Goederenvervoer richt zich met name op de verduurzaming en ketenoptimalisatie op de corridors Rotterdam – Venlo en Amsterdam – Antwerpen:

  • Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot en met haven Loven (Tilburg): oplevering in: ntb. Herbouw sluis II staat op prioriteringslijst van het Rijk, wij zijn afhankelijk van het rijk.  
  • Vervolgafspraken over de realisatie van truckparking(s) op corridor Rotterdam – Venlo. 
  • Vervolgafspraken over corridor Zuid (Amsterdam – Antwerpen) nav startbeslissing bij BO MIRT 2022. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Met het vaststellen van het projectplan Waterwet voor de Herbouw Sluis II is een grote stap gezet en daarmee wordt goede basis gelegd voor een oplossing voor de optimalisatie van het Wilhelminakanaal Kraaiven-Loven in Tilburg. Hierdoor is er zicht op een duurzame verbinding van Tilburg als bovenregionaal knooppunt met de haven van Rotterdam. Met de continuering (in ieder geval t/m 2030) van de nachtelijke weekendbediening van de sluizen in Brabant is daarnaast een belangrijke afspraak gemaakt in het kader van de ketenoptimalisatie van het goederenvervoer over water.

De realisatie van truckparkings blijft lastig. Op basis van een motie over extra provinciale inzet op de realisatie van truckparkings werken we verschillende scenario’s uit om de huidige aanpak te  verbreden en / of te versnellen.