Lopende concessies: 

  • We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is maximaal 0,2%. 
  • De herijkingsafspraken zijn doorgevoerd in de lopende concessies. 

Nieuwe concessies: 

  • Nieuwe OV-concessie en flexcontract West-Brabant is gegund in 2023. 
  • Er is een besluit genomen over de einddatum van de concessie Zuidoost. 
  • Nota van uitgangspunten voor nieuwe concessie Oost-Brabant (start 2027) is opgesteld. 

Transitie gedeelde mobiliteit: 

  • We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart. 
  • Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie. 

We zien het OV als een verbindende schakel in het Brabants mobiliteitsnetwerk dat bijdraagt aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van onze provincie. Samen met de vervoerders, gemeenten, Reizigersoverleg Brabant en verschillende andere (markt)partijen werken we aan een vraaggericht, verbindend en verantwoord openbaar vervoernetwerk. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de OV-visie (Gedeelde mobiliteit is maatwerk, 2018). Als concessieverlener voert de provincie de regierol uit op de vigerende concessies en zorgen we samen met de vervoerders voor een optimale dienstregeling voor het stad- en streekvervoer, Buurtbus en regiotaxi.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De financiën van de OV-concessies blijven een groot zorgpunt. Bovenop de structurele doorwerking van de hoge indexatie uit 2022 wordt ook voor 2023 een hogere indexatie verwacht. Voor het tekort in 2023 op de OV-concessies als gevolg van de hoge verplichte indexatie wordt in deze bestuursrapportage (conform bestuursakkoord) beroep op algemene middelen gedaan. Bovendien is ook de beschikbaarheidsvergoeding vanwege lagere reizigersaantallen door het Rijk stopgezet.  

In de uitvoering is de betrouwbaarheid van de dienstregeling door personeelstekorten bij de vervoerders een probleem en is de rituitval ondanks tijdige (beperkte) afschaling van de dienstregeling nog steeds hoog. Door de nieuwe CAO is gelukkig een einde gekomen aan een periode van stakingen. Het personeelstekort is hier niet (direct) door opgelost. In de dienstregeling 2023 is daarom afgesproken geleidelijk op te schalen. Op een betrouwbare én bestendige manier is hierbij leidend.