Lopende concessies: 

  • We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is maximaal 0,2%. 
  • De herijkingsafspraken zijn doorgevoerd in de lopende concessies. 

Nieuwe concessies: 

  • Nieuwe OV-concessie en flexcontract West-Brabant is gegund in 2023. 
  • Er is een besluit genomen over de einddatum van de concessie Zuidoost. 
  • Nota van uitgangspunten voor nieuwe concessie Oost-Brabant (start 2027) is opgesteld. 

Transitie gedeelde mobiliteit: 

  • We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart. 
  • Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie. 

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Met de vervoerders zijn herijkingsafspraken gemaakt om de dienstregeling 2023 vanaf september geleidelijk op te schalen. Vanwege de grote personeelstekorten bij de vervoerders en ondanks grote inspanningen van de vervoerders (o.a. wervingsacties en inzet studenten en kantoorpersoneel) is dit niet gelukt. Betrouwbaarheid van de dienstregeling is voor ons als vervoersautoriteit namelijk belangrijk. 
Door de personeelstekorten en de hoge werkdruk is ook de rituitval met 4,71% in 2023 flink hoger dan andere jaren. Het is de verwachting dat de vervoerders in 2024 wel voldoende personeel hebben om te kunnen opschalen. Voor de meerjarige ontwikkeling wordt verwezen naar de trendrapportage OV.
De concessie West (start medio 2025) en flexcontract is gegund, voorbereidingen aanbesteding Oost opgestart samen met gemeente o.b.v. de uitgangspunten uit het ambitiedocument en er is nog geen besluit genomen over de einddatum Zuidoost. MaaS is onderdeel van de afspraken concessie West. 
Voor de voortgang in de transitie naar gedeelde mobiliteit wordt verwezen naar de voortgangsrapportage.