Bestuursrapportage II-2022
|
Blz. 1
|
Voorwoord
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Leeswijzer
|
Blz. 4
|
Leeswijzer
|
Blz. 5
|
Programma 1 Bestuur en veiligheid
|
Blz. 6
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 7
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 8
|
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
|
Blz. 9
|
Cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ verzorgen voor provinciale collega’s, die nieuw binnenkomen of die waarvoor dat gezien hun taak van belang is
|
Blz. 10
|
Samen met Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesprekken voeren met gemeenten om hun fitheid tegen ondermijning te stimuleren
|
Blz. 11
|
Uitvoering aanbevelingen uit het Masterplan interne weerbaarheid
|
Blz. 12
|
Brede Welvaart
|
Blz. 13
|
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie
|
Blz. 14
|
In 2022 lanceren we een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (BOF2) wat bijdraagt aan het versterken van brede welvaart in Brabant
|
Blz. 15
|
In de begroting van 2023 worden voor gezondheid indicatoren opgenomen waarover in de S&V documenten wordt gerapporteerd
|
Blz. 16
|
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
|
Blz. 17
|
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
|
Blz. 18
|
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
|
Blz. 19
|
Organiseren bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 20
|
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
|
Blz. 21
|
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht
|
Blz. 22
|
We beoordelen of Gemeenten, Waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren conform de wet
|
Blz. 23
|
We stimuleren dat toezichtontvangers van elkaar leren via toezicht
|
Blz. 24
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 25
|
Financieel overzicht
|
Blz. 26
|
Programma 2 Ruimte en wonen
|
Blz. 27
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 28
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 29
|
Verbeteren van omgevingskwaliteit
|
Blz. 30
|
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
|
Blz. 31
|
Implementeren van de Omgevingswet
|
Blz. 32
|
Participeren in gebiedstransformaties en aanpakken van leegstand
|
Blz. 33
|
Uitvoeren ontwikkelaanpak stikstof
|
Blz. 34
|
Versnellen van de woningbouw
|
Blz. 35
|
Actualiseren informatie over bevolking, bouwen en wonen
|
Blz. 36
|
Actualiseren van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
|
Blz. 37
|
Stimuleren van nieuwe woonvormen
|
Blz. 38
|
Verbeteren van vitaliteit en toekomstbestendigheid van werklocaties
|
Blz. 39
|
Actualiseren van informatie over werklocaties en detailhandel
|
Blz. 40
|
Actualisering van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
|
Blz. 41
|
Verduurzamen van werklocaties en versterken van campussen
|
Blz. 42
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 43
|
Financieel overzicht
|
Blz. 44
|
Programma 3 Water en bodem
|
Blz. 45
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 46
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 47
|
Klimaatadaptatie. Aanpassen aan klimaatverandering in alle domeinen van het provinciale waterbeleid.
|
Blz. 48
|
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
|
Blz. 49
|
Concrete aanpak in projecten en gebieden
|
Blz. 50
|
Veilig Water. Veiligheid tegen hoogwater in het hoofdwatersysteem en het regionaal watersysteem.
|
Blz. 51
|
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
|
Blz. 52
|
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
|
Blz. 53
|
Voldoende Water. Niet te weinig diep en ondiep grondwater en oppervlaktewater met optimale zoetwaterbeschikbaarheid en waterverdeling in geval van extreme droogte, en niet te veel oppervlaktewater, om ernstige regionale wateroverlast te voorkomen
|
Blz. 54
|
Grondwaterontrekkingen
|
Blz. 55
|
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
|
Blz. 56
|
Schoon Water. Schoon grond- en oppervlaktewater voor onze volksgezondheid en natuur, conform de normen van de Kaderrichtlijn Water; het voorkomen van verontreiniging en het beschermen van diepe grondwatervoorraden.
|
Blz. 57
|
Schoon grondwater
|
Blz. 58
|
Schoon oppervlaktewater
|
Blz. 59
|
Vitale Bodem. Vergroten van de vitaliteit, sponswerking, resistentie tegen ziekten en natuurlijk productievermogen van de bodem voor duurzame landbouw en biodiversiteit.
|
Blz. 60
|
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
|
Blz. 61
|
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
|
Blz. 62
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 63
|
Financieel overzicht
|
Blz. 64
|
Programma 4 Natuur en milieu
|
Blz. 65
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 66
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 67
|
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
|
Blz. 68
|
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
|
Blz. 69
|
Realisatie ecologische verbindingszones
|
Blz. 70
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
|
Blz. 71
|
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
|
Blz. 72
|
Herstel van de biodiversiteit
|
Blz. 73
|
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
|
Blz. 74
|
Uitvoeren inrichtingsmaatregelen in leefgebieden
|
Blz. 75
|
Bosuitbreiding en bosomvorming
|
Blz. 76
|
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
|
Blz. 77
|
Uitvoeren herstelmaatregelen landelijk Uitvoeringsprogramma Natuur
|
Blz. 78
|
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
|
Blz. 79
|
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
|
Blz. 80
|
Verankering van de natuur in de samenleving
|
Blz. 81
|
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
|
Blz. 82
|
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
|
Blz. 83
|
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
|
Blz. 84
|
Gezondheidswinst door schonere lucht
|
Blz. 85
|
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 86
|
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
|
Blz. 87
|
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
|
Blz. 88
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 89
|
Financieel overzicht
|
Blz. 90
|
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
|
Blz. 91
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 92
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 93
|
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
|
Blz. 94
|
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
|
Blz. 95
|
Een impuls in digitalisering
|
Blz. 96
|
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
|
Blz. 97
|
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
|
Blz. 98
|
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
|
Blz. 99
|
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
|
Blz. 100
|
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
|
Blz. 101
|
Inzicht in de arbeidsmarkt ontwikkelingen t.b.v. maatschappelijke transities
|
Blz. 102
|
Leren en ontwikkelen
|
Blz. 103
|
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
|
Blz. 104
|
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
|
Blz. 105
|
Continueren van investeringsbevordering
|
Blz. 106
|
Stimuleren van de internationale handel
|
Blz. 107
|
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
|
Blz. 108
|
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
|
Blz. 109
|
Bijdragen aan campusontwikkeling
|
Blz. 110
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 111
|
Financieel overzicht
|
Blz. 112
|
Programma 6 Energie
|
Blz. 113
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 114
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 115
|
Verduurzaming van de energieopwekking
|
Blz. 116
|
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave
|
Blz. 117
|
In 2023 is per RES-regio 1 maatwerkoplossing voor optimaal en efficiënt gebruik van het energienetwerk gerealiseerd.
|
Blz. 118
|
Regionale Energie Strategieën
|
Blz. 119
|
Verminderen emissies broeikasgassen
|
Blz. 120
|
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
|
Blz. 121
|
Mobiliteit
|
Blz. 122
|
We ontwikkelen een aanpak voor de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed
|
Blz. 123
|
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
|
Blz. 124
|
Ontwikkelen van een aanpak om ontwikkelingen in vraag- en aanbod van energie enerzijds en ontwikkelingen in beschikbare netcapaciteit anderzijds met en tussen diverse partijen op elkaar af te stemmen
|
Blz. 125
|
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
|
Blz. 126
|
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
|
Blz. 127
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 128
|
Financieel overzicht
|
Blz. 129
|
Programma 7 Landbouw en voedsel
|
Blz. 130
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 131
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 132
|
Meest duurzaam en circulair in Europa
|
Blz. 133
|
Opstellen en realiseren uitvoeringsagenda mest
|
Blz. 134
|
Ondersteunen veehouders bij het investeren in innovatieve brongerichte stalsystemen
|
Blz. 135
|
Opstellen Routekaart stalaanpassingen 2024
|
Blz. 136
|
Bereiken van implementerende en zoekende veehouders
|
Blz. 137
|
Biodiversiteitsmonitor Akkerbouw en Veehouderij
|
Blz. 138
|
Economisch toonaangevend zijn binnen Europa
|
Blz. 139
|
Organiseren van Innovation Makers Agrifood en Data Driven AgriFood Future
|
Blz. 140
|
Ondersteunen en/of geformeerde consortia op thema nieuwe eiwitten of nieuwe verwerkingstechnieken
|
Blz. 141
|
Stimuleren innovatieprojecten door Landbouw Innovatie Brabant
|
Blz. 142
|
Natuur- en landschapsinclusief zijn in 2030
|
Blz. 143
|
Begeleiden bedrijven bij hun omschakeling naar natuurinclusief
|
Blz. 144
|
Organiseren van bijeenkomsten voor kennisontwikkeling/uitwisseling op inspiratiebedrijven
|
Blz. 145
|
Geven van omschakeladviezen biologische landbouw (melkvee en akkerbouw)
|
Blz. 146
|
Versterken gemeenschapsinclusief
|
Blz. 147
|
Ondersteunen boer-burger initiatieven
|
Blz. 148
|
Verstrekken VABIMPULS vouchers
|
Blz. 149
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 150
|
Financieel overzicht
|
Blz. 151
|
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
|
Blz. 152
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 153
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 154
|
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
|
Blz. 155
|
Data, digitalisering en Smart Mobility
|
Blz. 156
|
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
|
Blz. 157
|
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
|
Blz. 158
|
We gaan voor veilige mobiliteit.
|
Blz. 159
|
Sociale veiligheid
|
Blz. 160
|
Verkeersveiligheid
|
Blz. 161
|
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
|
Blz. 162
|
Duurzaamheid
|
Blz. 163
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 164
|
Financieel overzicht
|
Blz. 165
|
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
|
Blz. 166
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 167
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 168
|
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
|
Blz. 169
|
(Snel-)fietsroutenetwerk
|
Blz. 170
|
Goederencorridor
|
Blz. 171
|
OV-netwerk
|
Blz. 172
|
Wegennet
|
Blz. 173
|
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
|
Blz. 174
|
Multimodaal netwerk
|
Blz. 175
|
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
|
Blz. 176
|
Toegang tot mobiliteit
|
Blz. 177
|
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
|
Blz. 178
|
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
|
Blz. 179
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 180
|
Financieel overzicht
|
Blz. 181
|
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
|
Blz. 182
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 183
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 184
|
Onderscheidend, divers en inclusief Brabants cultuur- sport- en vrijetijdsaanbod
|
Blz. 185
|
Bijdragen aan ontwikkeling Brabants icoon Van Gogh
|
Blz. 186
|
Inzet Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
|
Blz. 187
|
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
|
Blz. 188
|
Ondersteunen van topsportevenementen
|
Blz. 189
|
Ondersteunen van uniek sporten
|
Blz. 190
|
Stimuleren (inter)nationale topcultuur met inzet van Brabant C Fonds
|
Blz. 191
|
Meer bekendheid van het Brabantse cultuur-, sport en vrijetijdsaanbod
|
Blz. 192
|
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
|
Blz. 193
|
Ontwikkelen van toptalenten in Brabant
|
Blz. 194
|
Ondersteuning van talenthubs
|
Blz. 195
|
Ondersteuning van Team NL Centrum Zuid
|
Blz. 196
|
Versterken van innovatief vermogen en ondernemerschap van de cultuur, sport en vrijetijdssector
|
Blz. 197
|
Doorontwikkelen van de BrabantSport innovatieagenda en het mede mogelijk maken van de uitvoering
|
Blz. 198
|
Ondersteunen van ondernemerschap in de vrijetijdssector via business services
|
Blz. 199
|
Voortzetten regeling Impulsgelden
|
Blz. 200
|
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten
|
Blz. 201
|
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten.
|
Blz. 202
|
De (verbeeldings)kracht van erfgoed benutten en inzetten voor behoud en ontwikkeling van erfgoed en ter versterking van de omgevingskwaliteit van Brabant.
|
Blz. 203
|
We benutten (verbeeldings)kracht van erfgoed via 4 verhaallijnen
|
Blz. 204
|
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers.
|
Blz. 205
|
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers
|
Blz. 206
|
Op orde houden van de basis
|
Blz. 207
|
We houden de basis op orde
|
Blz. 208
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 209
|
Financieel overzicht
|
Blz. 210
|
Algemeen financieel beleid
|
Blz. 211
|
Inleiding
|
Blz. 212
|
Financieel overzicht
|
Blz. 213
|
Paragrafen
|
Blz. 214
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 215
|
Algemene voortgang van het programma
|
Blz. 216
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 217
|
Organisatieontwikkeling: Een slimme en slagvaardige provincie, opererend in samenwerking met partners en een organisatie die deze manier van werken optimaal ondersteunt
|
Blz. 218
|
Toekomstbestendige bedrijfsvoering: Een organisatie die klaar voor een nieuwe manier van werken, ontmoeten en reizen, passend bij de ‘nieuwe werkelijkheid’
|
Blz. 219
|
Aantrekkelijk werkgeverschap: Een aantrekkelijk en modern werkgever zijn om talent voor Brabant aan te trekken en te kunnen behouden
|
Blz. 220
|
Doorontwikkelen van systemen en benutten van data voor maximale ondersteuning van opgavegestuurd werken
|
Blz. 221
|
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
|
Blz. 222
|
Indicatoren
|
Blz. 223
|
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
|
Blz. 224
|
Bevlogenheid medewerkers in beeld
|
Blz. 225
|
Beweging en verfrissing in de organisatie.
|
Blz. 226
|
Datalab als centraal punt voor vertaling van beleidsvragen naar datavragen
|
Blz. 227
|
De organisatie is ‘in control’
|
Blz. 228
|
Goed werkgeverschap in beeld
|
Blz. 229
|
Realisatie iCatcher trajecten
|
Blz. 230
|
Telefonische bereikbaarheid
|
Blz. 231
|
Tijdige afhandeling van facturen
|
Blz. 232
|
Tijdige afhandeling van subsidies
|
Blz. 233
|
Verantwoording gebruik algoritmes
|
Blz. 234
|
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
|
Blz. 235
|
Ziekteverzuim
|
Blz. 236
|
Ontwikkelingen en onzekerheden
|
Blz. 237
|
Financieel overzicht
|
Blz. 238
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|