-
Blz. 1
Bestuursrapportage II-2022
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 7
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 9
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 10
Cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ verzorgen voor provinciale collega’s, die nieuw binnenkomen of die waarvoor dat gezien hun taak van belang is
-
Blz. 11
Samen met Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesprekken voeren met gemeenten om hun fitheid tegen ondermijning te stimuleren
-
Blz. 12
Uitvoering aanbevelingen uit het Masterplan interne weerbaarheid
-
Blz. 13
Brede Welvaart
-
Blz. 14
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie
-
Blz. 15
In 2022 lanceren we een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (BOF2) wat bijdraagt aan het versterken van brede welvaart in Brabant
-
Blz. 16
In de begroting van 2023 worden voor gezondheid indicatoren opgenomen waarover in de S&V documenten wordt gerapporteerd
-
Blz. 17
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 18
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 19
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 20
Organiseren bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 21
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 22
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht
-
Blz. 23
We beoordelen of Gemeenten, Waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren conform de wet
-
Blz. 24
We stimuleren dat toezichtontvangers van elkaar leren via toezicht
-
Blz. 25
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 26
Financieel overzicht
-
Blz. 27
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 28
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 29
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 30
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 31
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 32
Implementeren van de Omgevingswet
-
Blz. 33
Participeren in gebiedstransformaties en aanpakken van leegstand
-
Blz. 34
Uitvoeren ontwikkelaanpak stikstof
-
Blz. 35
Versnellen van de woningbouw
-
Blz. 36
Actualiseren informatie over bevolking, bouwen en wonen
-
Blz. 37
Actualiseren van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
-
Blz. 38
Stimuleren van nieuwe woonvormen
-
Blz. 39
Verbeteren van vitaliteit en toekomstbestendigheid van werklocaties
-
Blz. 40
Actualiseren van informatie over werklocaties en detailhandel
-
Blz. 41
Actualisering van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
-
Blz. 42
Verduurzamen van werklocaties en versterken van campussen
-
Blz. 43
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 44
Financieel overzicht
-
Blz. 45
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 46
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Klimaatadaptatie. Aanpassen aan klimaatverandering in alle domeinen van het provinciale waterbeleid.
-
Blz. 49
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 50
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 51
Veilig Water. Veiligheid tegen hoogwater in het hoofdwatersysteem en het regionaal watersysteem.
-
Blz. 52
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 53
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 54
Voldoende Water. Niet te weinig diep en ondiep grondwater en oppervlaktewater met optimale zoetwaterbeschikbaarheid en waterverdeling in geval van extreme droogte, en niet te veel oppervlaktewater, om ernstige regionale wateroverlast te voorkomen
-
Blz. 55
Grondwaterontrekkingen
-
Blz. 56
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 57
Schoon Water. Schoon grond- en oppervlaktewater voor onze volksgezondheid en natuur, conform de normen van de Kaderrichtlijn Water; het voorkomen van verontreiniging en het beschermen van diepe grondwatervoorraden.
-
Blz. 58
Schoon grondwater
-
Blz. 59
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 60
Vitale Bodem. Vergroten van de vitaliteit, sponswerking, resistentie tegen ziekten en natuurlijk productievermogen van de bodem voor duurzame landbouw en biodiversiteit.
-
Blz. 61
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 62
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
-
Blz. 63
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 64
Financieel overzicht
-
Blz. 65
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 66
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
-
Blz. 69
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 70
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 71
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 72
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 73
Herstel van de biodiversiteit
-
Blz. 74
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
-
Blz. 75
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden
-
Blz. 76
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 77
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
-
Blz. 78
Uitvoeren herstelmaatregelen landelijk Uitvoeringsprogramma Natuur
-
Blz. 79
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
-
Blz. 80
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
-
Blz. 81
Verankering van de natuur in de samenleving
-
Blz. 82
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
-
Blz. 83
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 84
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 85
Gezondheidswinst door schonere lucht
-
Blz. 86
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 87
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 88
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 89
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 90
Financieel overzicht
-
Blz. 91
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 92
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 93
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 94
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
-
Blz. 95
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
-
Blz. 96
Een impuls in digitalisering
-
Blz. 97
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
-
Blz. 98
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
-
Blz. 99
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
-
Blz. 100
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
-
Blz. 101
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
-
Blz. 102
Inzicht in de arbeidsmarkt ontwikkelingen t.b.v. maatschappelijke transities
-
Blz. 103
Leren en ontwikkelen
-
Blz. 104
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
-
Blz. 105
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 106
Continueren van investeringsbevordering
-
Blz. 107
Stimuleren van de internationale handel
-
Blz. 108
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
-
Blz. 109
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
-
Blz. 110
Bijdragen aan campusontwikkeling
-
Blz. 111
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 112
Financieel overzicht
-
Blz. 113
Programma 6 Energie
-
Blz. 114
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 116
Verduurzaming van de energieopwekking
-
Blz. 117
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave
-
Blz. 118
In 2023 is per RES-regio 1 maatwerkoplossing voor optimaal en efficiënt gebruik van het energienetwerk gerealiseerd.
-
Blz. 119
Regionale Energie Strategieën
-
Blz. 120
Verminderen emissies broeikasgassen
-
Blz. 121
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
-
Blz. 122
Mobiliteit
-
Blz. 123
We ontwikkelen een aanpak voor de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed
-
Blz. 124
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 125
Ontwikkelen van een aanpak om ontwikkelingen in vraag- en aanbod van energie enerzijds en ontwikkelingen in beschikbare netcapaciteit anderzijds met en tussen diverse partijen op elkaar af te stemmen
-
Blz. 126
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 127
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 128
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 129
Financieel overzicht
-
Blz. 130
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 131
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
Meest duurzaam en circulair in Europa
-
Blz. 134
Opstellen en realiseren uitvoeringsagenda mest
-
Blz. 135
Ondersteunen veehouders bij het investeren in innovatieve brongerichte stalsystemen
-
Blz. 136
Opstellen Routekaart stalaanpassingen 2024
-
Blz. 137
Bereiken van implementerende en zoekende veehouders
-
Blz. 138
Biodiversiteitsmonitor Akkerbouw en Veehouderij
-
Blz. 139
Economisch toonaangevend zijn binnen Europa
-
Blz. 140
Organiseren van Innovation Makers Agrifood en Data Driven AgriFood Future
-
Blz. 141
Ondersteunen en/of geformeerde consortia op thema nieuwe eiwitten of nieuwe verwerkingstechnieken
-
Blz. 142
Stimuleren innovatieprojecten door Landbouw Innovatie Brabant
-
Blz. 143
Natuur- en landschapsinclusief zijn in 2030
-
Blz. 144
Begeleiden bedrijven bij hun omschakeling naar natuurinclusief
-
Blz. 145
Organiseren van bijeenkomsten voor kennisontwikkeling/uitwisseling op inspiratiebedrijven
-
Blz. 146
Geven van omschakeladviezen biologische landbouw (melkvee en akkerbouw)
-
Blz. 147
Versterken gemeenschapsinclusief
-
Blz. 148
Ondersteunen boer-burger initiatieven
-
Blz. 149
Verstrekken VABIMPULS vouchers
-
Blz. 150
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 151
Financieel overzicht
-
Blz. 152
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 153
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 154
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 155
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 156
Data, digitalisering en Smart Mobility
-
Blz. 157
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 158
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
-
Blz. 159
We gaan voor veilige mobiliteit.
-
Blz. 160
Sociale veiligheid
-
Blz. 161
Verkeersveiligheid
-
Blz. 162
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
-
Blz. 163
Duurzaamheid
-
Blz. 164
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 165
Financieel overzicht
-
Blz. 166
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 167
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 170
(Snel-)fietsroutenetwerk
-
Blz. 171
Goederencorridor
-
Blz. 172
OV-netwerk
-
Blz. 173
Wegennet
-
Blz. 174
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
-
Blz. 175
Multimodaal netwerk
-
Blz. 176
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
-
Blz. 177
Toegang tot mobiliteit
-
Blz. 178
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
-
Blz. 179
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 180
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 181
Financieel overzicht
-
Blz. 182
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
-
Blz. 183
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 184
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 185
Onderscheidend, divers en inclusief Brabants cultuur- sport- en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 186
Bijdragen aan ontwikkeling Brabants icoon Van Gogh
-
Blz. 187
Inzet Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
-
Blz. 188
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 189
Ondersteunen van topsportevenementen
-
Blz. 190
Ondersteunen van uniek sporten
-
Blz. 191
Stimuleren (inter)nationale topcultuur met inzet van Brabant C Fonds
-
Blz. 192
Meer bekendheid van het Brabantse cultuur-, sport en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 193
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 194
Ontwikkelen van toptalenten in Brabant
-
Blz. 195
Ondersteuning van talenthubs
-
Blz. 196
Ondersteuning van Team NL Centrum Zuid
-
Blz. 197
Versterken van innovatief vermogen en ondernemerschap van de cultuur, sport en vrijetijdssector
-
Blz. 198
Doorontwikkelen van de BrabantSport innovatieagenda en het mede mogelijk maken van de uitvoering
-
Blz. 199
Ondersteunen van ondernemerschap in de vrijetijdssector via business services
-
Blz. 200
Voortzetten regeling Impulsgelden
-
Blz. 201
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten
-
Blz. 202
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten.
-
Blz. 203
De (verbeeldings)kracht van erfgoed benutten en inzetten voor behoud en ontwikkeling van erfgoed en ter versterking van de omgevingskwaliteit van Brabant.
-
Blz. 204
We benutten (verbeeldings)kracht van erfgoed via 4 verhaallijnen
-
Blz. 205
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers.
-
Blz. 206
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers
-
Blz. 207
Op orde houden van de basis
-
Blz. 208
We houden de basis op orde
-
Blz. 209
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 210
Financieel overzicht
-
Blz. 211
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 212
Inleiding
-
Blz. 213
Financieel overzicht
-
Blz. 214
Paragrafen
-
Blz. 215
Bedrijfsvoering
-
Blz. 216
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
Organisatieontwikkeling: Een slimme en slagvaardige provincie, opererend in samenwerking met partners en een organisatie die deze manier van werken optimaal ondersteunt
-
Blz. 219
Toekomstbestendige bedrijfsvoering: Een organisatie die klaar voor een nieuwe manier van werken, ontmoeten en reizen, passend bij de ‘nieuwe werkelijkheid’
-
Blz. 220
Aantrekkelijk werkgeverschap: Een aantrekkelijk en modern werkgever zijn om talent voor Brabant aan te trekken en te kunnen behouden
-
Blz. 221
Doorontwikkelen van systemen en benutten van data voor maximale ondersteuning van opgavegestuurd werken
-
Blz. 222
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
-
Blz. 223
Indicatoren
-
Blz. 224
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Blz. 225
Bevlogenheid medewerkers in beeld
-
Blz. 226
Beweging en verfrissing in de organisatie.
-
Blz. 227
Datalab als centraal punt voor vertaling van beleidsvragen naar datavragen
-
Blz. 228
De organisatie is ‘in control’
-
Blz. 229
Goed werkgeverschap in beeld
-
Blz. 230
Realisatie iCatcher trajecten
-
Blz. 231
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 232
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 233
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 234
Verantwoording gebruik algoritmes
-
Blz. 235
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 236
Ziekteverzuim
-
Blz. 237
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 238
Financieel overzicht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap