De ambities voor de doorontwikkeling van het Brabantse mobiliteitssysteem staan onder druk.
De herprioritering van het mobiliteitsfonds van het Rijk heeft ook gevolgen voor een aantal Brabantse rijksprojecten zoals A58 Tilburg–Breda en Galder–St.-Annabosch, A67 Leenderheide-Zaarderheiken en A2 Deil-Vught. We blijven ons inzetten dat het Rijk de gemaakte afspraken nakomt.
Bij het BO-MIRT is met demissionair minister afgesproken dat de restbudgetten (na afroming voor de onderhoudstaak bij het Rijk) beschikbaar blijven voor Meerjarige Multimodale Mobiliteitspakketten (MMMP’s) voor de stedelijke regio’s om de impact van het on-hold zetten van rijksprojecten te beperken én de verstedelijkings- en woningbouwopgave mogelijk te maken. Extra inzet op actieve en gedeelde vormen van mobiliteit (de mobiliteitstransitie) via deze pakketten is cruciaal voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in de toekomst. Vanwege de demissionaire status van het kabinet is het lastig gebleken om de afspraken hierover verder te concretiseren.
In 2023 hebben we gewerkt aan de doorontwikkeling van het mobiliteitssysteem in Brabant via de vier netwerken (OV-netwerk, wegennet, (snel-)fietsnetwerk en goederencorridor) die we goed met elkaar verbinden tot een samenhangend systeem.
Zo is de realisatie Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Vught gestart met de bouw van het tijdelijke spoor en lopen de MIRT-verkenningen voor de spoorknopen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven (onderdeel Brainportdeal). Opgaven rondom spoor zijn complex en kostbaar, maar vormen de basis voor de mobiliteitstransitie en MMMP’s voor de stedelijke regio’s. De verantwoordelijkheid ligt vooral bij het Rijk. We blijven bij het Rijk drukken op realisatie van het Toekomstbeeld OV 2040 (TBOV 2040).
Stikstof heeft veel impact op de voortgang van wegenprojecten. Desondanks zijn we er in geslaagd om vier provinciale reconstructieprojecten die tijdelijke gepauzeerd waren terug op te starten (N285, N264, N282 en N270). Voor de N629 en eerder al de N279 is gebleken dat de plannen in de huidige vorm niet realiseerbaar zijn op afzienbare termijn. De noodzaak van aanpak van deze wegvakken blijft onverminderd groot en we kijken samen met de regio hoe dit wel uitvoerbaar kan zijn. Voor de reconstructie van de N65 Vught - Haaren is samen met de partners het voorkeursalternatief VKA+ herbevestigd en de middelen blijven gereserveerd voor uitvoering op een later tijdstip.
We hebben verder gebouwd aan het provinciale netwerk van snelfietsroutes. Zo is in 2023 de snelfietsroute Oss-Uden opgeleverd. Via de MMMP’s werken we samen met partners aan het hoofdfietsnetwerk als vervolg van het Brabants Toekomstbeeld Fiets (BTF). Zo is in het kader van de het kortetermijnmaatregelenpakket A2/N2 (onderdeel Brainportdeal) in 2023 de bestuursovereenkomst voor de F67 Kempenroute getekend. Onderzoek op de drie laatst gerealiseerde snelfietsroutes laat zien dat fiets als modaliteit belangrijk is voor de bereikbaarheid van Brabant.
Op de goederencorridor zijn belangrijke stappen gezet met het sluiten van een realisatiepact voor Tilburg. Hierin zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling van Tilburg als bovengemiddeld goederenknooppunt inclusief afspraken over betere benutting van het Wilhelminakanaal. De eerste vergelijkbare stappen zijn ook gezet voor een realisatiepact voor Moerdijk.
Via de Programmering Mobiliteit 2024-2043 is inzicht gegeven in de mobiliteitsportefeuille. De mobiliteitsopgave is groot en middelen beperkt. Dat vraagt om scherpe keuzes en zal plaatsvinden a.d.h.v. het beleidskader Mobiliteit: Koers 2030 en de bestuurlijke richting in het bestuursakkoord.