Vanzelfsprekend raken economische ontwikkelingen en de grote maatschappelijke thema’s en beleidsontwikkelingen, zoals de energietransitie en de oorlog in Oekraïne ook de verbonden partijen. In de programma-hoofdstukken is dit waar aan de orde nader toegelicht. Daar waar we voor een betreffende verbonden partij specifieke risico’s zien, is dit in de risico-paragraaf hieronder nader toegelicht.
Energietransitie??
In juni 2022 heeft Tennet voor delen van het elektriciteitsnet in Limburg en Brabant afnameschaarste afgekondigd. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de economische ontwikkeling, maar raakt de realisatie van maatschappelijke opgaven in brede zin; in het bijzonder de verduurzaming van industrie, de realisatie van zware laadinfra en van collectieve energievoorzieningen in de gebouwde omgeving. Oplossingen en maatregelen om de negatieve gevolgen te beperken raken ook onze verbonden partijen. Enerzijds op het gebied van innovatie en anderzijds vraagt het om een efficiënt gebruik en uitbreiding van het energienetwerk. De samenwerking met Enexis is daarin een belangrijk onderdeel. Zowel de inhoudelijk/beleidsmatige rol als de eigenaarsrol/het aandeelhouderschap wordt dan ook zeer actief ingevuld. Eind 2022 hebben de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders met het Rijk een akkoord bereikt om ook op lange termijn de financiering van investeringen in het elektriciteitsnet veilig te stellen. ?
Economische ontwikkelingen
Economische ontwikkelingen raken als vanzelfsprekend ook de verbonden partijen. Het heeft bijvoorbeeld impact op de uitoefening van de taken en de financiële posities van de omgevingsdiensten.
Hoe de Nederlandse economie zich de komende jaren zal ontwikkelen, is onzeker. Het blijft dan ook de aandacht vragen bij alle verbonden partijen.
Economische veiligheid/ Economische autonomie
In het kader van economische ontwikkeling wint ook het thema economische veiligheid en autonomie aan actualiteit. Op nationale en Europese schaal ontstaan initiatieven. Concreet is op 17 mei 2022 het wetsvoorstel Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (de “Wet Vifo”) door de Eerste Kamer aangenomen. Hoewel deze wet nog niet in uitvoering is genomen, is het thema relevant voor specifieke economische clusters. Wij zullen gaan verkennen wat dit betekent voor de rol van provincie in campussen en besluiten over bijvoorbeeld vestigingsplaatsen, investeringen, fusies/overnames en bestaande of nog te ontwikkelen exitstrategieën.
Wijziging WGR
Per 1-7-2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen gewijzigd. Met deze wetswijziging worden de mogelijkheden van volksvertegenwoordigers om de eigen controlerende en kaderstellende rol bij gemeenschappelijke regelingen te versterken aangepast en uitgebreid. Ook wordt de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen zo’n samenwerkingsverband vergroot. Alle gemeenschappelijke regelingen moeten binnen 2 jaar worden aangepast, dus voor 1-7-2024.
De provincie Noord-Brabant is deelnemer bij 7 Gemeenschappelijke Regelingen (3 omgevingsdiensten, de Zuidelijke Rekenkamer, Havenschap Moerdijk, Hollandse Waterlinies en Kleinschalig openbaar vervoer NO-Brabant). We zijn met de andere deelnemers in deze Gemeenschappelijke Regelingen gestart met het traject om de Regelingen aan te passen. Provinciale Staten worden hier in 2023 actief bij betrokken.
Natuurdoelanalyses
De Natuurdoelanalyses van de Natura 2000-gebieden in Noord-Brabant laten een verslechterd beeld zien van de natuur. Aanvragen voor vergunningverlening met stikstofeffecten op Natura 2000-gebieden komen tijdelijk stil te liggen. Projecten in alle sectoren van de Brabantse samenleving worden hierdoor geraakt en het heeft daarmee ook gevolgen voor de verbonden partijen. Op dit moment brengen we samen met de verbonden partijen in kaart wat de precieze gevolgen zijn. De Provincie beoordeelt welke maatregelen zo snel mogelijk genomen kunnen worden om Brabant weer open te krijgen.
Provinciale statenverkiezingen
De volgende verkiezingen voor de provinciale staten vinden plaats op 15 maart 2023.?Na de installatie?van het nieuwe college?van Gedeputeerde Staten zal de gewijzigde bestuurlijke verantwoordelijkheid van de portefeuillehouders voor deelnemingen/ verbonden partijen voor de collegeperiode 2023-2027 worden vastgesteld.
Mutaties Verbonden Partijen
Momenteel doorlopen drie verbonden partijen het oprichtingsproces:
- BrabantRing heeft samengevat als doel om een substantiële bijdrage te leveren aan:
- Het digitaal verbinden van gemeenten, maatschappelijke organisaties en burgers over de Brabantse glasvezelnetwerken en de laagdrempelige toegang voor maatschappelijke partijen en dienstaanbieders daarop.
- Het creëren van een uitnodigend (digitaal) vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven in Brabant door realisatie van een open, onafhankelijke en toegankelijke laag 2 (ethernet) connectiviteit waarop samenwerking en innovatie wordt gestimuleerd.
- COO BIC stimuleert, faciliteert en ondersteunt de ontwikkeling van Brainport Industries Campus (BIC)door te sturen op?conceptwaarde van de BIC Campus en bijbehorend ecosysteem, te zorgen voor meewind in de ontwikkeling en door te werken aan de positionering en propositie van BIC, door leads te genereren van partijen die zich kunnen vestigen op BIC. De COO participeert in niet in de exploitaties die normaliter onderdeel vormen van de campusontwikkeling zoals gebieds- en vastgoedontwikkeling en shared services en shared facilities.?Beoogd wordt dat de COO zal bestaan uit een kleine slagvaardige efficiënte werkorganisatie van ca. 5 personen, een Raad van Toezicht een Raad van Advies en een Vestigingscommissie.
- Ontwikkelmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord BV krijgt als taak de gebiedsontwikkeling Fellenoord in Eindhoven te realiseren door sturing te geven aan de herontwikkeling van het gebied en de realisatie van de ambities en doelen zoals opgenomen in de Ontwikkelvisie Fellenoord-Internationale Knoop XL;
- Het stimuleren van de realisatie van het gewenste volume en een gemengd programma door de markt;
- Sturing geven op de optimalisatie van de publieke businesscase en functioneren als het samenwerkingsvehikel waarbinnen de provincie en de gemeente hun gezamenlijke zeggenschap, risicobeheersing, capaciteit en middelen inzetten.
In alle drie de gevallen zijn Provinciale Staten al in de gelegenheid gesteld om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Ten opzichte van de jaarrekening 2021 kwalificeert Stichting Brainport Smart District niet meer als verbonden partij. De provincie neemt niet meer deel in het bestuur van deze Stichting, daarom is geen sprake meer van een bestuurlijk belang.
Risico's
Een verbonden partij wordt getoetst op aandachtspunten of risico’s op het gebied van beleid, governance of financiën. Bij de toetsing wordt altijd uitgegaan van de meest actuele wet- en regelgeving (de Wet Normering Topinkomens (WNT) is specifiek opgenomen in de tabel). Per onderdeel wordt een kleurcode toegekend:
Groen Geen noemenswaardige aandachtspunten of risico’s.
Oranje Aandachtspunten of risico’s die binnen het uitvoeringsmandaat vallen van GS . Dit heeft geen hoge urgentie en de risico’s zijn beperkt. Bijvoorbeeld bestuurswisselingen, statuten die herzien moeten worden of licht tegenvallende resultaten.
Rood Grote aandachtspunten die soms directe actie vereisen en onder de aandacht van PS dienen te worden gebracht. Bijvoorbeeld niet afgedekte financiële risico’s, slecht functioneren bestuur of toezichthouder, als er geen publiek belang (meer) is of tegenvallende resultaten.
Indien oranje of rood wordt gescoord, of indien er overige relevante ontwikkelingen zijn wordt dit onderaan de tabel toegelicht.?
In de bijlagenbundel?van de jaarrekening is de ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’ opgenomen. In deze bijlage wordt ook nader ingegaan op het Innovatiefonds, Energiefonds, Brabant C fonds, Groen Ontwikkelfonds, Leisure Ontwikkelfonds en Brabant Startup Fonds.
1. Gemeenschappelijke regelingen
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
1.1 |
Havenschap Moerdijk (icm Havenbedrijf) |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling
6. Energie
|
|
|
Actief |
Voldoet |
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
1. Bestuur en Veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
1.3 |
Kleinschalig Collectief vervoer Noordoost Brabant |
8. Basisinfrastructuur Mobiliteit |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
1.4 |
Omgevingsdienst Midden- en West Brabant |
4. Natuur en Milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.5 |
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant |
4. Natuur en Milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.6 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
4. Natuur en Milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.7 |
De Hollandse Waterlinie |
10.Vrije tijd, Sport, Cultuur en Erfgoed |
|
|
nnb |
nnb |
1.1 Havenschap Moerdijk
De Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Moerdijk is (50%) aandeelhouder en financier van Havenbedrijf Moerdijk NV, waarin de bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. PS heeft verzocht om deze structuur en de invloed die kan worden uitgeoefend nader toe te lichten. In 2023 worden Provinciale Staten betrokken bij de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Moerdijk, waarbij ook de governance-structuur (Gemeenschappelijke Regeling – NV) zal worden toegelicht.
1.4 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
De financiële situatie van Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is ten opzichte van voorafgaand jaar versterkt.
- De begroting 2023 is solide en in evenwicht.
- De financiële positie (weerstandsvermogen) voldoet met een weerstandsratio van 1,0 aan de norm die gesteld is tussen de 1,0 en 1,4.
- Boekjaar 2021 is afgesloten met een positief resultaat en ook over 2022 wordt een beperkt positief resultaat verwacht.
Desondanks vraagt het onderdeel financiën de verhoogde aandacht. De forse prijs- en loonstijgingen die in de loop van 2022 zijn ingezet, vragen om een herziening van de vastgestelde begroting voor 2023. Dit leidt naar verwachting tot hogere deelnemersbijdragen.
1.5 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
De financiële positie van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is kwetsbaar.
- De financiële positie (weerstandsvermogen) voldoet met een weerstandsratio van 0,7 niet aan de norm die is gesteld op tenminste 1,0. Deze lage score wordt veroorzaakt door onzekerheden zoals de informatie/ICT-risico’s, de invoering van de Omgevingswet en personele risico’s. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant verwacht een verslechtering van de weerstandsratio in 2023, die kan dalen naar 0,4 eind 2023.
- Het boekjaar 2021 is afgesloten met een positief resultaat, maar het is de verwachting dat over 2022 een significant negatief resultaat wordt geboekt. Omdat de reservepositie al zwak is, ligt een benodigde bijstorting door deelnemers voor de hand.
- De vastgestelde begroting 2023 is in evenwicht. Bijzonderheid daarin is dat gemeentelijke deelnemers meebetalen aan gerelateerde werkzaamheden; dit zijn declarabele uren die tot dusver deels in de overheadkosten belandden.
- De in de loop van 2022 ingezette prijs- en loonstijgingen leiden ertoe dat de vastgestelde begroting 2023 moet worden herzien. Dit leidt naar verwachting tot hogere deelnemersbijdragen.
1.6 Omgevingsdienst Brabant Noord
De financiële situatie van Omgevingsdienst Brabant Noord is ten opzichte van voorafgaand jaar versterkt.
- De begroting 2023 is solide en in evenwicht.
- De financiële positie (weerstandsvermogen) is met een weerstandsratio van 1,5 op orde.
- Boekjaar 2021 is afgesloten met een positief resultaat en ook over 2022 wordt een beperkt positief resultaat verwacht.
Desondanks vraagt het onderdeel financiën de verhoogde aandacht. De forse prijs- en loonstijgingen die in de loop van 2022 zijn ingezet, vragen om een herziening van de vastgestelde begroting voor 2023. Dit leidt naar verwachting tot hogere deelnemersbijdragen.
2. Vennootschappen en coöperaties
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
2.1 |
Enexis NV |
6. Energie |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.2 |
CSV Amsterdam BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.3 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.4 |
Brabant Water NV |
3. Water en Bodem |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.5 |
Eindhoven Airport NV |
8. Basisinfrastructuur Mobiliteit |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.6 |
BOM Holding BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.7 |
Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte, BV |
2. Ruimte en Wonen |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.8 |
Business Park Aviolanda BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.9 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
Algemeen financieel beleid
3. Water en Bodem
|
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.10 |
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten |
Algemeen financieel beleid
1. Bestuur en Veiligheid
|
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.11 |
PZEM NV |
6. Energie |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
2.12 |
Pivotpark Holding BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.13 |
Green Chemistry Campus BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling
6. Energie
|
|
|
Actief |
Voldoet |
2.14 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
Programma 3 en 4. Natuur en Milieu
|
|
|
Actief |
Voldoet |
2.15 |
Monumenten Beheer Brabant |
10 .Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.16 |
Brabant Startup Fonds BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.8 Business Park Aviolanda BV
De ontwikkeling van Aviolanda in samenwerking met Defensie heeft inmiddels de nodige successen opgeleverd: F-35 motorenonderhoud & logistiek en de groei naar een hoogwaardig civiel-militair cluster. Momenteel is er de uitdaging om opnieuw de visie, strategie en rol van BPA, inclusief de bijbehorende organisatie- en samenwerkingsstructuur, te bepalen.
In 2022 hebben de directie en de raad van commissarissen van Business Park Aviolanda BV een concept ondernemingsplan met innovatieprogramma en vastgoedstrategie opgesteld, maar dit is tot op heden niet afdoende bevonden. Doel is om de nieuwe koers in 2023 vast te stellen.
Fokker Holding BV heeft Fokker Techniek BV (medeaandeelhouder van Business Park Aviolanda BV) verkocht aan Fokker Services Group BV Tevens heeft Fokker Holding BV aangekondigd dat Panta Holding BV op termijn verhuist naar Papendrecht. Vanwege het vertrek van Fokker Holding BV heeft zij aangekondigd om haar 20% aandelen in 2023 te verkopen. Na de aandelenoverdracht zal er met de nieuwe aandeelhouders een nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden aangegaan.
2.12 Pivotpark Holding BV
De vanuit historisch perspectief zwakke financiële performance van Pivotpark Holding BV verbetert, maar is nog altijd mager. De omzet neemt toe als gevolg van meer screeningactiviteiten en gestegen verhuuropbrengsten (er is sprake van 99% bezetting met een groeiende vraag naar ruimte). Van belang is dat ervoor nu en in de toekomst voldoende ruimte beschikbaar is op en nabij het Pivot Park.
In maart 2021 heeft provincie Noord-Brabant besloten om Pivot Park een lening van € 9,6 miljoen euro te verstrekken voor de bouw van een single-tenant gebouw. Dit bedrag is in juli verhoogd met € 1,5 miljoen tot een totaal van € 11,1 miljoen. Daarnaast is er in de 2e helft van 2021 een lening van € 33,85 miljoen verstrekt voor de bouw van een multi-tenant gebouw als vervanging van het oude gebouw en investering in extra ruimte voor nieuwe huurders. Het gebouw is volledig verhuurd en de bouw is inmiddels gestart.
De realisatie van beide panden leidt naar verwachting tot een verdere verbetering van de rentabiliteit, maar wij zien nog een forse investeringsvraag voor de komende jaren om Pivot Park te kunnen laten doorgroeien tot een volwaardige campus. Deze plannen zullen in 2023 verder uitgewerkt worden.
De directie en RvC hebben aan de aandeelhouders van Pivot Park Holding BV gevraagd in te stemmen met de verkoop van Pivot Park Screening Center. De aandeelhouders vormen op basis van onafhankelijk onderzoek hun opinie. Besluitvorming hierover vindt plaats als er een concreet verkoop voorstel ligt.
2.13 Green Chemistry Campus BV (GCC)
De bestuurder van de GCC werkt aan een toekomstbestendig businessplan, dat van belang is voor het voortbestaan van de GCC. Een plan dat zorgt voor een versterking van de economische structuur van West-Brabant in het vervangen van fossiele in biogrondstoffen en bevordering van de werkgelegenheid in de biobased economy.??
De provincie wil haar belang in de GCC uiterlijk 1 januari 2025 beëindigen en wil binnen deze context medewerking verlenen aan een toekomstbestendig businessplan, samen met de andere aandeelhouders. In de provinciale begroting 2023 is hiervoor €2 miljoen gereserveerd uit de vrije begrotingsruimte.
Het is een belangrijk moment voor de GCC in haar 10-jarige bestaan.
In deze belangrijke fase van de GCC heeft ook een bestuurderswisseling plaatsgevonden: De voormalig directeur heeft per 1 november 2022 ontslag genomen. Per 6 december 2022 is een vervanger aangesteld.
De financiële situatie van de campus blijft zorgelijk. Ontwikkelingen in circulaire en biobased processen zijn van de lange adem. Na 10 jaar is de campus nog steeds grotendeels afhankelijk van publieke bijdragen en zijn de staatssteungrenzen met betrekking tot de exploitatiesteun bereikt. Uit onderzoek moet blijken of verdere invulling kan worden gegeven aan de financieringsbehoefte, passend bij het ondernemingsplan. De GCC heeft voor de jaarrekening van 2021 een impairment toegepast en daarmee de vaste activa naar nul afgeschreven. Voor de kapitaalinbreng vanuit de provincie is bij de oprichting van Green Chemistry Campus BV een voorziening getroffen van € 2,3 miljoen. Dit is gelijk aan de waarde van het ingebrachte (agio)vermogen.
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV
PS hebben najaar 2022 een nieuw Beleidskader Natuur vastgesteld voor de periode 2023-2030, waarin de doelstellingen van het provinciaal natuurbeleid zijn geformuleerd, waaronder realisatie van het NatuurNetwerk Brabant (NNB) en Ecologische Verbindingszones (EVZ’s).
De provincie moet in de periode 2024 t/m 2027 een bedrag van € 41,2 miljoen bezuinigen op natuur en daarnaast is sprake van prijsstijgingen bij grondverwerving en inrichting.
Dit heeft ertoe geleid dat op 16 december 2022 een aangepaste businesscase Natuurnetwerk Brabant (NNB)/ Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) is vastgesteld in Provinciale Staten (Statenvoorstel 72/22).
In deze businesscase is vermeld dat de bezuiniging van € 41,2 miljoen ertoe leidt dat er vooralsnog geen budget (€ 17,3 miljoen) is voor de realisatie van 365 hectare Provinciaal NNB, dat er geen budget (€ 13,6 miljoen) is voor de realisatie van 175 hectare EVZ en dat de uitvoering van EVZ is getemporiseerd tot en met 2035.
De realisatie van hectares NNB en EVZ is grotendeels neergelegd bij GOB BV, maar de provincie heeft dus voorlopig een tekort aan financiële middelen voor de uitvoering van deze opdracht door het GOB a.g.v. de bezuiniging. Daarnaast is in de aangepaste businesscase bepaald dat de provincie per 1-1-2023 de normbedragen voor grondverwerving en inrichting verhoogt in verband met prijsstijgingen, hetgeen leidt tot een verwacht tekort van € 29,6 miljoen. De provincie onderzoekt verschillende opties om alsnog dekking te vinden voor de gehele realisatie van het NatuurNetwerk Brabant en de EVZ’s.?
In de evaluatie Fondsen werd geadviseerd om de organisatie van GOB BV minder kwetsbaar te maken en minder afhankelijk van het functioneren van de directeur. Daarom is bij GOB BV inmiddels een kernteam ingesteld, dat samen met de directeur belangrijke keuzes maakt. Daarnaast is een bestuurssecretaris aangesteld.
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant
De portefeuille van Monumenten Beheer Brabant bestaat uit 11 monumentale panden, die deels worden verhuurd. Bij deze panden is sprake van achterstallig onderhoud, een verduurzamingsopgave en een investeringsbehoefte.?Ons erfgoedbeleid is niet gericht op eigendom van monumentale panden. Dit vraagt om het maken van een keuze betreffende de toekomst van MBB. We bekijken hoe het beheer van dit erfgoed het beste kan worden ingevuld.
Gezien het onzekere toekomstperspectief is reeds eerder een voorziening getroffen van € 2.058.000 (gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen).
3. Stichtingen en verenigingen
|
naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
1. Bestuur en Veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.2 |
Huis van de Nederlandse Provincies HNP (vereniging) |
1. Bestuur en Veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.4 |
Stichting Beheer Museum Kwartier |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.5 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.6 |
Stichting La Vuelta Holanda, opgericht in 2019 |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
nvt |
3.3 Stichting Brabant C Fonds.
De looptijd van het Brabant C fonds is verlengd tot en met 2024. N.a.v. het nieuwe beleidskader Levendig Brabant zal worden overwogen of er een vervolg komt op het Brabant C fonds. Hierbij wordt de fondsevaluatie meegenomen.
4. Overige verbonden partijen
|
|
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
4. Natuur en Milieu |
|
|
Actief |
nvt |
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen
De voorziening gesloten stortplaatsen wordt jaarlijks opgerent op basis van het voorcalculatorische percentage van 5,06%. Het verschil tussen dit voorcalculatorische rendement en de werkelijke opbrengsten van de belegde voorziening wordt jaarlijks toegevoegd resp. onttrokken aan de egalisatiereserve rente voorziening. Wanneer het werkelijke rendement gedurende langere tijd achterblijft bij het voorcalculatorisch rendement wordt deze egalisatiereserve negatief.
Doordat het nettoresultaat van de belegde voorziening gesloten stortplaatsen in het Nazorgfonds samen met een gedeeltelijke onttrekking uit de egalisatiereserve in 2022 onvoldoende is om de verplichte jaarlijkse oprenting (5,06%) van de voorziening mogelijk te maken, is de egalisatiereserve van het Nazorgfonds per 31 december 2022 negatief, namelijk € - 6.830.328 (voorlopig cijfer). Op 31 december 2021 was de waarde € 5.902 positief. Bij de slotwijziging 2022 is een tekort van € 6.500.000 geraamd.
De provincie staat garant voor een eventueel negatieve egalisatiereserve bij de gesloten stortplaatsen en dient het tekort aan het einde van ieder jaar op te nemen in een voorziening. Vanwege het hoge tekort in 2022 staat het stoplicht voor Financiën op rood.