Vanzelfsprekend raken de grote maatschappelijke thema’s en beleidsontwikkelingen, zoals covid19, de energietransitie en de oorlog in Oekraïne ook de verbonden partijen. In de programma-hoofdstukken is dit waar aan de orde nader toegelicht. Daar waar we voor een betreffende verbonden partij specifieke risico’s zien, is dit in de risico-paragraaf hieronder nader toegelicht.
Invloed Covid
Ondanks de huidige positieve ontwikkelingen m.b.t. het coronavirus is ook gebleken hoe snel het sentiment kan veranderen en het virus toch weer de overhand kan krijgen. De invloed van het coronavirus op de uitoefening van de taken en de financiële positie is daarom nog altijd onderwerp van gesprek met de verbonden partijen. Tot op heden zijn alle verbonden partijen in staat geweest de gevolgen van het virus op te vangen. Bij een aantal verbonden partijen, zoals bijvoorbeeld NV Monumentenbeheer Brabant, heeft de impact van het virus tot bijzondere/extra afspraken geleid. Deze zijn in de toelichting bij deze verbonden partijen nader toegelicht.
Energietransitie
Sinds 2021 is er landelijk en ook in Brabant sprake van fors toenemende transportschaarste. In juni heeft Tennet voor Limburg en Brabant een afname schaarste afgekondigd. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de economische ontwikkeling, maar raakt de realisatie van maatschappelijke opgaven in brede zin. Oplossingen en maatregelen om de negatieve gevolgen te beperken raken ook onze verbonden partijen. Enerzijds op het gebied van innovatie en anderzijds vraagt het om een efficiënt gebruik en uitbreiding van het energienetwerk.
De samenwerking met Enexis is daarin een belangrijk onderdeel. Zowel de inhoudelijk/beleidsmatige rol als de eigenaarsrol/het aandeelhouderschap wordt dan ook zeer actief ingevuld.
Oorlog in Oekraïne
De macro-economische effecten van de Russische inval in Oekraïne en de daaropvolgende economische sancties die aan Russische bedrijven en banken zijn opgelegd, zullen ook zijn weerslag hebben op de Nederlandse economie. De impact op de uitoefening van de taken en de financiële posities van de verbonden partijen is vooralsnog beperkt. Het onderwerp blijft desalniettemin onder de aandacht.
Wijziging WGR
Per 1-7-2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen gewijzigd. Met deze wetswijziging worden de mogelijkheden van volksvertegenwoordigers om de eigen controlerende en kaderstellende rol bij gemeenschappelijke regelingen te versterken aangepast en uitgebreid. Ook wordt de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen zo’n samenwerkingsverband vergroot.
Het deel van de wet dat rechten geeft aan volksvertegenwoordigers is per 1 juli 2022 ingegaan. Voor het andere deel (verplichtingen om bestaande gemeenschappelijke regelingen aan te passen, om zo scherpere afspraken te maken over bijvoorbeeld uittreding of evaluatie) geeft de wet een implementatieperiode van twee jaar. De provincie Brabant is deelnemer bij 7 Gemeenschappelijke Regelingen (3 omgevingsdiensten, ZRK, Havenschap Moerdijk, Hollandse Waterlinies, Kleinschalig openbaar vervoer NO-Brabant). Dit betekent dat deze 7 Gemeenschappelijke Regelingen voor 1-7-2024 moeten worden aangepast op grond van de gewijzigde WGR. We gaan met de andere deelnemers in deze Gemeenschappelijke Regelingen de benodigde aanpassingen voorbereiden. We zullen uw Staten op de hoogte houden van dit traject.
Provinciale statenverkiezingen
De volgende verkiezingen voor de provinciale staten vinden plaats op 15 maart 2023.?Na de installatie?van het nieuwe college?van Gedeputeerde Staten zal de gewijzigde bestuurlijke verantwoordelijkheid van de portefeuillehouders voor deelnemingen / verbonden partijen voor de collegeperiode 2023-2027 worden vastgesteld.
Mutaties Verbonden Partijen
Momenteel doorlopen twee verbonden partijen het oprichtingsproces:
- BrabantRing heeft samengevat als doel om een substantiële bijdrage te leveren aan:
- Het digitaal verbinden van gemeenten, maatschappelijke organisaties en burgers over de Brabantse glasvezelnetwerken en de laagdrempelige toegang voor maatschappelijke partijen en dienstaanbieders daarop.
- Het creëren van een uitnodigend (digitaal) vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven in Brabant door realisatie van een open, onafhankelijke en toegankelijke laag 2 (ethernet) connectiviteit waarop samenwerking en innovatie wordt gestimuleerd.
- COO BIC stimuleert, faciliteert en ondersteunt de ontwikkeling van Brainport Industries Campus (BIC)door te sturen op?conceptwaarde van de BIC Campus en bijbehorend ecosysteem, te zorgen voor meewind in de ontwikkeling en door te werken aan de positionering en propositie van BIC, door leads te genereren van partijen die zich kunnen vestigen op BIC. De COO participeert in niet in de exploitaties die normaliter onderdeel vormen van de campusontwikkeling zoals gebieds- en vastgoedontwikkeling en shared services en shared facilities.?Beoogd wordt dat de COO zal bestaan uit een kleine slagvaardige efficiënte werkorganisatie van ca. 5 personen, een Raad van Toezicht een Raad van Advies en een Vestigingscommissie.
In beide gevallen hebben Provinciale Staten de wensen en bedenkingen reeds uitgesproken.
Ten opzichte van de vorige rapportage kwalificeert Stichting Brainport Smart District niet meer als verbonden partij. Gedeputeerde Ronnes is in Q2 2022 uit het bestuur getreden. Dit leidt ertoe dat de Provincie alleen deelneemt in het comité zonder goedkeurende of besluitvormende bevoegdheden.
Risico's
Een verbonden partij wordt getoetst op aandachtspunten of risico’s op het gebied van beleid, governance of financiën. Bij de toetsing wordt altijd uitgegaan van de meest actuele wet- en regelgeving (de Wet Normering Topinkomens (WNT) is specifiek opgenomen in de tabel). Per onderdeel wordt een kleurcode toegekend:
Groen Geen noemenswaardige aandachtspunten of risico’s.
Oranje Aandachtspunten of risico’s die?binnen het uitvoeringsmandaat vallen van GS. Dit heeft geen hoge urgentie en de risico’s zijn beperkt. Bijvoorbeeld bestuurswisselingen, statuten die herzien moeten worden of licht tegenvallende resultaten.
Rood? Grote aandachtspunten die soms directe actie vereisen en onder de aandacht van PS?dienen te worden gebracht. Bijvoorbeeld niet afgedekte financiële risico’s, slecht functionerend bestuur of toezichthouder, als er geen publiek belang (meer) is of tegenvallende resultaten.
Indien oranje of rood wordt gescoord, of indien er overige relevante ontwikkelingen zijn wordt dit onderaan de tabel toegelicht.
In de bijlagenbundel van de jaarrekening is de ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’ opgenomen. In deze bijlage wordt ook nader ingegaan op het Innovatiefonds, Energiefonds, Brabant C fonds, Groen Ontwikkelfonds, Leisure Ontwikkelfonds en Brabant Startup Fonds.
1 Gemeenschappelijke regelingen
|
Naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
1.1 |
Havenschap Moerdijk (icm Havenbedrijf) |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling en 6 Energie |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
1. Bestuur en veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
1.3 |
Kleinschalig Collectief vervoer Brabant Noordoost |
8. Basisinfrastructuur mobiliteit |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
1.4 |
Omgevingsdienst Midden- en West Brabant |
4. Natuur en milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.5 |
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant |
4. Natuur en milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.6 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
4. Natuur en milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
1.7 |
Hollandse Waterlinie |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
|
|
1.1 Havenschap Moerdijk
De Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Moerdijk is (50%) aandeelhouder en financier van Havenbedrijf Moerdijk NV, waarin de bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. PS heeft verzocht om deze structuur en de invloed die kan worden uitgeoefend nader toe te lichten. In 2022 wordt hier uitvoering aan gegeven.
1.5 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
De begroting 2023 is in evenwicht, maar de financiele positie (weerstandsvermogen) voldoet met een weerstandsratio (die aangeeft hoe het weerstandsvermogen zich verhoudt tot de gekwantificeerde risico’s) van 0,7 niet aan de norm die gesteld is op tenminste 1,0. Deze lage score wordt veroorzaakt door onzekerheden m.b.t. de Omgevingswet, informatie/ICT-risico’s en personele risico’s. De ODZOB verwacht een verslechtering van de weerstandsratio in 2023, die kan dalen naar 0,4.
2. Vennootschappen en coöperaties
|
Naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
2.1 |
Enexis NV |
6. Energie |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.2 |
CSV Amsterdam BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.3 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.4 |
Brabant Water NV |
3. Water en Bodem |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.5 |
Eindhoven Airport NV |
8. Basisinfrastructuur mobiliteit |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.6 |
BOM Holding BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling en 6 Energie |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.7 |
Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte, BV ORR |
2. Ruimte en wonen |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.8 |
Business Park Aviolanda BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
n.v.t. |
2.9 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
3. Water en bodem |
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.10 |
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten |
1. Bestuur en veiligheid |
|
|
Monitorend |
n.v.t. |
2.11 |
PZEM NV |
6. Energie |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
2.12 |
Pivotpark Holding BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.13 |
Green Chemistry Campus BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.14 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
4. Natuur en milieu |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.15 |
Monumenten Beheer Brabant |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.16 |
Brabant Startup Fonds BV |
5. Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
Voldoet |
2.1 Enexis NV
In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen.
In augustus hebben de Europese mededingingsautoriteiten goedkeuring gegeven aan de verkoop van Fudura BV aan het consortium “Lion” (bestaand uit DIF Capital Partners en PGGM) (eerder goedgekeurd door de AVA van 14 april 2022).
2.4 Brabant Water NV
Het huidige financiële beleid loopt in 2022 af en wordt in Q4 2022 herzien. Daarbij zijn er ontwikkelingen die alertheid vragen. Door klimaatveranderingen staan drinkwaterbedrijven namelijk voor een grote opgave. Langere
perioden van hitte en droogte vragen om extra investeringen in productie- en distributiecapaciteit. Hierbij worden door Brabant Water N.V. ook de mogelijkheden verkent van alternatieve bronnen voor de Brabantse drinkwaterproductie (zoals winning vanuit oppervlakte- of brakwater). Naast klimaatverandering zorgen cybersecurity, groei van het aantal aansluitingen en veroudering van het huidige drinkwaternetwerk voor een stijgende noodzaak tot investeren. De vraag is echter op welke wijze dit gefinancierd gaat worden. Door de huidige winstregulering kunnen drinkwaterbedrijven namelijk niet (tijdig) het benodigde extra geld genereren om deze (extra) investeringen uit te voeren. Deze problematiek speelt bij de meeste drinkwaterbedrijven in Nederland. Landelijk wordt dan ook in opdracht van de minister van IenW onderzoek gedaan naar de financieringsmethodiek van drinkwaterbedrijven.
Brabant Water brengt momenteel in kaart wat de financiële impact is van bovengenoemde risico’s en op welke wijze de (extra) investeringen op de korte, middellange en lange termijn gefinancierd gaan worden.
2.5 Eindhoven Airport NV
De financiële impact van het coronavirus op de bedrijfsvoering van Eindhoven Airport was zowel in 2020 als in 2021 zeer groot. Door sturing op de kosten, afweging van investeringen en de goede financiële basis die in de jaren voorafgaand aan de coronapandemie is opgebouwd, kon het verlies over beide jaren worden opgevangen en is de financiële situatie nog altijd gezond. In de tweede helft van 2021 was er bovendien sprake van een herstel.
Op basis van de historische performance en het herstel vanaf de zomer 2021, waarin is aangetoond dat men zodra het reizen weer mogelijk is, in staat is om snel op te schalen, is de verwachting dat in 2022 e.v. een verder herstel zal optreden en dat Eindhoven Airport in 2023/2024 qua passagiersaantallen weer op het niveau van 2019 zal zijn. De impact van de oorlog in Oekraïne is op vooralsnog beperkt.
Onduidelijk is echter nog wat de impact op Eindhoven Airport zal zijn als de effecten van de coronacrisis komende jaren aan blijven houden. Een aantal scenario’s is uitgewerkt, waarbij er onder meer rekening wordt gehouden met een economische recessie en een terugvallende vraag naar luchtvaart. Ondanks de tegenslagen in 2020 en 2021 is er vertrouwen in de toekomst, gezien de groei van het vaccinatieniveau en het feit dat in de zomer van 2021 en in 2022 het “oude reisgedrag” bij met name de leisure-reiziger weer relatief snel opveerde.
Eindhoven Airport is voornemens om de komende jaren ca. € 170 Miljoen te investeren in de kwaliteit van de luchthaven. Deze investeringen passen binnen de uitvoering van het advies “Opnieuw Verbonden” van Pieter van Geel, waaraan ook de provincie zich heeft gecommitteerd. Voor een belangrijk deel daarvan heeft zij een aanvraag bij ons college ingediend voor financiering uit de immunisatieportefeuille.
2.6 BOM Holding BV
Innovatiefonds Brabant BV en Energiefonds Brabant BV zijn opgericht in 2014 en ondergebracht bij BOM Holding B.V. Beide fondsen hebben een looptijd tot 2037. In 2021 is de tweede evaluatie van de Brabantse Investeringsfondsen uitgevoerd. Provinciale Staten zijn hierover geïnformeerd bij Statenmededeling d.d. 16 november 2021. De provincie is met de BOM in gesprek gegaan over de conclusies en aanbevelingen die uit de evaluatie naar voren komen. Daarbij wordt onder meer vastgesteld welke aanpassingen benodigd zijn. Hierover zal naar verwachting in Q4 2022/Q1 2023 meer duidelijkheid zijn.
2.7 Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte BV / Ruimte voor Ruimte II CV
De aandeelhoudersinstructie loopt tot 31 december 2032 en is verdeeld over 4 aaneengesloten perioden.?Voor elke periode ontvangt de directie een nadere instructie, waarin de afdracht sloopkosten, het normatieve rendement en de maatschappelijke doelstellingen zijn opgenomen.
De huidige (2e) periode loopt t/m 2022. In Q4 2022 zal de instructie voor de 3e periode worden vastgesteld.
Naar verwachting treedt in 2023 de nieuwe Omgevingswet in werking en in lijn daarmee wordt ook de Omgevingsverordening Noord-Brabant vastgesteld. Vooruitlopend daarop is in april 2022 een wijziging van de Interim Omgevingsverordening doorgevoerd. Dit heeft gevolgen voor het functioneren van de RvR. De wijziging van de Interim Omgevingsverordening en de Omgevingsverordening bieden namelijk meer mogelijkheden voor gemeenten en private partijen om in het landelijk gebied ontwikkelingen te realiseren die eerder grotendeels waren voorbehouden aan de RvR. Door het nemen van een mix aan maatregelen is het de verwachting dat de RvR aan haar taakstelling, het terugverdienen van de in het kader van Ruimte voor Ruimte gedane uitgaven, kan blijven voldoen. De volgende maatregelen worden verder uitgewerkt:
a. Het bieden van meer financiële mogelijkheden zodat de RvR haar rol als maatschappelijk ontwikkelaar waar kan maken;
b. Afspraken maken met de Brabantse gemeenten over verdeling en planning voor de resterende Ruimte voor Ruimte titels via de regionaal ruimtelijke overleggen;
c. De positionering van de RvR als maatschappelijk ontwikkelaar betrekken bij de te maken afspraken onder b en bij provinciale beleidsdoelstellingen;
d. Het nakomen van de afspraken genoemd onder “b” monitoren en als er onvoldoende uitvoering aan wordt gegeven voeren van bestuurlijk overleg en indien nodig te bezien of en welke nadere stappen mogelijk zijn.
De actuele ontwikkelingen van de Ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte worden uitgebreid toegelicht in de bijlagenbundel van de jaarrekening (zie ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’).
2.8 Business Park Aviolanda BV
Fokker Holding BV heeft Fokker Techniek BV (medeaandeelhouder van Business Park Aviolanda BV) verkocht aan Fokker Services Group BV. Tevens heeft Fokker Holding BV aangekondigd dat Panta Holding BV op termijn verhuist naar Papendrecht. Vanwege het vertrek van Fokker Holding BV heeft zij aangekondigd om haar 20% aandelen te verkopen. De aandeelhouders verwachten in 2022 een nieuwe aandeelhoudersovereenkomst en voor Business Park Aviolanda BV een ondernemingsplan en vastgoedstrategie (met meerjarenbegroting en investeringsplan) voor 2022-2026 vast te stellen.
2.12 Pivotpark Holding BV
De vanuit historisch perspectief zwakke financiële performance van Pivotpark Holding BV verbetert, maar is nog altijd mager. De omzet neemt toe a.g.v. meer screeningactiviteiten en gestegen verhuuropbrengsten (er is sprake van 92% bezetting).
In maart 2021 heeft provincie Noord-Brabant besloten om Pivot Park een lening van € 9,6 miljoen euro te verstrekken voor de bouw van een single tenant gebouw. Dit bedrag is in juli verhoogd met € 1,5 miljoen tot een totaal van 11,1 miljoen. Daarnaast is er in de 2e helft van 2021 een lening van € 33,85 miljoen verstrekt voor de bouw van een multi tenant gebouw als vervanging van het oude gebouw en investering in extra ruimte voor nieuwe huurders. Het gebouw is volledig verhuurd en de bouw is inmiddels gestart.
De realisatie van beide panden leidt naar verwachting tot een verdere verbetering van de rentabiliteit, maar wij zien nog een forse investeringsvraag voor de komende jaren om Pivot Park te kunnen laten doorgroeien tot een volwaardige campus.
De directie en RvC hebben aan de aandeelhouders van Pivot Park Holding BV gevraagd in te stemmen met de verkoop van Pivot Park Screening Center. De aandeelhouders vormen op basis van onafhankelijk onderzoek hun opinie. Besluitvorming hierover vindt in 2022 plaats.
2.13 Green Chemistry Campus BV (GCC)
De financiële situatie van de campus blijft zorgelijk. Ontwikkelingen in circulaire en biobased processen zijn van de lange adem. Na 10 jaar (24 juni 2022) is de campus nog steeds grotendeels afhankelijk van publieke bijdragen en zijn de staatssteungrenzen met betrekking tot de exploitatiesteun bereikt. Uit onderzoek moet blijken of verdere invulling kan worden gegeven aan de financieringsbehoefte, passend bij het ondernemingsplan. De GCC heeft voor de jaarrekening van 2021 een impairment toegepast en daarmee de vaste activa naar nul afgeschreven. Voor de kapitaalinbreng vanuit de provincie is bij de oprichting van Green Chemistry Campus BV een voorziening getroffen van € 2,3 miljoen. Dit is gelijk aan de waarde van het ingebrachte (agio)vermogen.
Het beleid vormt een aandachtspunt waarop actie benodigd is. In 2022 moet duidelijk worden in welke richting de Green Chemistry Campus BV zich de komende jaren gaat ontwikkelen. In een ondernemingsplan in ontwikkeling bepaalt de GCC de koers. Omdat er een kans bestaat dat de conclusies en vervolgacties impact hebben op het bestaande governance model van GCC vraagt de verbonden partij ook op dit onderdeel de verhoogde aandacht.
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV
De provincie heeft recent een nieuw Beleidskader Natuur 2023-2030 opgesteld, waarin de doelstellingen voor natuur zijn geformuleerd. In het tweede halfjaar van 2022 wordt de bijbehorende uitvoeringsagenda uitgewerkt, waarin wordt bepaald hoe de provincie de beleidsdoelstellingen natuur wil realiseren.
In de nieuwe beleidsperiode moet de provincie vanaf 2024 circa €10 miljoen per jaar gaan bezuinigen op natuur. Daarnaast is er sprake van prijsstijgingen bij grondverwerving en inrichtingskosten op het natuurnetwerk Brabant. Dit zal naar verwachting ook gevolgen hebben voor de opdracht van de provincie aan GOB BV.
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant
De portefeuille van Monumenten Beheer Brabant bevat een aantal incourante objecten, die op dit moment niet of slechts deels worden verhuurd. Een substantieel deel van de wel verhuurde objecten, wordt verhuurd aan exploitanten in de culturele of de horecasector die hard zijn/worden getroffen door de coronamaatregelen. Om dit te compenseren heeft de provincie in 2021/2022 aan NV Monumenten Beheer Brabant uitstel van rente en aflossing verleend.
Hoewel financiële situatie door de Coronacrisis is verergerd, is het toekomstperspectief ook voor de (middel)lange termijn onzeker. Gezien dit onzekere toekomstperspectief is reeds eerder een voorziening getroffen van € 2.058.000 (gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen) en is er in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in 2021 besloten om opdracht te geven voor een extern onderzoek naar de toekomstscenario’s van NV Monumenten Beheer Brabant. Dit heeft geleid tot vervolgvragen, die in het tweede halfjaar 2022 nader worden onderzocht.
3. Stichtingen en verenigingen
|
naam |
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
1. Bestuur en veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.2 |
Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) |
1. Bestuur en veiligheid |
|
|
Monitorend |
Voldoet |
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.4 |
Stichting Beheer Museum Kwartier |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.5 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
Voldoet |
3.6 |
Stichting La Vuelta Hollanda |
10. Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
n.v.t. |
3.3 Stichting Brabant C Fonds.
Het fonds heeft een looptijd tot en met 2023. N.a.v. het nieuwe beleidskader Levendig Brabant zal een besluit worden genomen over het instrumentarium van de provincie na 2023 en wat de rol van Brabant C daarin is. Hierin wordt de fondsevaluatie meegenomen.
In Q4 2022 stopt de huidige directeur van stichting Brabant C. De RvC is gestart met de werving van een interim directeur voor 2023. Dit in afwachting van de besluitvorming over de toekomst van Brabant C na 2023.
4. Overige verbonden partijen
|
|
Beleid + primair programma |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
4. Natuur en Milieu |
|
|
Actief |
n.v.t. |
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen
De voorziening gesloten stortplaatsen wordt jaarlijks opgerent op basis van het voorcalculatorische percentage van 5,06%. Het verschil tussen dit voorcalculatorische rendement en de werkelijke opbrengsten van de belegde voorziening wordt jaarlijks toegevoegd resp. onttrokken aan de egalisatiereserve rente voorziening. Wanneer het werkelijke rendement gedurende langere tijd achterblijft bij het voorcalculatorisch rendement wordt deze egalisatiereserve negatief.
De waarde van de egalisatiereserve bedraagt per 31 december 2021 €5.902,-. In de begroting 2022 is de verwachting dat de egalisatiereserve niet langer positief zal blijven. Geraamd is een tekort van €379.000 per ultimo 2022. Uit de rapportages tot en met mei 2022 is het tekort al opgelopen naar €3.690.600. De verwachting is dat dit tekort in de toekomst weer naar €0 loopt.
De provincie moet het tekort aan het einde van ieder jaar opnemen in een voorziening. Vanwege het verwachte tekort in 2022 staat het stoplicht voor Financiën op oranje.