur: Areaal natte natuurparels dat niet langer verdroogd is (uiterlijk 2027 is 12.000 ha NNP niet langer verdroogd).
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Bovenstaande indicatoren vergen een langetermijn aanpak en medewerking van veel partijen. Daarom hebben we in 2021 nadere afspraken gemaakt met onze waterpartners in het Grondwaterconvenant 2021-2027, de Droogteagenda 2023-2040 en de Maatwerkovereenkomsten met de waterschappen (MOKs) en de daarbij horende adaptieve programmering. Het beeld ontstaat dat niet alle maatregelen gericht op verdrogingsbestrijding voor 2027 uitgevoerd kunnen worden. Dit komt met name door onvoldoende beschikbare gronden en de complexiteit van het uit te voeren watersysteemherstel.
In 2024 heeft het Zuidelijke Rekenkamer rapport over drinkwater een impuls gegeven aan het waterbewustzijn in Brabant. Vanuit de Droogteagenda heeft de provincie daar via het symposium “Waterzuinige Brabander” een verdere impuls aan gegeven.