Omschrijving (toelichting)

  • MIRT-verkenning spoorknooppunt ‘s-Hertogenbosch opgeleverd in 2023
  • Definitieve afspraak met Rijk, regio en bedrijfsleven over de trimodale ontwikkeling haven Loven (Tilburg) op de corridor Rotterdam – Venlo in 2022.
  • Vervolgafspraken tijdens BO-MIRT 2022 over Eindhoven als internationaal knooppunt nav het brainport onderzoek.
  • We innoveren 6 bestaande OV-knooppunten tot mobiliteitshubs en ontwikkelen we samen met gemeenten minimaal 6 nieuwe innovatieve mobiliteitshubs in de periode tot 2023.
  • MobilitymoveZ.NL heeft in de periode 2020-2023 20 nieuwe mobiliteitsoplossingen getest, waarvan 10 ook succesvol verder in de praktijk zijn gebracht.
  • Talking Traffic heeft in 2023 minimaal 6 mobiliteitsdiensten operationeel in Brabant via slimme verkeerslichten.
  • In 2025 is het maatregelenpakket De Run uitgevoerd.
  • Afspraken over fietsparkeren Breda, Oss en ’s-Hertogenbosch in 2022.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de stikstofproblematiek is één van de randvoorwaardelijke infraprojecten, Sluis II te Tilburg, ook vertraagd. Dit project is van groot belang voor fase 1,5 voor het Wilhelminakanaal. De ontwikkeling van fase 1,5 (verdieping en verbreding tot aan haven Loven) en daarmee trimodale ontwikkeling van de haven Loven zelf is hierdoor onzeker. De oplevering in 2023 is niet meer haalbaar. Vervolgafspraken voor dit onderdeel van het kanaal tijdens BO-MIRT 2022. 
In het kader van de verduurzaming goederenvervoer is er een subsidie verleend voor het aanleggen van walstroom voor binnenvaartschepen in Moerdijk (met cofinanciering Rijk) en is er goede voortgang geboekt in de haalbaarheidsonderzoeken voor Clean Energy Hubs.
De MIRT-verkenning voor knooppunt ’s-Hertogenbosch, gericht op voorkeursbesluit 2023, is gestart en er ligt voor Eindhoven (als onderdeel van het MIRT-onderzoek Brainport) een regionaal voorstel om vervolgafspraken te kunnen maken.
De realisatie van mobiliteitshubs zijn onderdeel van de schaalsprong OV van het Toekomstbeeld OV 2040 en vormen belangrijke schakels vanuit de visie gedeelde mobiliteit. Als verbinding tussen de verschillende modaliteiten belangrijk voor de werking van het totale mobiliteitssysteem. Afspraken over de ontwikkeling van verschillende mobiliteitshubs zijn gemaakt in de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP’s).