-
Blz. 1
Bestuursrapportage I- 2022
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 7
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 9
Bevorderen van bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid en integriteit
-
Blz. 10
Cursus ‘Vergroting weerbaarheid’ verzorgen voor provinciale collega’s, die nieuw binnenkomen of die waarvoor dat gezien hun taak van belang is
-
Blz. 11
Samen met Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesprekken voeren met gemeenten om hun fitheid tegen ondermijning te stimuleren
-
Blz. 12
Uitvoering aanbevelingen uit het Masterplan interne weerbaarheid
-
Blz. 13
Brede Welvaart
-
Blz. 14
Opstellen van uitvoeringsagenda, die invulling geeft aan rolneming van provincie
-
Blz. 15
In de begroting van 2023 worden voor gezondheid indicatoren opgenomen waarover in de S&V documenten wordt gerapporteerd
-
Blz. 16
In 2022 lanceren we een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (BOF2) wat bijdraagt aan het versterken van brede welvaart in Brabant
-
Blz. 17
Een toekomstbestendig openbaar bestuur
-
Blz. 18
Burgers zijn meer betrokken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering
-
Blz. 19
Organiseren bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 20
Opkomst verkiezingen in Noord-Brabant
-
Blz. 21
Gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen voeren hun wettelijke taken conform de wet uit
-
Blz. 22
We beoordelen of Gemeenten, Waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren conform de wet
-
Blz. 23
We stimuleren dat toezichtontvangers van elkaar leren via toezicht
-
Blz. 24
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht
-
Blz. 25
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 26
Financieel overzicht
-
Blz. 27
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 28
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 29
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 30
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 31
Participeren in gebiedstransformaties en aanpakken van leegstand
-
Blz. 32
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 33
Implementeren van de Omgevingswet
-
Blz. 34
Uitvoeren ontwikkelaanpak stikstof
-
Blz. 35
Versnellen van de woningbouw
-
Blz. 36
Actualiseren informatie over bevolking, bouwen en wonen
-
Blz. 37
Actualiseren van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
-
Blz. 38
Stimuleren van nieuwe woonvormen
-
Blz. 39
Verbeteren van vitaliteit en toekomstbestendigheid van werklocaties
-
Blz. 40
Actualiseren van informatie over werklocaties en detailhandel
-
Blz. 41
Actualisering van regionale afspraken over planning, programmering en realisatie
-
Blz. 42
Verduurzamen van werklocaties en versterken van campussen
-
Blz. 43
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 44
Financieel overzicht
-
Blz. 45
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 46
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Klimaatadaptatie. Aanpassen aan klimaatverandering in alle domeinen van het provinciale waterbeleid.
-
Blz. 49
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 50
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 51
Veilig Water. Veiligheid tegen hoogwater in het hoofdwatersysteem en het regionaal watersysteem.
-
Blz. 52
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 53
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 54
Voldoende Water. Niet te weinig diep en ondiep grondwater en oppervlaktewater met optimale zoetwaterbeschikbaarheid en waterverdeling in geval van extreme droogte, en niet te veel oppervlaktewater, om ernstige regionale wateroverlast zo veel mogelijk
-
Blz. 55
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 56
Grondwaterontrekkingen
-
Blz. 57
Schoon Water. Schoon grond- en oppervlaktewater voor onze volksgezondheid en natuur, conform de normen van de Kaderrichtlijn Water; het voorkomen van verontreiniging en het beschermen van diepe grondwatervoorraden.
-
Blz. 58
Schoon grondwater
-
Blz. 59
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 60
Vitale Bodem. Vergroten van de vitaliteit, sponswerking, resistentie tegen ziekten en natuurlijk productievermogen van de bodem voor duurzame landbouw en biodiversiteit.
-
Blz. 61
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 62
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
-
Blz. 63
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 64
Financieel overzicht
-
Blz. 65
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 66
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Realisatie van een robuust en samenhangend natuurnetwerk
-
Blz. 69
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 70
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 71
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 72
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 73
Herstel van de biodiversiteit
-
Blz. 74
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer
-
Blz. 75
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 76
Uitvoeren herstelmaatregelen in N2000-gebieden
-
Blz. 77
Versterking van de kwaliteit van het Brabantse landschap
-
Blz. 78
Maatregelen die de karakteristieke Brabantse landschappen versterken
-
Blz. 79
Verankering van de natuur in de samenleving
-
Blz. 80
Maatregelen die de verankering van de natuur in de samenleving versterken
-
Blz. 81
Milieu. Continue verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluid-, geur- en lichthinder
-
Blz. 82
Beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 83
Gezondheidswinst door schonere lucht
-
Blz. 84
Stevige monitoring kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 85
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 86
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 87
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 88
Financieel overzicht
-
Blz. 89
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 90
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 91
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 92
Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.
-
Blz. 93
Een impuls aan de circulaire economie/samenleving
-
Blz. 94
Een impuls in digitalisering
-
Blz. 95
We versterken het organiserend vermogen in triple helix samenwerkingen op verschillende niveaus: in steden en op regionaal niveau
-
Blz. 96
We zorgen dat rondom sleuteltechnologieën zogenaamde innovatie-coalities tot stand komen
-
Blz. 97
We zorgen voor een organisatorisch sluitende keten voor de ondersteuning van innovatieve starters, groeiers en scale-ups.
-
Blz. 98
Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen
-
Blz. 99
Leren en ontwikkelen
-
Blz. 100
Aantrekken en behouden van nationaal en internationaal talent
-
Blz. 101
Inzicht in de arbeidsmarkt ontwikkelingen t.b.v. maatschappelijke transities
-
Blz. 102
Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking
-
Blz. 103
Bouwen en onderhouden van contacten en netwerken voor internationale innovatiesamenwerking
-
Blz. 104
Continueren van investeringsbevordering
-
Blz. 105
Stimuleren van de internationale handel
-
Blz. 106
Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur
-
Blz. 107
Bijdragen aan campusontwikkeling
-
Blz. 108
(Door)ontwikkelen van stedelijke innovatie districten
-
Blz. 109
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 110
Financieel overzicht
-
Blz. 111
Programma 6 Energie
-
Blz. 112
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Verduurzaming van de energieopwekking
-
Blz. 115
Afspraak Wind op Land 2020, inclusief techniekneutrale verdubbelingsopgave
-
Blz. 116
In 2023 is per RES-regio 1 maatwerkoplossing voor optimaal en efficiënt gebruik van het energienetwerk gerealiseerd.
-
Blz. 117
Regionale Energie Strategieën
-
Blz. 118
Verminderen emissies broeikasgassen
-
Blz. 119
Bevorderen naleving van de wettelijke energiebesparingsverplichtingen bij bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag
-
Blz. 120
We ontwikkelen een aanpak voor de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed
-
Blz. 121
Mobiliteit
-
Blz. 122
Bijdrage leveren aan een toekomstbestendige energie-infrastructuur
-
Blz. 123
Ontwikkelen van een aanpak om ontwikkelingen in vraag- en aanbod van energie enerzijds en ontwikkelingen in beschikbare netcapaciteit anderzijds met en tussen diverse partijen op elkaar af te stemmen
-
Blz. 124
Realiseren van een strategisch netwerk van (semi-)publieke laadpunten
-
Blz. 125
Stimuleren netwerksamenwerking rond en eerste uitrol van innovaties in de energie-infrastructuur
-
Blz. 126
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 127
Financieel overzicht
-
Blz. 128
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 129
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
Bijdragen aan het minimaliseren van ongewenste effecten van de landbouw op de omgeving
-
Blz. 132
Ontwikkeling en toepassing van innovatieve stalsystemen
-
Blz. 133
Stimuleren van veehouders om gebruik te maken van de ondersteunende maatregelen
-
Blz. 134
Stimuleren van de ontwikkeling van een economisch gezonde agrarische sector in Noord-Brabant
-
Blz. 135
Ondersteuning initiatieven agrofood high-tech trajecten (inclusief crossovers)
-
Blz. 136
Realisatie en bieden experimenteerruimte voor innovatieve projecten
-
Blz. 137
Bevorderen van het sluiten en verkleinen (in tijd en ruimte) van kringlopen in de Brabantse landbouw
-
Blz. 138
Ondersteuning projecten nieuwe teelten/teeltmethodieken plantaardige eiwitten
-
Blz. 139
Uitvoeringsagenda mest
-
Blz. 140
Bijdragen aan maatschappelijke waarden met de Brabantse landbouw- en voedselsector
-
Blz. 141
Ondersteunen initiatieven Voedsel 1000
-
Blz. 142
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 143
Financieel overzicht
-
Blz. 144
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 145
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 146
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 147
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 148
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 149
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
-
Blz. 150
Data, digitalisering en Smart Mobility
-
Blz. 151
We gaan voor veilige mobiliteit.
-
Blz. 152
Sociale veiligheid
-
Blz. 153
Verkeersveiligheid
-
Blz. 154
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
-
Blz. 155
Duurzaamheid
-
Blz. 156
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 157
Financieel overzicht
-
Blz. 158
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 159
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 160
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 161
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 162
(Snel-)fietsroutenetwerk
-
Blz. 163
Goederencorridor
-
Blz. 164
OV-netwerk
-
Blz. 165
Wegennet
-
Blz. 166
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
-
Blz. 167
Multimodaal netwerk
-
Blz. 168
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
-
Blz. 169
Toegang tot mobiliteit
-
Blz. 170
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
-
Blz. 171
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 172
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 173
Financieel overzicht
-
Blz. 174
Programma 10 Vrijetijd, Cultuur, Sport en Erfgoed
-
Blz. 175
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 176
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 177
Onderscheidend, divers en inclusief Brabants cultuur- sport- en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 178
Inzet Leisure Ontwikkel Fonds (LOF) Noord-Brabant
-
Blz. 179
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 180
Ondersteunen van topsportevenementen
-
Blz. 181
Ondersteunen van uniek sporten
-
Blz. 182
Stimuleren (inter)nationale topcultuur met inzet van Brabant C Fonds
-
Blz. 183
Bijdragen aan ontwikkeling Brabants icoon Van Gogh
-
Blz. 184
Meer bekendheid van het Brabantse cultuur-, sport en vrijetijdsaanbod
-
Blz. 185
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 186
Ontwikkelen van toptalenten in Brabant
-
Blz. 187
Ondersteuning van talenthubs
-
Blz. 188
Ondersteuning van Team NL Centrum Zuid
-
Blz. 189
Versterken van innovatief vermogen en ondernemerschap van de cultuur, sport en vrijetijdssector
-
Blz. 190
Doorontwikkelen van de BrabantSport innovatieagenda en het mede mogelijk maken van de uitvoering
-
Blz. 191
Ondersteunen van ondernemerschap in de vrijetijdssector via business services
-
Blz. 192
Voortzetten regeling Impulsgelden
-
Blz. 193
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten
-
Blz. 194
Het erfgoed fysiek en digitaal duurzaam behouden, ontwikkelen, benutten en ontsluiten.
-
Blz. 195
De (verbeeldings)kracht van erfgoed benutten en inzetten voor behoud en ontwikkeling van erfgoed en ter versterking van de omgevingskwaliteit van Brabant.
-
Blz. 196
We benutten (verbeeldings)kracht van erfgoed via 4 verhaallijnen
-
Blz. 197
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers.
-
Blz. 198
We werken samen met de samenleving, trekken op met andere overheden, ondernemers, eigenaren en burgers
-
Blz. 199
Op orde houden van de basis
-
Blz. 200
We houden de basis op orde
-
Blz. 201
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 202
Financieel overzicht
-
Blz. 203
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 204
Inleiding
-
Blz. 205
Financieel overzicht
-
Blz. 206
Paragrafen
-
Blz. 207
Bedrijfsvoering
-
Blz. 208
Algemene voortgang van het programma
-
Blz. 209
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 210
Organisatieontwikkeling: Een slimme en slagvaardige provincie, opererend in samenwerking met partners en een organisatie die deze manier van werken optimaal ondersteunt
-
Blz. 211
Toekomstbestendige bedrijfsvoering: Een organisatie die klaar voor een nieuwe manier van werken, ontmoeten en reizen, passend bij de ‘nieuwe werkelijkheid’
-
Blz. 212
Aantrekkelijk werkgeverschap: Een aantrekkelijk en modern werkgever zijn om talent voor Brabant aan te trekken en te kunnen behouden
-
Blz. 213
Doorontwikkelen van systemen en benutten van data voor maximale ondersteuning van opgavegestuurd werken
-
Blz. 214
We voldoen aan nieuwe wetgeving en handelen rechtmatig
-
Blz. 215
Indicatoren
-
Blz. 216
Bevlogenheid medewerkers in beeld
-
Blz. 217
Goed werkgeverschap in beeld
-
Blz. 218
Ziekteverzuim
-
Blz. 219
Beweging en verfrissing in de organisatie.
-
Blz. 220
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 221
Realisatie iCatcher trajecten
-
Blz. 222
Verantwoording gebruik algoritmes
-
Blz. 223
Datalab als centraal punt voor vertaling van beleidsvragen naar datavragen
-
Blz. 224
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 225
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 226
De organisatie is ‘in control’
-
Blz. 227
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Blz. 228
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 229
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 230
Financieel overzicht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap