We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem én veilige mobiliteit. Om dat te bereiken voert de provincie beheer en onderhoud uit en zorgen we voor een goed functionerend provinciaal wegennet als onderdeel van het totale Brabantse wegennet vanuit de kernwaarden veiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
De provincie houdt de provinciale wegen en fietspaden, bermen, groen, verkeers- en faunavoorzieningen in stand door:
• het onderhouden en beheren van de objecten;
• het waar mogelijk verbeteren van de verkeersveiligheid;
• het oplossen van kleine verkeersknelpunten;
• het op orde hebben en houden van mobiliteits- en verkeersdata.
De technische- en functionele kwaliteit van de provinciale infrastructuur wordt gewaarborgd door alle onderdelen en objecten van die infrastructuur op goede wijze in stand te houden via het dagelijks onderhoud (exploitatie), groot onderhoud en vervanging (investering).
Het dagelijks onderhoud wordt uitgevoerd door middel van een tweetal meerjarige prestatiecontracten met aannemers. Deze contracten noemen we het elektronisch prestatiecontract (EPC) en het onderhoudsprestatiecontract (OPC).
Voor de gladheidsbestrijding beschikken we over materieel dat jaarlijks wordt onderhouden en/of vervangen. Voor een efficiënte uitvoering van de beheer- en onderhoudstaak beschikken we over vijf steunpunten verdeeld over Brabant, waarvan het merendeel gerenoveerd en verduurzaamd zijn / worden.
De Kwaliteitsnota Onderhoud Provinciale Infrastructuur is herijkt (KOPI, 2022) en vastgesteld voor 2023-2027. In KOPI zijn de kaders voor aanleg en onderhoud van de provinciale wegenstructuur opgenomen. Tevens zijn hierin de kwaliteitseisen vastgelegd en zijn koppelkansen voor diverse thema’s beschreven. Door in de meerjaren onderhouds- en vervangingsplanning ook de feitelijke toestand buiten te betrekken wordt de kwaliteit van het wegennet in stand gehouden en wordt achterstallig onderhoud voorkomen. We gaan het groot onderhoud en vervanging van provinciale wegen via gebiedsconctracten onderbrengen bij enkele aannemers in plaats van separate contracten per project. Hierdoor wordt het onderhoud efficiënter.
Vanwege de stikstofproblematiek lopen reconstructieprojecten steeds vaker vertraging op. Ook de gecombineerde onderhoudswerkzaamheden lopen daardoor vertraging op en is meer incidenteel (en duurder) onderhoud nodig. Daarom laten we het principe werk met werk los en maken de meerjarige onderhoudsplanning leidend.
De meerjarenplanning van infrastructurele projecten is opgenomen in de Programmering Mobiliteit 2023-2042.
Het provinciale (fiets-)wegennet bestaat uit:
areaal |
hoeveelheid |
hoofdrijbaan |
550 km, waarvan 40 km 2x2 |
fietspaden |
510 km |
berm |
1.100 hectare |
bomen |
52.500 |
kunstwerken |
798 stuks |
verkeersregelinstallaties |
80 stuks |
lichtmasten en bewegwijzeringsmasten |
7.950 stuks |
dynamische verkeersmanagement systemen |
27 stuks |