Het programma heeft ook in 2024 veel ontwikkelingen gekend. Zo is na vaststelling van het Beleidskader Leefomgeving eind 2023, in 2024 de Werkgroep Leefomgeving van start gegaan met als doel om PS mee te nemen in de uitwerking van het kader en hoe, samen met partners, uitvoering gegeven wordt aan ruimtelijke vraagstukken. Ook is begin 2024 het Beleidskader Wonen en Werken vastgesteld en is op basis daarvan dit jaar de Uitvoeringsagenda Wonen en Werken 2024-2027 vastgesteld.
Op basis van het eind 2023 aan Minister de Jonge aangeleverde ruimtelijk voorstel zijn we in gesprek over de uitwerking naar het ruimtelijk arrangement, mede in relatie tot de Nota Ruimte en Programma Ruimte voor Defensie (zie memo gedeputeerde en memo gedeputeerde).
Begin 2024 is de nieuwe Omgevingswet in werking getreden. Ondanks de nog nodige aandachtspunten heeft de inwerkingtreding van de wet niet tot noemenswaardige grote problemen geleid (zie statenmededeling). We hebben ook stappen gezet in (de verkenning van) het werken met het nieuwe instrumentarium zoals het projectbesluit en bouwen we samen met partners in de regio's aan omgevingsplannen (project ‘SPRONG’).
Op het gebied van Wonen is op verschillende wijze inzet gepleegd om de woningbouw te versnellen. Zo is de bestaande regeling Stimulering Woningbouw opnieuw opengesteld. Ook hebben we (financieel en organisatorisch) bijgedragen en deelgenomen aan de uitvoering van de Regionale Woondeals. Daarnaast is voor het beter benutten van de bestaande voorraad gezamenlijk met drie andere provincies een ‘Handreiking optoppen’ opgesteld. Ondanks deze inzet is het, door tal van externe factoren, met een toename van het aantal woningen met 10.800 niet helemaal gelukt om de doelstelling van 13.500 te behalen. We zullen ons ook in 2025 samen met partners met volle kracht inzetten om onze doelstellingen te bereiken. Ook zullen we in 2025 de uitkomsten van de Woontop van 11 december 2024 doorvertalen naar onze provinciale inzet.
Voor wat betreft Werklocaties is in 2024 uitvoering gegeven aan de in 2023 opgestelde plannen van aanpak voor de Grote Oogst locaties, waarmee het verduurzamen van een 12-tal bedrijventerreinen wordt versneld. Deze aanpak wordt in 2025 doorgezet en uitgebreid (zie statenmededeling). Daarnaast is er in alle regio's een eerste set van nieuwe regionale afspraken bedrijventerreinen gemaakt. In 2025 wordt verder gewerkt aan aanvullende en verdere concretisering van de afspraken.
Tot slot hebben we op het gebied van grote stedelijke opgaven afgelopen jaar weer verdere stappen gezet van planvorming richting uitvoering. Zo is de Uitvoeringsagenda Stedelijk Brabant vastgesteld (zie nieuwsbericht), is afgelopen maart de ontwikkelmaatschappij Fellenoord (Eindhoven) opgericht (zie Statenmededeling) en is de herijkte samenwerkingsagenda 't Zoet Breda vastgesteld (zie Statenmededeling). Daarnaast zijn ook met andere (middel)grote Brabantse steden afspraken gemaakt over vervolgstappen in diverse stedelijke gebiedsontwikkelingen zoals met de gemeenten ‘s Hertogenbosch (Spoorzone), Oss (Spoorzone), en Bergen op Zoom (centrum). Zie ook de uitgebreide voortgangsrapportage Stedelijke gebiedsontwikkeling (zie Statenmededeling).
In het vierde kwartaal 2024 is de uitvoeringsagenda Wonen en Werken vastgesteld. De aanpassingen in prestaties worden bij Burap-I 2025 zichtbaar. De jaarverantwoording vindt nog plaats op basis van de oude set indicatoren.
Samen met Brabantse partners en externe onderzoeksbureaus hebben we in 2024 voortvarend gewerkt aan de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS 2.0). Deze is op 17 december 2024 vastgesteld door GS en ter kennisname aan Provinciale Staten gestuurd. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met de (financiële) gevolgen van het hoofdlijnenakkoord van het Rijk. Ook hebben we rechtelijke uitspraken van de Raad van State (bijvoorbeeld over intern salderen) geduid en daarover geadviseerd.