Omschrijving (toelichting)

  • We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is maximaal 0,2%.
  • Nota van uitgangspunten voor de aanbesteding concessie West (start juli 2025) en flexcontract (start januari 2024) is in 2022 vastgesteld.
  • We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart.
  • Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De uitvoering van OV-concessie staat nog altijd fors onder druk. De lagere (betalende) reizigersaantallen, het aflopen van de beschikbaarheidsvergoeding door het Rijk na 2022 en de recente prijsstijgingen op brandstoffen maken het extra lastig om het aanbod op peil te houden. We maken de (financiële) gevolgen ervan inzichtelijk. Ook leveringsproblemen van chips (noodzakelijk voor de bussen maar ook bijvoorbeeld betaalapparatuur in de bussen) hebben gevolgen voor het OV. 
Ook de pilots en experimenten voor de transitie gedeelde mobiliteit blijven lastig in de huidige omstandigheden binnen het OV.