Omschrijving (toelichting)

•    We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is maximaal 0,2%. 
•    Nota van uitgangspunten voor de aanbesteding concessie West (start juli 2025) en flexcontract (start januari 2024) is in 2022 vastgesteld.
•    We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart. 
•    Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie. 

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

De uitvoering van OV-concessies staat nog altijd fors onder druk. Naast de lagere reizigersaantallen vanwege de nasleep van de corona-pandemie zijn de vervoerders genoodzaakt om als gevolg van personeelskrapte de dienstregeling aan te passen om rituitval te beperken. De vervoerder is primair verantwoordelijk voor personeel, wij zitten erbovenop als opdrachtgever. 
Corona werkt ook nog door in de toekomstige concessies. Later dit jaar worden de Staten geïnformeerd over het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie West. De huidige concessie is verlengd met twee jaar tot medio 2025. Hetzelfde doen we nu met concessie Oost. Door het spreiden van de aanbestedingen verwachten we een beter aanbestedingsresultaat te behalen. Binnen de huidige beperkingen (aanbod, continuïteit en aflopen beschikbaarheidsvergoeding) proberen we zo goed mogelijk in te springen op de onzekerheden en de ontwikkelingen, zoals de versnelde instroom van Zero-Emissie in concessie Oost.