We werken aan een veilig, slim en duurzaam mobiliteitssysteem om Brabant aantrekkelijk, bereikbaar en concurrerend te houden. Om dat te bereiken willen we snel kunnen inspringen op kansen en ontwikkelingen in de omgeving en tegelijk zorgen voor een goede borging van de structurele taken.
Beheer en onderhoud provinciale wegen
Conform planning - We hebben onze provinciale infrastructuur planmatig onderhouden op basis van de doelstellingen en ambities vastgelegd in de meerjarige kwaliteitsvisie KOPI. Hierdoor ligt het provinciale wegennet er goed bij en is er geen sprake van achterstallig onderhoud. Verbeteringen op het gebied van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid zijn gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden, zoals bij de omlegging N260 Baarle en bermbeveiliging op N324 Grave - Oss. De voorbereidingen voor het project N282 Tilburg – Breda vorderen gestaag met beoogde start realisatie in 2020 en de uitvoering van fase 1 N629 Dongen – Oosterhout is gestart.
Voor een overzicht van de infrastructurele projecten wordt verwezen naar de statenmededeling Programmering Mobiliteit 2020-2025; een beschrijving van de provinciale infrastructuur is opgenomen in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
De PAS-problematiek beïnvloedt de uitvoering van infrastructurele projecten. Vanuit de wettelijke verantwoordelijkheid mogen het onderhoud en de verkeersveiligheid van de provinciale infrastructuur niet in gedrang komen. Zo wordt het groot onderhoud en het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N395 Hilvarenbeek – Oirschot voorbereid en kan de realisatie starten in 2021.
Data
Op koers - Tijdens het BO-MIRT zijn met de minister afspraken gemaakt over vergaande samenwerking en financiering op het gebied van mobiliteitsdata. Deze afspraken worden in Brabantstad en regionaal verband verder uitgewerkt. De beschikbaarheid van goede data is nodig voor het opstellen van regionale mobiliteitsagenda’s en de transitie naar slimme mobiliteit . In 2019 is de ambitie en een eerste korte termijnaanpak vastgesteld op de regionale ontwikkeldagen. De nieuwe generatie verkeersmodellen (BBMA – BrabantBrede Model Aanpak) is gereed gekomen en klaar voor gebruik voor studies en projecten. Deze worden onderdeel van de grotere aanpak samenwerking data mobiliteit voor Brabant. Tevens zijn binnen het samenwerkingsverband DOVA afspraken gemaakt over het gebruik en ontsluiting van OV-data.