Multimodaal netwerk
Omschrijving (toelichting)
• MIRT-verkenning spoorknooppunt ‘s-Hertogenbosch opgeleverd in 2023
• Definitieve afspraak met Rijk, regio en bedrijfsleven over de trimodale ontwikkeling haven Loven (Tilburg) op de corridor Rotterdam – Venlo in 2022.
• Vervolgafspraken tijdens BO-MIRT 2022 over Eindhoven als internationaal knooppunt nav het brainport onderzoek.
• We innoveren 6 bestaande OV-knooppunten tot mobiliteitshubs en ontwikkelen we samen met gemeenten minimaal 6 nieuwe innovatieve mobiliteitshubs in de periode tot 2023.
• MobilitymoveZ.NL heeft in de periode 2020-2023 20 nieuwe mobiliteitsoplossingen getest, waarvan 10 ook succesvol verder in de praktijk zijn gebracht.
• Talking Traffic heeft in 2023 minimaal 6 mobiliteitsdiensten operationeel in Brabant via slimme verkeerslichten.
• In 2025 is het maatregelenpakket De Run uitgevoerd.
• Afspraken over fietsparkeren Breda, Oss en ’s-Hertogenbosch in 2022.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De realisatie van fase 1,5 (verdieping en verbreding tot aan haven Loven) en daarmee trimodale ontwikkeling van de haven Loven zelf is hierdoor onzeker. De oplevering in 2023 is niet meer haalbaar. Vervolgafspraken voor dit onderdeel van het kanaal tijdens BO-MIRT 2022.
Het belang van de ontwikkeling van Eindhoven als internationaal knooppunt is onderstreept tijdens het BO Leefomgeving. Vervolgafspraken voor een eerste pakket van maatregelen en bijbehorende financiering worden gemaakt tijdens BO-MIRT 2022 in het najaar.
De MIRT-verkenning voor Spoorknooppunt ’s-Hertogenbosch is opgestart, wordt opgeleverd in 2023 en dient als basis voor vervolgafspraken.
De realisatie van mobiliteitshubs en afspraken over fietsparkeren zijn onderdeel van de mobiliteitsopgave van de verschillende verstedelijkingsakkoorden. De afspraken hierover landen in de RMP’s. De inzet van het Rijk op het fietsdossier is nog onduidelijk.