Omschrijving (toelichting)

In samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant; Limburg en 78 gemeenten wordt uitvoering gegeven aan de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL) Zuid. In dat kader is het doel om in 2024 minimaal 4.500 en maximaal 8.000 (semi-)publieke laadpunten te realiseren voor elektrische (personen)voertuigen binnen de deelnemende gemeenten. Hiervoor is in 2020 een concessie verleend aan een marktpartij die daarvoor gaat zorgdragen. Hoofdopgave vanuit de Nationale Agenda laadinfrastructuur (NAL) is dat de beschikbaarheid van (semi-)publieke laadpunten geen belemmering mag vormen voor de uitrol en groei van elektrische personenvoertuigen.

Indicator 2022 2023 2024 2025
Verhouding (semi-)publieke laadpunten / elektrische personenvoertuigen Minimaal 1 (semi-)publiek laadpunt per 5 elektrische personenvoertuigen Minimaal 1 (semi-)publiek laadpunt per 5 elektrische personenvoertuigen    

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het is een uitdaging om de (snelle) groei in elektrische voertuigen bij te houden qua uitroltempo laadpalen, mede door krapte op de arbeidsmarkt voor installateurs. Het streven blijft erop gericht om de verwachte sterke groei van EV-personenauto’s de komende jaren bij te houden met als doel de verhouding 1:5 ((semi-) publieke laadpunten). Het niet halen van deze indicator hoeft in de praktijk niet direct problematisch te zijn, omdat zowel de accucapaciteit toeneemt (trend: toenemend, waardoor minder vaak geladen hoeft te worden) als het laadvermogen (trend: toenemend, waardoor sneller/in kortere tijd geladen kan worden). In de toekomst (medio 2023) komt er naar verwachting een nieuwe landelijke indicator voor de definitie van een dekkend laadnetwerk: de laaddruk. Daar werken we als provincie samen met I&W en RVO aan. Deze indicator houdt wel rekening met genoemde trends omdat gekeken wordt naar het daadwerkelijke gebruik van laadpalen.