We werken aan de doorontwikkeling van het OV-netwerk: 

  • Afspraken over realisatie van vijf Hub's langs verschillende OV-assen zijn gemaakt. 
  • Realisatie HOV3 Eindhoven is gestart. 
  • Plan HOV4 Eindhoven is uitgewerkt. 
  • Project Vluchtstrookgebruik (Bus Rapid Transit als onderdeel A50 pakket en De Run) is opgestart (realisatie 2024) 

Uitvoering van rijksprojecten (derden):

  • Start voorbereiding / uitvoering PHS in: 2024 (oplevering: 2030).
  • Realisatie Maaslijn door derden (provincie niet risicodragend): opdracht voor realisatie is gegund (oplevering in: ntb).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

HOV3 Eindhoven zal begin 2025 worden opgeleverd. Het tracébesluit voor HOV4 is vastgesteld en wordt nu verder uitgewerkt. 
Er is gestart met de voorbereidingen voor Bus op de Vluchtstrook. De eerste bussen zullen in eerste helft van 2025 daadwerkelijk gaan rijden op de A67. Een jaar later volgen trajecten op de A50. Op de A2 loopt een studie, die getrokken wordt door de provincie Limburg. Bij BO-MIRT zijn voor A50 middelen vrijgemaakt om voor BRT de benodigde infrastructurele aanpassingen (o.a. mobiliteitshubs en aanpassingen aan afrit) te realiseren. 
De HOV-verbinding Valkenswaard – Eindhoven nagenoeg gereed. De spoortunnel op de provinciale weg N631 bij Gilze en Rijen is opgeleverd.
De aankoop van een perceel voor de realisatie van een hub Westfields aan de westkant van Eindhoven is in de laatste fase. Voor de Brainporthubs worden 6 planstudies gemaakt, drie zijn in 2024 afgerond en één bijna. Twee starten in 2025. 
Er is onderzoek gedaan naar een goed netwerk van hubs in Brabant. In het verlengde van de start van de nieuwe concessie West in combinatie van Bravoflex worden 34 kleine en wat grotere hubs gerealiseerd.  
Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in Vught ligt op schema met de realisatie van een tijdelijk spoor en station. Het maatregelenpakket PHS Boxtel kent vertraging. Het bestemmingsplan van de gemeente is nog niet behandeld door Raad van State en ook hier geldt dat voor de uitvoering geen vergunning Natuur gegeven kan worden in verband met de huidige stikstofproblematiek. De voorbereidende werkzaamheden voor realisatiefase van de verbetering van de Maaslijn zijn in 2024 uitgevoerd. De vaste provinciale bijdrage is via een subsidie overgemaakt.