-
Blz. 1
Bestuursrapportage II-2023
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 9
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 10
Cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ verzorgen voor provinciale collega’s, die nieuw binnenkomen of die waarvoor dat gezien hun taak van belang is
-
Blz. 11
Samen met Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesprekken voeren met gemeenten om hun fitheid tegen ondermijning te stimuleren
-
Blz. 12
Uitvoering aanbevelingen uit het Masterplan interne weerbaarheid
-
Blz. 13
Aantal jonge bezoekers aan de Riskfactory
-
Blz. 14
Brede Welvaart incl. Gezondheid
-
Blz. 15
Uitvoering geven aan de uitvoeringsagenda brede welvaart die invulling geeft aan rolneming van provincie
-
Blz. 16
Uitvoering geven aan een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (BOF2) wat bijdraagt aan het versterken van brede welvaart in Brabant
-
Blz. 17
Doorontwikkelen van Brabantse Monitor Gezondheid
-
Blz. 18
Continue aandacht voor meekoppelkansen en monitoren voortgang op indicatoren begroting 2023
-
Blz. 19
Organiseren dag van de gezondheid
-
Blz. 20
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 21
Formuleren provinciaal participatiebeleid
-
Blz. 22
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 23
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 24
Organiseren bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 25
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 26
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht
-
Blz. 27
We beoordelen of Gemeenten, Waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren conform de wet
-
Blz. 28
We stimuleren dat toezichtontvangers van elkaar leren via toezicht
-
Blz. 29
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 30
Financieel overzicht
-
Blz. 31
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 32
Inleiding
-
Blz. 33
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 34
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 35
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 36
Uitvoering geven aan nieuwe Omgevingswet
-
Blz. 37
Uitvoering geven aan verstedelijkingsstrategie en vaststellen verstedelijkingsakkoorden
-
Blz. 38
Participeren in 10 tot 12 stedelijke transformaties
-
Blz. 39
Faciliteren transformatie landelijk gebied
-
Blz. 40
Uitvoeren Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS)
-
Blz. 41
Realiseren van voldoende woningen, die aansluiten op de vraag
-
Blz. 42
Actualiseren van regionale afspraken over woningbouwaantallen, betaalbaarheid en doelgroepen
-
Blz. 43
Stimuleren van nieuwe woonvormen
-
Blz. 44
Actualiseren informatie over bevolking, bouwen en wonen
-
Blz. 45
Verbeteren van vitaliteit en toekomstbestendigheid van werklocaties
-
Blz. 46
Ondersteunen van verduurzaming op 13 'Grote Oogst' locaties
-
Blz. 47
Faciliteren van campussen
-
Blz. 48
Actualiseren van (regionale) afspraken inclusief (on)mogelijkheden XXL-logistiek
-
Blz. 49
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 50
Financieel overzicht
-
Blz. 51
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 52
Inleiding
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 54
Voldoende Water
-
Blz. 55
Grondwaterontrekkingen
-
Blz. 56
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 57
Schoon Water
-
Blz. 58
Schoon grondwater
-
Blz. 59
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 60
Veilig Water
-
Blz. 61
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 62
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 63
Ruimtelijke inbedding en goedkeuringsbevoegdheid GS bij versterking van primaire dijken
-
Blz. 64
Vitale Bodem
-
Blz. 65
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 66
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
-
Blz. 67
Klimaatadaptatie
-
Blz. 68
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 69
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 70
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 71
Financieel overzicht
-
Blz. 72
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 73
Inleiding
-
Blz. 74
Pijler Robuuste Natuur
-
Blz. 75
Pijler Brabant Natuurinclusief
-
Blz. 76
Pijler Natuur voor en door Brabanders
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
Natuurnetwerk Brabant ingericht, verbonden en beheerd
-
Blz. 79
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 80
Kwaliteit van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 81
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 82
Realisatie Faunapassages
-
Blz. 83
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 84
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 85
N2000-gebieden hersteld en versterkt
-
Blz. 86
Verbeteren kwaliteit en kwantiteit van habitattypen en soorten
-
Blz. 87
Bossen aangelegd en gerevitaliseerd
-
Blz. 88
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 89
Biodiversiteit beschermd
-
Blz. 90
Behouden stand van de populaties kwetsbare en bedreigde planten en dieren
-
Blz. 91
Stoppen achteruitgang van kenmerkende soorten van het boerenland
-
Blz. 92
Basisvoorwaarden op orde: lucht-, water- en bodemkwaliteit
-
Blz. 93
Reductie van emissie van stikstof
-
Blz. 94
Natuur meewegen bij ruimtelijke en economische ontwikkelingen
-
Blz. 95
Natuurinclusief ontwikkelen, bouwen en beheren
-
Blz. 96
Opstellen plannen voor een 'Natuurinclusief Brabant'
-
Blz. 97
Behoud, herstel en ontwikkeling van landschappen
-
Blz. 98
Aanleg en herstel van landschapselementen
-
Blz. 99
Meer groen in de directe omgeving
-
Blz. 100
Stimuleren vergroening van de wijk
-
Blz. 101
Versterken van de beweging van vergroening
-
Blz. 102
Resultaat wordt na overleg met partners bepaald
-
Blz. 103
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 104
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 105
Gezondheidswinst door schonere lucht
-
Blz. 106
Zeer zorgwekkende stoffen
-
Blz. 107
Lichthinder
-
Blz. 108
Externe Veiligheid
-
Blz. 109
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 110
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 111
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 112
Financieel overzicht
-
Blz. 113
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 114
Inleiding
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 116
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
-
Blz. 117
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
-
Blz. 118
Een impuls in digitalisering
-
Blz. 119
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
-
Blz. 120
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
-
Blz. 121
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
-
Blz. 122
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
-
Blz. 123
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
-
Blz. 124
Inzicht in de arbeidsmarkt ontwikkelingen t.b.v. maatschappelijke transities
-
Blz. 125
Leren en ontwikkelen
-
Blz. 126
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
-
Blz. 127
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 128
Continueren van investeringsbevordering
-
Blz. 129
Stimuleren van de internationale handel
-
Blz. 130
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
-
Blz. 131
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
-
Blz. 132
Bijdragen aan campusontwikkeling
-
Blz. 133
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 134
Financieel overzicht
-
Blz. 135
Programma 6 Energie
-
Blz. 136
Inleiding
-
Blz. 137
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 138
Verduurzaming van de energieopwekking
-
Blz. 139
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave
-
Blz. 140
In 2023 is per RES-regio 1 maatwerkoplossing voor optimaal en efficiënt gebruik van het energienetwerk gerealiseerd.
-
Blz. 141
Regionale Energie Strategieën
-
Blz. 142
Verminderen emissies broeikasgassen
-
Blz. 143
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
-
Blz. 144
Mobiliteit
-
Blz. 145
We ontwikkelen een aanpak voor de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed
-
Blz. 146
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 147
Ontwikkelen van een aanpak om ontwikkelingen in vraag- en aanbod van energie enerzijds en ontwikkelingen in beschikbare netcapaciteit anderzijds met en tussen diverse partijen op elkaar af te stemmen
-
Blz. 148
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 149
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 150
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 151
Financieel overzicht
-
Blz. 152
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 153
Inleiding
-
Blz. 154
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 155
Het meest duurzaam en circulair in Europa
-
Blz. 156
Realiseren uitvoeringsagenda mest
-
Blz. 157
Actualisatie en uitvoeren routekaart stalaanpassingen 2024
-
Blz. 158
Pilot van middel- naar doelvoorschriften
-
Blz. 159
Bereiken van implementerende en zoekende veehouders
-
Blz. 160
Biodiversiteitsmonitor Akkerbouw en Veehouderij
-
Blz. 161
Economisch toonaangevend zijn binnen Europa
-
Blz. 162
Bevorderen innovatie
-
Blz. 163
Ondersteunen en/of geformeerde consortia op thema nieuwe eiwitten of nieuwe verwerkingstechnieken
-
Blz. 164
Stimuleren kleine betekenisvolle projecten door Landbouw Innovatie Brabant
-
Blz. 165
Natuur- en landschapsinclusief zijn in 2030
-
Blz. 166
Begeleiden bedrijven bij hun omschakeling naar natuurinclusief
-
Blz. 167
Organiseren van bijeenkomsten voor kennisontwikkeling/uitwisseling op inspiratiebedrijven
-
Blz. 168
Geven van omschakeladviezen biologische landbouw (melkvee en akkerbouw)
-
Blz. 169
Versterken gemeenschapsinclusief
-
Blz. 170
Ondersteunen boer-burger initiatieven
-
Blz. 171
Korte Ketens
-
Blz. 172
Verstrekken VABIMPULS vouchers
-
Blz. 173
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 174
Financieel overzicht
-
Blz. 175
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 176
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 177
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 178
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 179
Data, digitalisering en Smart Mobility
-
Blz. 180
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 181
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
-
Blz. 182
We gaan voor veilige mobiliteit.
-
Blz. 183
Sociale veiligheid
-
Blz. 184
Verkeersveiligheid
-
Blz. 185
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
-
Blz. 186
Duurzaamheid.
-
Blz. 187
OV-concessies
-
Blz. 188
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 189
Financieel overzicht
-
Blz. 190
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 191
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 192
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 193
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 194
(Snel-)fietsroutenetwerk
-
Blz. 195
Goederencorridor
-
Blz. 196
OV-netwerk
-
Blz. 197
Wegennet
-
Blz. 198
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
-
Blz. 199
Mobiliteitspakketten
-
Blz. 200
Multimodaal goederenvervoer
-
Blz. 201
Ontwikkeling knooppunten / mobiliteitshubs
-
Blz. 202
Smart Mobility
-
Blz. 203
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
-
Blz. 204
Toegang tot mobiliteit
-
Blz. 205
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
-
Blz. 206
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 207
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 208
Financieel overzicht
-
Blz. 209
Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd
-
Blz. 210
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Bevorderen van een passend aanbod
-
Blz. 213
Bevorderen van verduurzaming monumenten
-
Blz. 214
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 215
Ondersteunen restauratie onroerend erfgoed
-
Blz. 216
Ondersteunen van topsportevenementen
-
Blz. 217
Stimuleren (inter)nationale topcultuur met inzet van Brabant C Fonds
-
Blz. 218
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 219
Bevorderen van inclusief aanbod
-
Blz. 220
Uitvoeren pilots in het kader van Levendig Brabant
-
Blz. 221
Versterken van het publieksbereik en stimuleren van participatie
-
Blz. 222
Stimuleren van innovatie en vernieuwing
-
Blz. 223
Inzet Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
-
Blz. 224
Ondersteunen van ondernemerschap in de vrijetijdssector
-
Blz. 225
Uitvoering geven aan innovatieagenda via BrabantSport
-
Blz. 226
Uitvoering geven aan regeling Impulsgelden
-
Blz. 227
Stimuleren van aanbod voor jeugd en talentontwikkeling
-
Blz. 228
Faciliteren Brabantse topsporters
-
Blz. 229
Ondersteuning van cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 230
Ontwikkelen van culturele toptalenten
-
Blz. 231
Stimuleren van erfgoedbeleving bij jongeren
-
Blz. 232
Bijdragen aan een gezonde en aantrekkelijke omgeving waar voldoende te beleven is en waar cultuurhistorie behouden blijft
-
Blz. 233
Bijdragen aan ontwikkeling Brabants icoon Van Gogh
-
Blz. 234
Stimuleren bewegen en sporten
-
Blz. 235
We verbinden erfgoed in voorbeeldprojecten aan de hoofdopgaven van de omgevingsvisie
-
Blz. 236
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 237
Financieel overzicht
-
Blz. 238
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 239
Inleiding
-
Blz. 240
Wat mag het kosten?
-
Blz. 241
Bedrijfsvoering
-
Blz. 242
Inleiding
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Organisatieontwikkeling: Een slimme en slagvaardige provincie, opererend in samenwerking met partners en een organisatie die deze manier van werken optimaal ondersteunt
-
Blz. 245
Toekomstbestendige bedrijfsvoering: Een organisatie die klaar voor een nieuwe manier van werken, ontmoeten en reizen, passend bij de ‘nieuwe werkelijkheid’
-
Blz. 246
Aantrekkelijk werkgeverschap: Een aantrekkelijk en modern werkgever zijn om talent voor Brabant aan te trekken en te kunnen behouden
-
Blz. 247
Doorontwikkelen van systemen en benutten van data voor maximale ondersteuning van opgavegestuurd werken
-
Blz. 248
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
-
Blz. 249
Indicatoren
-
Blz. 250
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Blz. 251
Bevlogenheid medewerkers in beeld
-
Blz. 252
Beweging en verfrissing in de organisatie.
-
Blz. 253
De organisatie is ‘in control’
-
Blz. 254
Goed werkgeverschap in beeld
-
Blz. 255
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 256
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 257
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 258
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 259
Ziekteverzuim
-
Blz. 260
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 261
Wat mag het kosten?
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap