De voortgang van programma 08 Basisinfrastructuur Mobiliteit ligt op schema. Maar het vraagt wel steeds meer aanpassingsvermogen.
Het zijn erg roerige tijden. We worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen bij de realisatie van het mobiliteitsbeleid.
En dat terwijl er veel van ons gevraagd wordt om Brabant nu én in de toekomst bereikbaar te houden
Onder meer de corona, stikstof en de oorlog in Oekraïne hebben verstrekkende (financiële) gevolgen voor het beleidsveld mobiliteit en de meerjarige begroting. De Staten zijn hierover geïnformeerd via een statenmededeling.
Zo is het lastig om het aanbod in het OV op peil te houden, terwijl dit belangrijk is voor de toekomst van het OV als onderdeel van het Brabantse mobiliteitssysteem. Voorzichtig begint de reiziger terug te keren naar het OV (71 % over het eerste half jaar t.o.v. dezelfde periode in 2019), maar de onzekerheid over een nieuwe coronagolf blijft.
Bovendien worden de vervoerders door de combinatie van de huidige krapte op de arbeidsmarkt en hoog ziekteverzuim soms gedwongen om eerder over te gaan op de vakantiedienstregeling om rituitval te beperken.
Inmiddels is duidelijk dat de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk na 2022 in de huidige vorm niet wordt gecontinueerd.
Al deze onzekerheden hebben ook effect op de aanbestedingen van aflopende concessies. Na concessie West-Brabant is ook de concessie voor Oost-Brabant via een noodconcessie van 2 jaar verlengd. Door een landelijke spreiding van de aanbesteding van nieuwe concessies verwachten we betere aanbestedingsresultaten te behalen.
De stikstofproblematiek levert voor onderhoudswerkzaamheden niet direct problemen op. Omdat we vaak onderhoudswerkzaamheden combineren met reconstructie is er door de vertraging echter meer incidenteel onderhoud nodig in plaats van planmatig onderhoud, dit om achterstallig onderhoud te voorkomen. Bij de vaststelling van KOPI eerste helft 2022 laten we het uitgangspunt van werk met werk dan ook los.
De onderhoudsbegroting staat flink onder druk door de grotere onderhoudsopgave, toegenomen complexiteit en sterk oplopende prijzen vanwege de situatie in Oekraïne. We zijn daarom genoodzaakt om te kiezen voor een minimaal kwaliteitsniveau zonder dat er sprake is van kapitaalvernietiging en verkeersonveilige situaties.